Finanțarea este asigurată prin fonduri europene, în cadrul Programului Transport PT 2021-2027, potrivit informațiilor oferite de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 24 martie 2025.
CNIR oferă punctaj suplimentar constructorului care finalizează în 14 luni segmentul
Tronsonul 2 din Autostrada A8 este unul complex din punct de vedere tehnic, incluzând numeroase structuri menite să asigure o infrastructură modernă și sigură. Pe traseu vor fi construite 33 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 7,8 kilometri, cel mai lung pasaj având 1.130 de metri peste râul Bahlui. În plus, vor fi realizate două tunele și trei noduri rutiere la Podu Iloaiei, Lețcani și la drumul de legătură cu DN 28.
Durata totală de realizare a tronsonului este estimată la 46 de luni, dintre care 10 luni sunt alocate pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Pentru a accelera lucrările și a asigura funcționalitatea rapidă a unui segment important al autostrăzii, compania oferă punctaj suplimentar constructorului care finalizează în 14 luni segmentul de 4 kilometri destinat centurii ocolitoare a localității Podu Iloaiei.
„Compania Naţională de Investiţii Rutiere a transmis, astăzi, spre publicare în Sistemul Electronic pentru Achiziţii Publice – SEAP, contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii Moţca-Iaşi-Ungheni şi a stabilit că ofertele pot fi depuse până la data de 24 martie 2025”, a transmis CNIR.
Investiții suplimentare și infrastructură adiacentă
Proiectul nu se limitează doar la construcția autostrăzii, ci include și o serie de drumuri de legătură care vor facilita accesul la rețeaua rutieră națională. Printre acestea se numără un drum cu două benzi spre DN 28D, având o lungime de 5,23 kilometri, și un drum cu patru benzi spre DN 28, cu o lungime de 7,6 kilometri.
În plus, vor fi amenajate două parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii de tip S3 și un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC).
Importanța strategică a proiectului
Autostrada Unirii joacă un rol esențial în dezvoltarea infrastructurii rutiere din regiune, iar tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani este un punct-cheie în conectarea municipiului Iași la Autostrada Moldovei (A7) și, implicit, la Autostrada Transilvaniei (A3). Proiectul vine în continuarea tronsonului 1 Moțca-Târgu Frumos, pentru care licitația a fost lansată pe 23 ianuarie 2025.
Evoluția fluxurilor de trafic între Moțca și Iași a determinat prioritizarea acestor investiții, studiile de fezabilitate indicând o creștere semnificativă a circulației în această zonă. Construirea celor două tronsoane este considerată esențială pentru îmbunătățirea conectivității rutiere și reducerea timpilor de deplasare.
Anunțul de licitație pentru tronsonul 2 va deveni vizibil în SEAP după publicarea sa în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, urmând ca procesul de selecție a constructorilor să se deruleze conform calendarului stabilit.