independente care sa configureze o imagine clara a sectorului, se poate spune, fara nici o indoiala, ca acest business este pe val. Spalatoriile auto apar ca ciupercile dupa ploaie, ceea ce vorbeste de la sine despre increderea investitorilor din bransa in potentialul pietei. De altfel, cererea fara precedent pentru acest tip de servicii se poate vedea cu ochiul liber. Cati dintre soferii din Romania pot spune ca nu au stat macar o data la coada atunci cand s-au dus cu masina la spalat? In Bucuresti, de exemplu, in zilele de week-end este aproape imposibil sa gasesti spalatorii libere. Nici in cursul saptamanii lucrurile nu stau mai bine, mai ales daca este vorba de orele diminetii, cand multi dintre soferii aflati in drum spre serviciu se gandesc sa faca o escala pentru „toaleta” masinii. Insa scurtarea timpului de asteptare la spalatorie devine tot mai presanta pentru companiile din domeniu, in conditiile in care clientii sunt din ce in ce mai numerosi si mai grabiti.Unul dintre cei care au intuit necesitatea unui serviciu de spalatorie rapid este austriacul Michael Skolet. Tunel Car Wash, spalatoria pe care a deschis-o recent in Bucuresti, este echipata cu o linie de spalare automata, de fabricatie germana, care asigura curatarea masinii in numai trei minute. Practic, autoturismul trece printr-o hala cu lungimea de 26 de metri, in care este montata linia de spalare – in fapt, mai multe perii rotative, laterale si orizontale, fiecare cu propriul detergent – pentru ca la final sa intre intr-o zona de uscare, prin ventilatie si stergere. „Statia recicleaza 86% din apa utilizata”, explica Michael Skolet, care pretinde ca Tunel Car Wash este cea mai moderna spalatorie din Romania. El spune ca numai instalatia automata de spalare a costat in jur de 400.000 de euro, insa investitia a meritat, pentru ca „a schimbat standardul pe piata locala a serviciilor pentru industria de automobile”. Licentiat in stiinte economice al Universitatii din Viena, Michael Skolet si-a propus sa-si amortizeze investitia din Romania in cinci ani. Daca afacerea din Bucuresti se va incadra in parametrii de rentabilitate prognozati, in termen de doi ani va lua decizia de a dezvolta pe plan local o retea de spalatorii Tunel Car Wash. „Credem ca vom deschide mai multe spalatorii in Bucuresti, pentru ca aici exista cel mai mare potential, daca ne gandim la cele 600.000-700.000 de autoturisme inmatriculate”, spune Skolet. Departe de a fi suspectat de acel entuziasm tipic incepatorului, austriacul vede in Romania o piata „in fierbere”, o trambulina pentru afaceri de tipul celei in care el tocmai s-a lansat. „In urma cu 30-35 de ani, in Occident spalatoriile auto au inregistrat un boom. Daca facem o paralela, acelasi lucru se intampla acum aici”, considera Michael Skolet. Se pare ca aceleasi calcule si le-a facut si compania argentiniana Pronto Wash, care vrea sa vina in Romania cu un concept menit sa sparga tiparele pietei locale a spalatoriilor auto. Este vorba despre un sistem mobil de spalare, pretabil parcarilor cu un trafic insemnat, cum ar fi cele din perimetrul hipermaketurilor, cladirilor de birouri sau al aeroporturilor. Parafrazat, logo-ul afacerii ar fi ca nu mai este nevoie ca soferii sa mearga cu masina la spalat, pentru ca vine spalatoria la ei. Deplasabil pe roti, echipamentul (denumit WashingKart) este de dimensiuni relativ mici si foloseste doar cinci litri de apa. Spre deosebire de spalarea traditionala, unde pentru indepartarea murdariei se foloseste apa sub presiune, ProntoWash se bazeaza pe un material textil, cu o porozitate speciala, „imbibat” cu o solutie continand detergenti cu spumare redusa, mixati cu ceara si apa. In plus, sistemul mobil asigura ceruirea, aspirarea si spalarea interioara, precum si curatarea jentilor. In numai trei ani de la infiintarea sa, compania ProntoWash s-a extins in franciza in 11 tari, printre care Brazilia, Mexic, Peru, SUA si Portugalia. Tot prin franciza se va extinde si in Romania, un contract in acest sens fiind in curs de negociere. Pentru a intra in retea, cel interesat trebuie sa investeasca 100.000 de dolari si sa achite o taxa de franciza de 75.000 de dolari. Reprezentantii companiei sustin ca francizatii sai utilizeaza la ora actuala peste 1.000 de WashingKart-uri, iar numarul masinilor spalate cu acest echipament se ridica la 150.000 pe luna. Totusi, o problema de care trebuie sa se tina seama este legata de sezonalitatea utilizarii echipamentului. Cum in Romania anotimpul rece este destul de lung, WashingKart nu ar putea fi utilizat decat cel mult noua luni pe an.
SPALATORIILE MERG LA BRAT CU PIATA AUTO
Vanzarile de autoturisme noi au urcat cu aproape 32% in primele zece luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara a anului trecut, atingand cifra de 113.751 de unitati. Pe ansamblul anului 2003, cresterea a fost de 20,2%, urmand celei din 2002, de 23,1%.