Gazoductul care urmează să fie construit va permite Spaniei și Portugaliei, doi mari importatori de gaze naturale lichefiate (GNL), să își aducă surplusul de gaz în Franța și în alte țări europene. GNL a devenit principala sursă pentru a înlocui volumele mari de gaz rusesc pe care Moscova le-a redus după ce forțele ruse au atacat Ucraina, a relatat Euronews.

Noul gazoduct va avea o lungime de 226 de kilometri

Uniunea Europeană încearcă să obțină cât mai mult GNL posibil din punct de vedere comercial pentru a supravețui pe timpul sezonului rece fără pene majore de curent sau raționalizări de gaz. Acordul dintre Spania și Franța a fost anunțat joi de premierul spaniol Pedro Sánchez, de președintele francez Emmanuel Macron și de premierul portughez António Costa, înainte de desfășurarea unui summit UE la Bruxelles.

Conducta va avea o lungime de 226 de kilometri. Aceasta ar urma să conecteze rețeaua de gaze a Spaniei la cea a Franței traversând Pirineii, de la Hostalric, în Catalonia, la Barbaira, în sudul Franței. Dar războiul din Ucraina și criza energetică care a lovit întreg continentul,  au fost injectate un nou impuls și au alimentat apelurile din partea Madridului și a Lisabonei de a finaliza proiectul.

Acordul de joi pune capăt unor tensiuni care durează de luni bune

Cu toate acestea, Emmanuel Macron nu a fost de acord, motivând că gazoductul presupune cheltuieli majore, nealiniabil cu ambițiile ecologice ale UE și incapabil să transporte energie electrică. Șeful statului francez a mai afirmat că există deja două conducte care traversează din Spania în Franța prin Țara Bascilor și sunt folosite doar la „50% până la 60%” din capacitatea lor totală.

Guvernul german condus de cancelarul Olaf Scholz, care caută cu insistență să înlocuiască gazul rusesc, a făcut, de asemenea, presiuni pentru finalizarea conductei. Astfel, acordul de joi pune capăt unor tensiuni care durează de luni de zile. În locul conductei subterane MidCat, Spania și Franța vor construi o conductă subacvatică nouă, ce va purta denumirea BarMar, care va lega Barcelona de Marsilia.

Conducta va transporta inițial gaz, un combustibil fosil poluant care contribuie la schimbările climatice, dar va fi umplută treptat cu hidrogen verde și alte „gaze regenerabile”, deși viabilitatea comercială a acestor produse este încă o întrebare deschisă.