Unii antreprenori au știut să profite din plin de gastronomie. Ei au reușit să aducă marilor companii din București unele dintre cele mai pretențioase preparate pregătite de bucătarii care au lucrat în restaurante lux.
Gusturi deosebite, arome inedite și miresme nemaiîntâlnite. Acestea sunt câteva din ingredientele pe care le-au folosit doi antreprenori pentru a ajunge la rețeta succesului. Nu este ușor, dar ei au arătat că se poate. Au pornit la drum cu câțiva angajați, au pregătit preparate premium pentru corporații și acum sunt pe val.
Bon appetit cu „Flavours“
Florin Scripcă, cunoscut și sub numele de chef Foa, a pornit în propria călătorie culinară în urmă cu 16 ani, dar este pasionat de bucătărie de când se știe. În ultimii 12 ani, Foa a făcut schimb de experiență în afara țării, lucrând în bucătăriile unora dintre cele mai mari companii de catering sau ale unor locaţii de prestigiu, care aveau una sau două stele Michelin, printre care se numără și „Jamie Oliver’s Fabulous Feasts“, „La Cantine du Faubourg“, „rhubarb“ sau „The Nut Tree Inn“.
În 2002, Florin s-a gândit să pună în practică în țară ceea ce a învățat în străinătate. Astfel, a luat naștere proiectul Flavours. „Eram foarte tânăr pe atunci, când am inițiat un concept nou de bucătărie. La început a fost vorba doar de o mână de oameni, pe vânzări și marketing, și cinci bucătari. Acum avem peste 100 de angajați, iar cifra de afaceri a depășit două milioane de euro“, povestește tânărul antreprenor.
Acesta își amintește că la început a pășit în domeniul catering-ului, apoi, în 2005, a început colaboarea cu Fratelli, având exclusivitate pe toate locațiile lor. În 2015, a deschis Stradale, prima locație proprie ce promovează conceptul de lunch society către clienții ce ies în pauza de masă și vor o mâncare gătită doar cu câteva minute înainte sau chiar în fața lor. „Succesul Stradale ne-a convins că trebuie să continuăm și, în curând, vom lansa o nouă locație de acest gen în Capitală. În plus, din martie 2016, Flavours a preluat managementul Willbrook Business&Convention Center pentru organizarea de evenimente în cele 13 săli foarte bine dotate“, spune tânărul.
La doar 33 de ani, Chef Foa are în subordine numeroase bucătării, printre care se numără unele dintre cele mai apreciate locații din București. Talentul său îmbinat cu pasiunea cu care intră de fiecare dată în bucătărie și munca prin care reușește să transforme preparatele în produse culinare foarte apreciate, îl fac un bucătar avangardist, abordând cu grijă atât un eveniment de 15 persoane, cât şi unul de 3.000 de oameni.
În ceea ce privește profilul clienților săi, chef Foa spune că majoritatea clienților provin din zona corporate. Așadar, astfel de persoane își permit meniuri scumpe care pot ajunge și la câteva sute de euro.
Dejun de lux la birou
Deși nu are o vastă experientă în gastronomie, Florin Stoian a adunat câţiva bucătari renumiţi într-o bucătărie asemănătoare cu o mică fabrică şi i-a pus să gătească pentru corporaţii. Pentru a crea acest business, tânărul a investit peste 250.000 de euro. În urmă cu 7 luni, Florin a pus bazele unei firme care se adresează clienților cu gusturi rafinate.
Și Florin Stoian tot 33 de ani are şi, în urmă cu un an, a descoperit un concept interesant de catering în San Francisco. Americanii livrau mâncare premium la preţuri accesibile. I-a plăcut ideea şi a decis să o pună în practică acasă. În februarie, a demarat proiectul. Mai întâi, a închiriat un spaţiu din nordul Capitalei de 500 de metri pătraţi în care a funcţionat o fabrică. Cu o investiţie de 100.000 euro, Stoian a reuşit să amenajeze o bucătărie modernă. „Doar pe un cuptor am plătit 25.000 de euro. Este ca un calculator, trebuie să înveţi ce să-i ceri şi lucrurile sunt foarte simple. La început, bucătarii au avut nevoie de un training de două săptămâni pentru a învăţa să-l folosească“, adaugă omul de afaceri.
Antreprenorul mai spune că Yellow Menu devine un reper în piața de food delivery, deși este de puțin timp pe piață. El se poate lăuda că în șase luni de zile a ajuns la o echipă de peste 40 de persoane din care șapte sunt bucătari renumiți. Mai mult, compania Yellow a reușit să livreze peste 17.000 de comenzi. Preparatele cuprind o gamă largă de produse premium: de la supe creme de diverse tipuri până la rață, fructe de mare sau vită. Acestea sunt pregătite cu ajutorul unor sisteme moderne de gătit precum slow cooking, în care un preparat este ținut 8-12 ore la cuptor. Pentru a avea în permanență produse proaspete și de calitate, Stoian spune că lucrează în acest moment cu peste 25 de furnizori sau parteneri.
(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)