Șoselele din România riscă să rămână înzăpezite în această iarnă dacă angajații Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.) nu vor primi măririle de salarii pe care le așteaptă de doi ani și care să acopere cel puțin inflația, a anunțat Sindicatul „Elie Radu”, care reprezintă interesele a 4.800 de salariați din totalul celor 7.000 ai C.N.A.I.R.
Cei peste 3.000 de angajați care lucrează la deszăpezire în condiții de ger și care rămân, uneori, izolați în ger și viscol în diverse zone din țară chiar și câteva zile, nu depășesc, în medie, un salariu brut de 3.000 de lei pe lună.
Blocaj al economiei naționale
Pentru că drumarii nu și-au primit majorările de salarii promise de guvernele din ultimii doi ani, sunt hotărâți, în semn de protest că solicitările lor sunt ignorate constant, ca în această iarnă să nu mai deszăpezească drumurile, ceea ce ar putea duce la un blocaj al economiei naționale.
„Majoritatea angajaților sunt foarte supărați că nu au primit aceste măriri, mai ales în acest context al pandemiei în care, în multe cazuri, veniturile familiilor multor drumari au fost înjumătățite pentru că soțul sau soția și-a pierdut locul de muncă, fie că lucra în domeniul HORECA sau în diverse alte firme închise în ultima vreme”, a declarat conducerea sindicatului.
Nu s-au acoperit nici măcar pierderile din cauza inflației
Reprezentanții sindicatului acuză atât conducerea C.N.A.I.R., cât și Ministerul Transporturilor de lipsă de implicare în această problemă și susțin că în ultimii doi ani nu s-au acoperit nici măcar pierderile salariale ale angajaților cauzate de inflație.
Reprezentanții Ministerului Transporturilor și cei ai conducerii companiei justifică faptul că nu sunt bani pentru mărirea salariilor pentru că banii sunt ținuți pentru deszăpezire, chiar daca marirea de salarii este bugetata, ceea ce înseamnă că statul intenționează să plătească deszăpezirea din banii drumarilor.
Potrivit Institutului Național de Statistică, în luna septembrie 2020, câștigul salarial mediu brut la nivelul întregii țări a fost de 5.414 lei, față de 4.482 în septembrie 2018, ceea ce reprezintă o creștere de peste 20%. În aceste condiții, salariile drumarilor au rămas la același nivel din 2018, când a avut loc ultima majorare, cu 11%.
„Oamenii care lucrează efectiv la deszăpezire sunt și cei cu salariile cele mai mici și e normal ca aceștia să fie cei mai nemulțumiți. Dintre angajații C.N.A.I.R., aproximativ 3.000, adică aproape jumătate din total, lucrează pe teren la deszăpezire și câștigă, în medie, până în 3.000 de lei brut. Aceștia muncesc din greu în fiecare iarnă chiar și câte 24-36 de ore fără întrerupere. Unii dintre ei ajung să doarmă efectiv pe utilaje, alții rămân izolați în viscol. Am avut angajați care au rămas izolați câteva zile în câmp la Drajna, când încercau să deszăpezească drumurile din zonă”, a mai spus conducerea sindicatului.
Pentru a putea fi convinși să-și desfășoare activitatea în mod normal și, astfel, să se poată circula în bune condiții și în această iarnă în România, angajații Companiei Naționale de Administare a Infrastructurii Rutiere solicită măriri de salarii așa cum este prevazut în buget.
„Fără aceste majorări salariale, oamenii sunt hotărâți să nu mai deszăpezească, iar noi nu mai garantăm că îi putem convinge să meargă la muncă. Sunt zvonuri printre ei că unii sunt hotărâți să se prefacă bolnavi sau suspecți de Covid doar ca să nu mai vină la muncă în această iarnă”, a explicat conducerea sindicatului Elie Radu.
În fiecare iarnă, angajații C.N.A.I.R. deszăpezesc 17 000 km de drumuri naționale și 873 km de autostrăzi din întreaga țară.