La inceputul anilor 90, doi studenti americani au ajuns in Praga efectuand cercetari pentru niste proiecte academice. In timpul intalnirilor pe care le-au avut cu profesori universitari cehi, acestia din urma s-au aratat deschisi in a primi profesori de peste ocean care sa-i familiarizeze cu alte metode de predat si alte perspective asupra materiilor. Cei doi americani au elaborat un proiect pe care l-au supus atentiei lui George Soros, fondatorul Institutului pentru o Societate Deschisa. Ideea tinerilor a avut succes si, sustinuta financiar de programul Higher Education Support Program al fundatiei, s-a materializat prin infiintarea Civic Education Project, in 1991.
Programul de debut al CEP a fost Visiting Faculty Program, care, la cererea universitatilor din tarile foste comuniste, a inceput sa aduca profesori occidentali sa predea Stiinte Sociale.
Civic Education Project Romania a initiat, in 1996, un program destinat romanilor cu studii postuniversitare efectuate in strainatate – Local Faculty Fellows (LFF).
Proiectul incurajeaza profesorii romani sa se reintoarca in tara pentru a incepe sau, dupa caz, pentru a continua o cariera academica. In prezent, LFF se desfasoara in cinci centre universitare: Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca, Bucuresti, Oradea.
La admiterea in acest program se pot inscrie doar cei care au obtinut in strainatate o diploma de studii postuniversitare intr-un domeniu al Stiintelor Sociale (drept, sociologie, antropologie, stiinte politice, relatii internationale, politica mediului, jurnalism). Nu exista limita de varsta, iar departajarea intre cei patru-cinci candidati pe un loc se opereaza pe doua criterii fundamentale: „Cand candideaza pe acelasi loc cineva care vine de la Universitatea Central Europeana din Budapesta si un altul care a studiat la Columbia University in Statele Unite, il aleg pe cel care vine de peste ocean. Universitatea din Budapesta este o institutie deosebit de serioasa, dar avantajul celei de la Columbia este expunerea la o alta mentalitate si familiarizarea cu perspectiva occidentala. In plus, candidatii trebuie sa manifeste un interes real si constant de a ramane in invatamantul superior sau cercetare”, explica Liliana Popescu, Country Manager CEP Romania.
Candidatii sunt evaluati in doua etape
Preparatorii si asistentii universitari romani care doresc sa-si imbunatateasca metodele de predare pot candida pentru programul Teaching Development Project (TDP). De aceasta oportunitate pot beneficia tineri la inceputul carierei din centrele universitare care participa la celelalte programe CEP. Studiile in strainatate nu constituie o cerinta obligatorie pentru admiterea in acest program. Liliana Popescu descrie publicul tinta al programului: „Candidatul de succes pentru Teaching Development Program este entuziast, deschis, interesat de problemele din domeniul metodologiei didactice si preocupat de a implica studentii in activitati extracurriculare”.
Evaluarea participantilor se face in doua etape. Toti cei implicati in program trebuie sa redacteze un raport preliminar, pana la data de 15 decembrie, si un raport final, pana la jumatatea lunii mai, in care sa cuprinda informatii detaliate privind activitatile desfasurate si modul in care i-a ajutat programul. Rapoartele preliminare folosesc drept instrumente de orientare in imbunatatirea activitatii din semestrul al doilea.
Impreuna cu evaluarile finale, toate rapoartele intocmite pe parcursul unui an academic contribuie la elaborarea programului pentru anul urmator. Rezumate ale acestor documente sunt inaintate de catre CEP Romania organizatiei finantatoare.
CEP Romania a inregistrat, in septembrie 2000, o premiera absoluta – lansarea unui jurnal academic, bianual, exclusiv in limba engleza, Romanian Journal of Society and Politics. Lucrarea, sustinuta integral din fonduri CEP, a fost demarata cu intentia de a fi data, dupa „maturizare”, in grija unei facultati sau academii de stiinte sociale. „Parintele adoptiv”, cel mai de incredere, pare a fi Societatea Romana de Stiinte Politice.
Un jurnal despre coruptie
Tema urmatorului numar al jurnalului este acoruptie si dezvoltarea. Data limita pentru primirea articolelor este 31 ianuarie 2002. CEP nu asigura traducerea articolelor. Toate materialele care ajung la redactie sunt trimise anonim la trei specialisti in domeniul la care face referire textul. Liliana Popescu explica ce fel de texte asteapta CEP Romania pentru jurnalul academic: „Publicam doar articole la prima lectura. Nu ne intereseaza materialele care valorizeaza lucruri, ci cele care prezinta o stare de fapt, interpretand-o si explicand-o. Este un avantaj daca exista si o previziune a evolutiei ulterioare. De fapt, cautam articole bune, solide, organizate si cu referinte la opere de specialitate”.
Facilitati CEP
CEP Romania ii sustine, sub diferite forme, pe toti cei implicati in programele in desfasurare. Cele mai frecvente forme de suport sunt:
– asigurarea de brosuri cu informatii despre cele mai moderne tehnici de predare;
– oferirea de stipendii pentru achizitionarea cartilor necesare. Participantii la LFF au obligatia ca, la sfarsitul programului, sa doneze cartile cumparate, de obicei bibliotecii facultatii unde isi desfasoara activitatea. Cei din TDP pot pastra lucrarile achizitionate.
– asigurarea accesului la biblioteca CEP Romania;
– asigurarea de fonduri pentru redactarea si multiplicarea suporturilor de curs;
– asigurarea de fonduri pentru decontarea calatoriilor efectuate in interesul programului;
– asigurarea participarii studentilor celor implicati in programele CEP la evenimentele sustinute de organizatie.