Planul extraordinar al guvernului tehnocrat de reorganizare a Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere se dovedește în realitate o mai mare cheltuire a banilor de la bugetul de stat.
După două încercări eșuate de eficientizare a Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România de către fostul executiv condus de Victor Ponta, guvernul tehnocrat a aprobat în mare grabă o ordonanță de urgență privind reorganizarea CNADNR și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR). Mai exact, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România își schimbă denumirea în Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, plus înființarea unei noi societăți, (CNIR), unde lefea pentru femeile de serviciu este de aproximativ 500 euro. Pentru înființarea noii societăți guvernul tehnocrat trebuie să aloce 50 milioane lei, capital social pus la dispoziţie de Ministerul Transporturilor până la data de 30 noiembrie, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român. Suma de 50 milioane lei nu este prevăzută în actualul buget al Ministerului Transporturilor. De aici rezultă că Guvernul păstorit de Dacian Cioloș se pregătește să taie această sumă de bani de la un alt domeniu pentru a înființa CNIR, compania mult dorită de tehnocrați.
Drumarii își pregătesc cv-urile
Odată cu publicarea ordonanței de urgență privind reorganizarea CNADNR și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) în Monitorul Oficial, drumarii se înghesuie la concursurile pentru ocuparea unui post bine plătit în noua companie care se ocupă de investițiile în infrastructură. Noua structură nu va determina dispariția Companiei de Autostrăzi, CNIR va fi o societate ce va funcționa în colaborare cu CNADNR. „Investițiile se mută la CNIR în timp ce actuala companie de drumuri va fi responsabilă doar de administrarea și întreținerea drumurilor naționale și autostrăzilor“, ne-au explicat surse din Ministerul Transporturilor. Miza concursurilor pentru ocuparea unui post în cadrul CNIR o reprezintă salariile. Dacă în prezent șeful CNADNR câștigă între 3.000 și 4.000 euro/lună, omologul său din Compania Națională de Investiții Rutiere, conform ordonanței privind înființarea CNIR, va câștiga aproximativ 8.000 euro fără sporuri de conducere sau pentru gestionarea fondurilor comunitare. „Directorul general al CNIR poate avea un salariu, cu tot cu sporuri, de aproximativ 15.000 euro. Salariații cu studii medii pot ajunge să câștige salarii de până la 6.000 lei“, ne-au precizat sursele citate.
Guvernul Ponta avea două variante de spargere a CNADNR
În 2012, guvernul USL condus de fostul premier Victor Ponta a fost foarte aproape să aprobe documentele privind reorganizarea CNADNR. Proiectul pentru înființarea Companiei Naționale de Autostrăzi era finalizat pentru aprobare în guvern încă din 2012. În 2014 era pregătită Compania Națională de Investiții în Infrastructură, presupunea pregătirea tuturor proiectelor din zona infrastructurii rutiere, feroviare, de metrou, aeriană, navală și cea maritimă. Potrivit specialiștilor din Ministerul Transporturilor, în noua structură a CNIR și CNAIR autostrăzile trebuie separate de DN-uri.