Italienii de la Alenia Aeronautica, producătorul avionului militar de transport Spartan, vor aduce investiţii şi comenzi de zeci de milioane de euro la Romaero Băneasa şi Avioane Craiova. Cheia afacerii: contractul câştigat de Alenia pentru livrarea a şapte avioane către Armata română.
La finalul unei licitaţii contestate şi controversate, Curtea de Apel din Bucureşti a dat „undă verde“ contractului de achiziţie a şapte avioane de transport mediu curier de către Armata română. Odată cu această decizie, au fost deblocate şi investiţiile câştigătorului licitaţiei (oricare ar fi fost acesta) în industria de apărare locală. La mijlocul lunii iunie, instanţa a reconfirmat producătorul italian Alenia Aeronautica drept câştigător al licitaţiei. Circa 220 de milioane de euro vor trebui plătite de statul român pentru avioane şi alte 110 de milioane de euro pentru mentenanţa lor pe zece ani. Contractul de achiziţie înseamnă mai mult decât avioanele propriu-zise. Potrivit legislaţiei, cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie va trebui compensată de furnizor prin investiţii sau comenzi către companii locale, în special din industria de apărare. Dincolo de legislaţie, furnizorii de tehnică militară plusează, oferind compensări din ce în ce mai atractive, în funcţie de competiţie.
La Craiova, Alenia vrea să construiască un centru logistic care să deservească toate avioanele C-27J Spartan vândute în Europa de Est – România, Bulgaria, Grecia, Lituania şi altele. Avioane Craiova va putea, astfel, să încaseze mare parte din cele câteva sute de milioane de euro ce vor fi plătite de clienţii regionali pentru serviciile de mentenanţă ale Spartanului. Italienii intenţionează să aducă la Craiova şi un simulator de zbor pentru acest tip de avion.
Offsetul poate căpăta diferite forme: investiţii directe în industria aeronautică, investiţii indirecte în industria de apărare, altele decât cele legate de dezvoltarea produsului achiziţionat, cât şi alte variante de cooperare industrială în diverse domenii de prioritate naţională. „Atunci când devenim furnizorii unei ţări cu o bună industrie de apărare, căutăm colaborări industriale cu parteneri din acea ţară. Acesta este şi cazul României“, a declarat pentru Capital Giovanni Bertolone, preşedintele Alenia.
La Romaero, offset-ul ar putea îmbrăca forma extinderii capacităţilor de producţie. Cei de la Alenia vor să dezvolte la Romaero unitatea de fuselaje pentru avioanele tip ATR şi nu exclud comenzi pentru părţi din fuselajul avionului Spartan. În prezent, Alenia poartă discuţii cu Romaero pentru investiţii de 120 de milioane de euro (12 milioane de euro pe an pentru o perioadă de zece ani), destinate lărgirii capacităţilor de producţie. Oficialii companiei admit că, indiferent de rezultatul licitaţiei, ar fi continuat discuţiile cu Romaero. „Cererea pentru aeronavele ATR a explodat. Pentru acest tip de avion, noi producem fuselajul, dar cererea foarte mare ne împinge să căutăm şi alte locaţii pentru producţie“, au spus reprezentanţii Alenia. „Contractele ce vor fi aduse în industria românească de apărare vor fi de ordinul zecilor de milioane de euro, însă partenerii locali vor trebui să menţină ritmul nostru de producţie“, a declarat Pierluigi Parolin, director de offset la Alenia. Potrivit acestuia, compania italiană a mai demarat un proiect prin care cinci studenţi români vor beneficia de finanţare pentru un program de master de 80 de luni la Universitatea Politehnică din Torino, precum şi de un training de mai multe luni în cadrul Alenia. Şi acest program ar putea face obiectul unei tranzacţii de offset. „Nu am început încă negocierile cu agenţia română de offset. Avem 90 de zile la dispoziţie pentru finalizarea unei astfel de întelegeri, din momentul semnării contractului“, a precizat Parolin.
În derulare până în acest moment se află obligaţii de offset de peste 530 de milioane de euro, asumate de 21 de contractanţi. „Programele de offset propuse în ultima perioadă au o orientare pronunţată spre creşterea implicării unor capacităţi din industria românească de apărare în realizarea obiectului contractelor de achiziţie“, spune Cristian Tarara, preşedintele Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială.
La licitaţia organizată de Ministerul Apărării pentru furnizarea a şapte aeronave de transport, au concurat compania italiană Alenia Aeronautica şi cea spaniolă EADS – CASA. Comisia a respins oferta EADS, pe motiv că nu erau îndeplinite cinci dintre criteriile din caietul de sarcini. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a anulat licitaţia şi a admis în parte contestaţia EADS. Alenia a contestat însă această decizie la Curtea de Apel. În final, Alenia a obţinut câştig de cauză, la scurt timp după ce fusese declarată câştigătoarea unui contract de circa 78 de avioane Spartan pentru SUA, în valoare de circa două miliarde de dolari. Astfel, primul avion Spartan ar putea fi livrat României anul viitor.
Deşi concurenţi la avionul de trasnport, Alenia şi EADS colaborează la producţia Eurofighter. Armata română intenţionează să cumpere 48 de avioane de vânătoare, pentru care ar putea plăti circa 3,5 miliarde de euro. Bătălia principală se dă de aceasta dată între Eurofighter şi Gripen, produs de suedezii de la SAAB.
Pasul următor
«Pe lângă investiţii, va avea loc un transfer de tehnologie pentru construirea centrului logistic la Avioane Craiova. Vom analiza capacitatea fabricii de a asigura servicii de mentenanţă pentru Eurofighter, în cazul în care vom câştiga licitaţia.»
Paolo Pozzessere, vicepreşedinte Alenia Aeronautica
C-27J Spartan (Alenia aeronautica)
C-27J este un avion militar de transport mediu curier ce poate efectua multiple misiuni, printre care transportul de trupe, de mărfuri şi echipament sanitar. Din el se pot lansa materiale şi paraşutişti, aparatul poate participa la stingerea incendiilor şi la susţinerea operaţiunilor de protecţie civilă. Poate decola şi ateriza pe piste neamenajate, de o lungime mai mică de 500 de metri, cu o greutate maximă de decolare de 30.000 de kilograme. Avionul poate transporta până la 62 de soldaţi echipaţi şi până la 46 de paraşutişti. Faţă de avionul EADS-CASA, poate transporta paleţi NATO de mărime standard. Aeronava e folosită de armatele din Grecia şi Italia (12 bucăţi fiecare), Bulgaria (opt avioane) şi Lituania (trei avioane). C-27J participă, de asemenea, la licitaţii în curs de desfăşurare în Cehia, Slovacia şi Slovenia, fiind în curs de evaluare în Australia, Canada şi Orientul Mijlociu. C-27J este produs la uzinele Alenia Aeronautica de lângă Napoli şi la Torino. La mijlocul acestei luni, Alenia a câştigat cel mai mare contract al său, în SUA. Compania va livra americanilor 78 de avioane de transport C-27J, în parteneriat cu L-3 şi Boeing. Avionul ce va fi livrat României are o configuraţie „full options“.
C-295 (EADS-CASA)
C-295 este un derivat modernizat al avionului CN-235. EADS-CASA are în producţie trei modele de avioane de transport tactic. A fabricat până în prezent 969 de aeronave ce operează în 60 de ţări, însumând 3,7 milioane ore de zbor.
Avionul se află în serviciu din 2001. Peste 50 de astfel de aeronave au fost vândute până acum în şase ţări. C-295 poate avea la bord 78 de militari sau 48 de paraşutişti şi doi instructori. Consumul este de 560 litri ora de zbor. Are un cost de operare de 30 la sută în raport cu o aeronavă C-130. C-295 poate decola cu o greutate maximă de 23 de tone şi are o viteză de croazieră de 481 de km/h.