Declaram forurilor europene ca reforma administratiei publice este in plin avant – reforma care, printre altele, inseamna depolitizarea aparatului administrativ, dar realitatea este alta. Rafuielile politice si personale sunt mai actuale ca oricand. Oameni dati afara la fiecare patru ani, cu sau fara justificare, asteapta cu nerabdare sa vina iarasi “ai lor” la putere, pentru a se razbuna pe cei ce le-au luat locul. Ministerul Finantelor patroneaza nebunia si de data aceasta, ii “ajuta” pe oamenii numiti de PSD sa faca loc simpatiilor liberale.

Aceeasi tehnica, alti politicieni

Reteta folosita nu este patent propriu, ci mostenita de la PSD. Principiul de baza consta in hartuirea functionarului public indezirabil, pana cand omul renunta sa-si mai apere drepturile. Se aplica fara discriminare celor considerati nelalocul lor din punct de vedere politic.

Cazul directorului executiv al Directiei generale a finantelor publice Giurgiu ilustreaza mecanismul. Numit in functie in 2001, la propunerea prefectului PSD-ist, este acum presat sa plece, cedand locul persoanei pe care o inlocuise la numire. “Liberalii vor postul pentru omul lor, iar Ministerul Finantelor incearca sa ma faca sa plec, desi din punct de vedere profesional am calificative excelente”, spune directorul Gheorghe Ceadar. Cea numita sa-l inlocuiasca este si ea victima retetei.
Elena Spoiala, numita in functie de PNL, in 1997, a fost fortata de PSD sa demisioneze in 2001. S-a judecat cu Ministerul Finantelor si a castigat, dar procesul a durat exact pana la alegerile de anul trecut, la fix pentru a-l inlocui pe cel care o inlocuise.

Cazul nu este singular, acelorasi presiuni fiindu-le supusi directorii directiilor generale ale finantelor publice Braila, Cluj si Vaslui. Unii dintre ei au cedat, cum este cel din Vaslui. Este greu sa nu o faci, pentru ca hartuirea incepe cu neplata sporurilor salariale, continua cu presiuni in vederea trecerii pe alte functii, urmeaza controalele si, in cele din urma, mutarea, tot ca director, in alte judete. Gheorghe Ceadar a fost mutat sef al finantelor publice la Braila, iar titularul de aici a fost mutat in locul lui, la Giurgiu. Apoi, Ceadar a fost mutat din nou, la Cluj, iar seful de aici a fost dus la Braila.
Norocul lor a fost incompetenta oamenilor din minister, chemati sa-i faca sa plece cu acte in regula. Ei au scapat din vedere ca mutarea poate fi facuta intre compartimentele aceleiasi institutii publice, nu de la o directie judeteana la alta. In ceea ce-l priveste pe directorul de la Giurgiu, acesta era si in concediu medical. Erorile de manevra au fot sanctionate de Curtea de Apel Bucuresti, directorul Ceadar obtinand suspendarea mutarii. Ministerul Finantelor contrazice insa argumentele justitiei si sustine, in raspunsul oficial adresat redactiei Capital, ca a procedat legal. Nimeni nu semneaza insa documentul, deci nu-si asuma responsabilitatea afirmatiilor.

Adevaratul resort al acestui joc naucitor sunt banii pentru partide si clientii acestora. Directorul directiei finantelor publice este o baza pretioasa de date. stie tot despre marii datornici, despre cine, cat si unde a cotizat la masa politicului. Executa silit clientii cu probleme ai politicienilor aflati in opozitie, ii pasuieste pe prietenii celor la putere, ramburseaza preferential TVA. Orice partid vrea postul pentru oamenii lui, iar miza este atat de mare, incat reformele cerute de statutul de membru al Uniunii Europene par mai indepartate ca niciodata.




“Toti guvernantii, si din PSD si din Alianta, cu cat ajung mai sus, cu atat vor mai mult. Singurul lor gand este sa puna mana pe ciolanul puterii, iar functiile se impart chiar inainte de castigarea alegerilor”.

Petru Lificiu,


deputat independent





“Alianta PNL-PD nu si-a propus politizarea aparatului administratiei de stat. Au fost inlocuiti doar o parte dintre cei cu functii de conducere, pentru ca multi au fost promovati pe criterii politice de PSD.”


Dan Motreanu,

deputat al Partidului National Liberal

Reteta politica In patru pasi pentru demiterea functionarilor publici incomozi

Pasul 1

Hartuirea functionarului prin neplata drepturilor salariale, a sporurilor si stimulentelor de care au parte cei din subordinea lui.

Pasul 2

Ministerul Finantelor ii ofera un alt post; de exemplu, unui director de directie generala judeteana i se ofera un post de sef de serviciu in cadrul aceleiasi directii. Ministerul ii trimite functionarului indezirabil o cerere de mutare din functie in alb, pe care acesta nu trebuie decat sa o completeze cu numele sau si sa o trimita ministrului, ca si cum ar fi initiativa sa personala de a elibera postul.



Pasul 3

Daca primii pasi nu dau rezultate, functionarului i se trimit pe cap Curtea de Conturi, directia de audit din minister, Corpul de control al ministrului finantelor. Se incearca astfel gasirea unor nereguli de natura sa sustina o eventuala decizie de concediere.

Pasul 4

Daca functionarul nu a cedat nervos si nu are abateri disciplinare, urmatoarea miscare a ministerului este mutarea intr-un alt judet, pe un post echivalent, timp de cateva luni. Urmeaza mutarea in alt judet si tot asa, pana cand omul clacheaza. Un functionar incapatanat poate face astfel turul tarii.



“Suntem martorii unui razboi politic dezastruos. Acesta se poarta pe plan politic, intre partide, si in plan personal, intre functionarii publici din posturi de conducere, sustinuti de formatiunile politice.”

Vasile Marica,

presedintele Aliantei federale a sindicatelor functionarilor publici Sed Lex

Interesele politice si de grup, In contradictie cu interesul national

• Politicul si economicul se intrepatrund in miza bataliei pentru posturile de conducere din administratia publica. Directorii directiilor finantelor publice locale vor rambursa TVA preferential clientilor actualei puteri, vor controla si executa silit clientii fostei puteri si vor presa firmele sa contribuie la pusculita partidelor.


• Castiga politicienii si sponsorii lor, pierd contribuabilii onesti, afectati de descalificarea profesionala a functionarilor fiscului, de climatul de coruptie local si de perspectiva ratarii aderarii la UE, ca efect al lipsei de reforma a administratiei publice.



“Lucrez in finante publice de 30 de ani, dar pentru ca am fost promovat in functie pe vremea PSD, sunt tinta presiunilor si abuzurilor noii conduceri a Ministerului Finantelor.”


Gheorghe Ceadar,

director executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice a judetului Giurgiu

Politizarea s-a extins si In agentiile de Mediu

Iulia Dinu a pierdut cursa pentru postul de director executiv al Agentiei de Protectie a Mediului din cauze politice si nu de natura profesionala.

Algoritmul politic se aplica si in Agentiile de Protectie a Mediului, componenta importanta in procesul de aderare la UE, prin faptul ca urmeaza sa administreze fonduri uriase. Amploarea procesului de aderare impune necesitatea unei organizari riguroase a sistemului de mediu care sa includa un personal format din specialisti. Numai ca punerea in functie a unor directori din Agentiile de Mediu s-a facut prin metode si din motive discutabile.

Simona Mihaela Catrina este castigatoarea concursului pentru postul de director executiv al Agentiei de Protectie a Mediului Bucuresti. Experienta acesteia se rezuma la ocuparea catedrei de chimie in trei licee din Dolj, timp de sase ani, dintre care “trei ani am fost in concediu de studiu in urma inscrieri, in 2001, la un Master la Facultatea de Chimie”, a spus Catrina. Diploma de Master ii lipseste noului director, ba mai mult, pe site-ul Agentiei Catrina apare ca inginer cu toate ca singura facultate absolvita este cea de Chimie.

Invinsul in cursa pentru postul de director la Agentia de Mediu este Iulia Dinu, fost director executiv adjunct. Aceasta spune ca nu a intrunit punctajul corespunzator din cauza subiectelor “facute pentru ca o anumita persoana sa castige”. “In cadrul negocierilor dintre partide, postul de director la Agentia de Mediu din Bucuresti a fost adjudecat de PD. Asa ca s-a gasit o Catrina de la Filiala PD, Sectorul 3”, a spus Iulia Dinu. Contactat telefonic, Emil Boc, presedintele partidului PD, neaga participarea la asemenea negocieri “injositoare pentru toate partidele”.