Sota a dat tevile pe CD-uri

Daca in urma cu ceva vreme romanii cautau fabrici de CD-uri in Ungaria sau Austria, acum trupele de muzica care vor sa-si "scoata” un CD sau, pur si simplu, firmele care vor sa-si promoveze produsele pe acest suport au posibilitatea sa o faca in tara, evitand astfel cheltuielile de transport sau deplasare.In iunie 1999, un investitor roman s-a decis sa aduca aceasta tehnologie si pe plaiurile mioritice. Sota Company, companie condusa de Nicolae Sota, s-a lansat in afaceri IT in 1990, cu banii

Daca in urma cu ceva vreme romanii cautau fabrici de CD-uri in Ungaria sau Austria, acum trupele de muzica care vor sa-si „scoata” un CD sau, pur si simplu, firmele care vor sa-si promoveze produsele pe acest suport au posibilitatea sa o faca in tara, evitand astfel cheltuielile de transport sau deplasare.
In iunie 1999, un investitor roman s-a decis sa aduca aceasta tehnologie si pe plaiurile mioritice. Sota Company, companie condusa de Nicolae Sota, s-a lansat in afaceri IT in 1990, cu banii scosi din tranzactii cu tevi. „Avand pregatire de comert exterior, pe vremea aceea lucram la Metal Export Import, singura intreprindere de comert exterior pentru otel, si cunoscand firme interesate din SUA si Canada, am gasit un „producator” de flanse care nu era altceva decat o statie de reparatii a tractoarelor, de la care le cumparam si apoi le exportam. Castigam cam 40.000 USD, bani cu care cumparam faxuri pe care le vindeam in tara”, ne explica Nicolae Sota. In 1993, o data cu primirea clauzei de natiune favorizata, exporturile au explodat, exporturile ajungand la 23 milioane USD.
Pe vremea aceea, sediul companiei era intr-un apartament cu doua camere, „intr-o camera aveam dormitorul, iar in cealalta biroul”. Acum, sediul se afla intr-o vila din Aviatiei.
Anul trecut, Nicolae Sota a renuntat la afacerile cu teava si a decis sa aduca in Romania prima fabrica de CD-uri. S-a asociat cu Ion Nestor, de la firma de avocati Nestor Nestor Kingstone & Peterson, infiintand firma Kanami. Pornind cu o investitie initiala de 1,5 milioane USD, Sota a avut de ales intre o linie de fabricatie noua si una la mana a doua. „O instalatie la mana a doua nu depasea 200.000 USD, insa nu am fi castigat increderea clientilor si riscam sa pierdem banii. Trebuia sa formam si aici o piata. Acest fapt implica o seriozitate cat mai mare”, ne mai spune Nicolae Sota. Cum toti cei interesati de aceasta tehnologie fabricau CD-urile in Ungaria, care are nu mai putin de sase astfel de linii, Sota a pornit cu rabdare, iar acum se poate mandri ca in fabrica se lucreaza 90% din comenzile venite din Romania. Fabrica propriu-zisa se afla intr-un spatiu inchiriat cu 2.000 USD pe luna in Casa Presei Libere. Cum linia de fabricatie este complet automatizata, nu este nevoie decat de zece angajati, de la muncitori pana la director de marketing.
Cei mai buni clienti ai firmei sunt revistele care doresc atasarea unui CD pe coperta, in general revistele de specialitate IT, dar si reviste precum Unica, pentru care a fabricat un tiraj impresionant de CD-uri cu muzica.
„Pentru luna iunie am fabricat 50.000 de CD-uri cu hiturile verii, ce vor fi distribuite in campania de vara a companiei Tuborg”, spune Nicolae Sota. Avantajul, in opinia domnului Sota, il reprezinta modalitatea eficienta de promovare, un exemplu fiind revista Auto Show care a vandut tot tirajul intr-o singura zi atunci cand a aplicat un astfel de CD pe coperta.
Costurile nu le depasesc pe cele din tarile occidentale. Pentru un tiraj de 40 – 50.000 de CD-uri fabricate si serigrafiate in fabrica lui Sota pretul este de 30 de centi pe bucata. „Nu se poate vorbi inca de profit. De la inaugurarea fabricii, adica din iunie ‘99 pana in mai anul acesta, am fabricat doua milioane de CD-uri. Insa pentru a avea profit, trebuie sa trecem de pragul de trei milioane pe an, deci de la anul, probabil”, ne mai spune Nicolae Sota.
Impulsionat de succesul avut, dl Sota s-a decis sa mai investeasca inca un milion de dolari intr-o noua linie de fabricatie si in alte echipamente cu care sa poata produce OBC-uri – CD-uri de prezentare de marimea unor carti de vizita – si a unei linii de producere a DVD-urilor, practic prima din Europa de Est.    

KANAMI In cifre
Cifra de afaceri: 1.000.000 USD
Investitie initiala: 1.500.000 USD
Investitie totala: 2.000.000 USD
Profit: In primul an de activitate al fabricii s-au produs doua milioane de CD-uri. Pentru a se vorbi despre un profit este necesara productia a trei milioane de CD-uri pe an.
Numar angajati: 10
Alte investitii: 500.000 USD in dezvoltarea echipamentului
Investitii pe anul acesta: 1.000.000 USD intr-o noua linie de fabricare a CD-urilor, OBC-urilor si a DVD-urilor.