Spania va lansa un program de tip PPP (parteneriat public-privat) în valoare de cinci miliarde de euro pentru investiţii în drumuri şi autostrăzi, a declarat vineri premierul Mariano Rajoy, acesta urmând să fie cel mai mare program de cheltuieli pentru construcţia de drumuri adoptat de la terminarea crizei economice în urmă cu patru ani, informează Reuters.
Programul va implica investiţii în 2.000 de kilometri de drumuri în următorii trei ani, inclusiv pentru finalizarea unor autostrăzi neterminate, iar licitaţiile vor fi organizate cu contracte de mentenanţă pe 30 de ani. Planul ar urma să creeze aproximativ 190.000 de locuri de muncă, a apreciat Mariano Rajoy.
Investiţiile în infrastructură rămân limitate pe măsură ce Spania vrea să îţi reducă deficitul public şi să îl aducă în linie cu ţintele impuse de Bruxelles, dar premierul Rajoy a subliniat că Spania şi-a revenit suficient de mult după criza economică pentru a putea reporni unele proiecte.
"Suntem în măsură să ne stimulăm infrastructura", a declarat Rajoy într-o conferinţă de presă.
După recesiunea provocată de spargerea bulei speculative din sectorul imobiliar, în 2008, Spania a redus cheltuielile pentru infrastructură. În plus, criza a afectat şi taxele generate de autostrăzile construite la începutul anilor 2000 în condiţiile în care noile autostrăzi au fost nevoite să concureze pentru trafic cu alte autostrăzi care nu percep taxe.
Potrivit asociaţiei patronale din domeniul construcţiilor din Spania (Seopan), cheltuielile guvernamentale pentru infrastructură ca procent din PIB sunt la un minim istoric. Valoarea redevenţelor obţinute de guvern din concesionarea lucrărilor de infrastructură a fost anul trecut de doar 2% faţă de valoarea din 2007, chiar înainte de Spania să intre în recesiune.
AGERPRES