In acest an, primariile au scos la vanzare aproape 9.000 de spatii comerciale in intreaga tara. La o prima numaratoare, numai 1.072 din acestea sunt libere si vor fi scoase direct la licitatie, iar restul, 7.907 spatii, se vor vinde prin negociere directa, pentru ca actualii chiriasi vor sa le cumpere. Numai daca cele doua parti – comisia primariei si chiriasul – nu se vor intelege la pret, se vor scoate la licitatie. Reprezentatii Ministerului Administratiei Publice afirma ca vanzarea spatiilor se face in cele mai bune conditii, dar nu pot oferi o statistica a stadiului in care se afla, pentru ca „in baza descentralizarii, aceste atributii revin consiliilor locale,,. Asa se poate si explica de ce unele primarii vand in ritm sustinut, iar altele tergiverseaza acest proces. Aproape jumatate din spatii (4.092, dupa ultima numaratoare) se gasesc in Capitala. Ele asteapta acum doar bunavointa autoritatilor pentru a-si schimba proprietarul. Desi Legea nr. 550 din octombrie 2002 stabileste termene precise pentru constituirea comisiilor care se ocupa de vanzare (15 zile de la intrarea in vigoare) si pentru organizarea de licitatii pentru selectia evaluatorilor ce vor stabili pretul minim de comercializare (zece zile de la infiintarea comisiilor), acestea au fost depasite de mult. De vina ar fi intarzierea publicarii normelor de aplicare si, nu in ultimul rand, interesele politice. Comisia de Supraveghere si Indrumare din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti, de pilda, nu functioneaza inca. „Nu s-a dat inca dispozitia de primar general privind constituirea acestei comisii. Dar daca domnul Basescu nu vrea sa-i supravegheze pe cei de la sectoare, asta e treaba lui. Activitatea de vanzare poate avea loc foarte bine si in aceste conditii,,, ne-a spus viceprimarul general Ioan Enciu. „Noi, Consiliul General, ne-am facut datoria si am desemnat trei membri in cadrul acestui organism. Mai ramane ca primarul sa numeasca si el doi,,, explica, la randul lui, consilierul PSD Mircea Cezar Ionescu. Nici licitatiile pentru stabilirea evaluatorilor nu au avut o soarta mai buna. Fruntasi sunt cei de la sectorul 3, unde se afla cele mai multe spatii de vanzare din Capitala (1.033), pentru care s-au desemnat, la sfarsitul saptamanii trecute, castigatorii (firmele Tehnoconcept si Fincontrol). „Speram ca, la inceputul lunii iunie sa incepem evaluarile. Vanzarile ar putea incepe pe la mijlocul lunii si s-ar putea incheia cam intr-un an,,, spune presedintele Comisiei de vanzare, Mihai Ciudomirov.
Luni, 19 mai, a avut loc si licitatia din sectorul 6 (unde trebuie evaluate 217 spatii), la care au luat parte 11 concurenti, in timp ce in sectoarele 1 si 4 (853, respectiv 389 de locatii), stabilirea evaluatorilor urmeaza sa se faca la sfarsitul acestei luni sau la inceputul lui iunie. Cele mai lenese par a fi sectoarele 2 si 5, cu 827, respectiv 426 de spatii, unde licitatiile mai au de asteptat.
Cumperi acum, faci o afacere peste doi-trei ani
Pana atunci, asteptarea macina nervii chiriasilor, amana investitiile si incurca bugetele. „Nu putem face un ambient placut pentru client, nu ne putem moderniza si nici dezvolta, pentru ca suntem legati de contract. E o pierdere si pentru aspectul general al orasului,,, spune Dan Stroescu, directorul Nufarul SA, societate care ar urma sa cumpere noua spatii in care este in prezent chiriasa. Unul din cele mai avansate orase in privinta vanzarii spatiilor este Timisoara. Municipalitatea are de vanzare 388 de spatii comerciale, pe care, dupa primele evaluari, a preconizat sa incaseze 320 de miliarde de lei. Viceprimarul Adrian Orza, seful Comisiei de negociere, spune ca numai pentru magazinele din centrul civic si strazile adiacente, bugetul local va primi 2,4 milioane de euro. „Politica noastra este de a vinde aceste spatii la un pret cat mai mare. Nu ne intereseaza daca cei care vor sa cumpere au bani sau nu,,, a declarat viceprimarul Adrian Orza. Initial, acest punct de vedere a generat proteste din partea comerciantilor. Ulterior, dupa ce municipalitatea a aratat ca nu este dispusa sa dea inapoi, lucrurile s-au linistit. Cel mai scump spatiu vandut pana acum este autoservirea Corso Tim. Valoarea contractului este de 250.000 de euro. Initial, in 1999, spatiul a fost evaluat la doar 600.000 de lei. Membrii Comisiei de negociere au vandut pana acum 50 de spatii, valoarea contractelor fiind de 700.000 de euro. Din suma totala, doar 85 de procente raman la bugetul local, restul fiind pentru bugetul central. Majoritatea celor care au cumparat au optat pentru plata a 25 la suta din suma totala la semnarea contractului, diferenta urmand a se achita in rate. Timisoara este avansata, dar majoritatea marilor orase se afla in stadiul de selectie a evaluatorilor si de demarare a primelor negocieri care sa stabileasca preturile de pornire a negocierilor. La Arad, Cluj-Napoca si Craiova acum se aleg expertii, in timp ce la Ploiesti si Iasi se vand primele spatii, iar negocierile sunt in toi. Va mai trece insa timp pana cand aceste spatii se vor tranzactiona la valorile lor reale pe piata libera. Specialistii imobiliari considera ca aceste spatii vor fi bine cotate abia peste doi-trei ani. Cei care vor avea rabdare sa reziste valului de revanzari, prevazut pentru perioada imediat urmatoare, vor descoperi ca valoarea acestor spatii va creste spectaculos si investitia de acum este inspirata.
Spatiile comerciale in cifre
Autoritatile au inca probleme cu numaratoarea. Unii primari spun ca au gasit spatii in plus, in timp ce altora le-au iesit in minus. Totusi, primele statistici oficiale arata ca:
-aproape 9.000 de spatii trebuie vandute la nivelul intregii tari
-1.072 erau libere la 1 ianuarie 2003
-7.907 urmau sa fie vandute prin negociere directa cu chiriasii
-4.092 se gasesc in Bucuresti, conform listelor CGMB. Alte surse vorbesc, insa, de aproape 5.000, in timp ce la inceputul anului erau in evidente doar 3.104
-4.000 de miliarde de lei, cel putin, ar urma sa obtina primariile din vanzarea tuturor spatiilor