Spre deosebire de foarte multi tineri care ar da orice sa urmeze un MBA macar in tara, daca nu se poate in strainatate, pentru a fi siguri ca vor ajunge in topul unei mari companii, Sorin Vasilescu a devenit director comercial la o companie multinationala fara sa vrea. Studiile juridice incheiate recent nu au avut nici o relevanta in cariera sa incununata de succes la o varsta la care altii de-abia o pornesc la drum. Munca a fost pentru Sorin Vasilescu scoala in care a invatat mai mult decat au incercat, mai tarziu, profesorii sa-i explice teoretic.
Imediat dupa ce a terminat armata s-a orientat spre vanzari, nu pentru ca simtea o chemare anume, cat pentru ca in 90 era piata cea mai dinamica in angajari. „Atunci incepuse mirajul companiilor straine in Romania. Aveam cativa prieteni care se invarteau prin publicitate, vanzari si mi-a placut ce faceau ei. Era foarte interesant.” Primul loc de munca l-a gasit prin mica publicitate dintr-un ziar. S-a prezentat la interviu si a fost angajat pur si simplu la una dintre cele mai cunoscute companii din lume: Kraft Jacobs Suchard. „Bineinteles ca nimeni nu se astepta de la mine la o experienta deosebita. S-au pretuit tineretea, forta de munca si, oarecum, cunostintele de limba engleza.” Managerul care l-a selectionat a simtit insa ca avea de-a face cu un tanar bine orientat spre domeniu.
Un sef luminat
Chiar daca nu stia mai nimic despre vanzari, in cei patru ani cat a stat la Kraft, a invatat ceea ce nu se preda in nici o scoala: vizite de control prin magazine, studii de piata asupra produselor si preturilor concurentei, preluarea sau transferul comenzilor la distribuitori si multe altele. Sorin Vasilescu spune ca, in plus, a avut norocul sa dea peste un sef cu totul deosebit. „Dl Alexandru Ilie, acum profesor universitar, a fost primul manager care mi-a deschis orizonturile. Am avut multe de invatat de la el.” Dar si firma i-a oferit programe de instruire din belsug, in tara si in strainatate. Dl Vasilescu isi aminteste ca avut destule revelatii cu profesorii. „Mari teoreticieni, care nu vandusera niciodata nimic, incercau sa ne invete pe noi, cei arsi de soare si de vant, cum este pe campul de lupta. Era foarte instructiva abordarea teoretica a acestei meserii, dar nici unul dintre profi nu stia cum este sa fii dat afara din magazin de un patron arab care nu vrea sa-ti plateasca pentru comanda facuta ieri sau ce inseamna sa vinzi un produs mai scump decat concurenta.”
Perioada formarii
ca manager
Anii aceia de ucenicie grea l-au ajutat sa descopere toate secretele dintr-un sector al afacerilor extrem de sensibil, cu atat mai mult intr-o economie cum este cea in tranzitie. Ocuparea unui post in vanzari, dupa ce Kraft a inchis divizia de comercializare a chewingum-ului in Romania, i s-a parut o treaba destul de usoara. Drept este ca au contat mult si recomandarile sefului sau, dl Alexandru Ilie. De data aceasta, la CPC a reusit sa promoveze repede. Compania de-abia intrase in Romania si erau multe de facut. Isi aminteste cu mandrie de anii petrecuti la atat de cunoscuta firma acum, care produce si comercializeaza produsele Knorr. Sorin Vasilescu este cel care a angajat primii oameni de vanzari la CPC si tot el este cel care a creat echipa de reprezentanti de vanzari in principalele orase din tara. Crescand afacerea, Sorin Vasilescu a preluat treptat conducerea vanzarilor in toata tara: mai intai ca director de vanzari regional si apoi ca director pe divizia en detail. „La CPC am facut cele mai multe traininguri si a fost locul in care mi-am consolidat experienta. M-am format ca manager.” Dar a si pierdut. In 1997 a plecat prin demisie. „A fost un joc in care eu am pierdut. Nu a fost vorba de competenta profesionala. La mijloc au fost criterii subiective.”
A stat pe tusa, cum se zice, aproape un an. Sederea i-a priit totusi. Firma ii oferise un „pachet” bun la plecare si posibilitatea de a se folosi de masina timp de cateva luni. In acest timp a avut ocazia sa se cunoasca mai bine cu dl Radu Furnica de la firma Korn Ferry. Acesta incercase sa-l racoleze pe vremea cand era la Knorr, dar nu a raspuns la demersurile facute de renumitul vanator de capete. Curiozitatea l-a impins apoi sa-l cunoasca, si intre cei doi s-a legat o relatie cordiala. Dl Furnica i-a fost un veritabil consilier in cariera in perioada aceea. Prin intermediul sau a ajuns la ING Barings si de acolo la Topway. Recomandarea a fost, si de aceasta data, mai puternica decat orice alt argument la interviul de angajare pentru postul de director de vanzari pe tara.
In capcanele vanatorilor de capete
Dupa numai un an insa a cazut in „capcana” unui alt vanator de capete. Sub pretextul invitatiei de a-i cunoaste serviciile pentru a putea deschide o eventuala colaborare in viitor, dna Daniela Necefor a reusit sa-l atraga la la sediul firmei sale. „Am acceptat intalnirea pentru ca s-a nimerit chiar in perioada in care faceam angajari la Topway. Eram curios sa vad oferta lor. In mijlocul discutiei, consultantul care se ocupa de mine m-a intrebat dintr-o data daca nu vreau sa plec de la Top. Desi raspunsul a fost ferm si sincer negativ, curiozitatea fireasca a omului m-a impins sa aflu despre ce este vorba. Consultantul, foarte profesionist, mi-a spus ca nu poate intra in detalii decat daca manifest un minimum de interes. Am zis OK, cu gandul de a pacali ca la pocher.” Realitatea este ca s-au „pacalit” unii pe altii pana la urma. Desi ii era bine la Topway, fusese promovat director national, avea libertate si putere de decizie, era apreciat, dl Vasilescu s-a lasat ispitit totusi in continuare de a merge la o discutie cu reprezentantii de la Cereol, compania multinationala care cumparase fabrica de ulei Unirea Iasi.
A doua zi l-a sunat consultantul de la firma de recrutare si i-a spus ca, dintre cei noua candidati pentru postul de director comercial, a fost singurul preferat de francezi. Sorin Vasilescu spune ca atunci a trait cea mai cumplita saptamana din viata sa. „Eu pun suflet in tot ceea ce fac si sentimentele mele fata de Top erau foarte trainice, desi nu le-am spus-o niciodata. Simteam insa lipsa lui Kraft, CPC, a sistemului lor profesional de lucru in care crescusem.” L-a atras si perspectiva de a crea singur totul si de a-si pune amprenta personala de la inceput. Pentru cateva luni, la Cereol a fost „one man show”. A achizitionat spatiul pentru reprezentanta de la Bucuresti intr-o vila splendida, cu valori arhitectonice de patrimoniu. A mobilat totul, dupa gustul sau si a angajat primii oameni. Acum treaba merge ca unsa.
Carte de vizita
Nume: Sorin Vasilescu
Data nasterii:
17 octombrie 1968
Stare civila: necasatorit
Studii: Facultatea de Drept Bucuresti, promotia 1998
Experienta profesionala:
1991 Kraft Jacobs Suchard, agent de vanzari
1995 CPC, director regional de vanzari
1998 Topway, director national de vanzari
1999 Cereol,
director comercial
Specializari:
1998 – Bucuresti,
ASEBUSS – MBA
1997 – Londra, Best foods/Europa, cursuri de specializare
1997 – Budapesta, Best foods/Europa, cursuri de specializare
1997 – Bucuresti, ASEBUSS, cursuri de specializare
1996 – Bucuresti, ASEBUSS, cursuri de specializare
1995 – Bucuresti, Best foods/Europa, curs de vanzari si merchandising
1994 – Sinaia, Kraft Jacobs Suchard/France, curs de vanzari si merchandising