Sphera Franchise Group (Sphera), cel mai mare grup din industria food service din România, continuă să își îmbunătățească performanțele. KFC România a fost cel mai valoros activ, însă nu același lucru se poate spune despre Pizza Hut.
Sphera Franchise Group (“Sphera”), cel mai mare grup din industria de food service din România, a continuat să își îmbunătățească performanța, prima jumătate a anului 2024 fiind cel mai bun prim semestru din istoria sa în ceea ce privește vânzările, EBITDA și profitul net. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, Grupul a înregistrat o creștere de 6,4% a vânzărilor (ajungând la 740 mil. lei) și un profit net mai mult decât dublu. Sphera Group a realizat, de asemenea, creșteri de două cifre la nivelul profitului operațional al restaurantelor și al EBITDA.
„În prima jumătate a anului, am obținut rezultate financiare foarte bune, în ciuda condițiilor de piață mai puțin favorabile, inclusiv o inflație mai mare decât cea preconizată și un comportament prudent al consumatorilor.
Performanța noastră demonstrează încă o dată forța strategiei și puterea brandurilor din portofoliul nostru, susținute de o echipă excepțională, căreia îi mulțumesc pentru succesul nostru de astăzi. Privind spre viitor, rămânem încrezători că strategia solidă, echipa puternică și cei 30 de ani de experiență vor continua să aducă rezultate”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.
KFC România, cel mai valoros activ din portofoliul Sphera
Piața din România a fost principalul contributor la performanța Grupului în S1 2024, generând vânzări de 639,5 mil, lei, reprezentând peste 86% din total. KFC România este cel mai valoros activ din portofoliul Sphera, vânzările restaurantului ajungând la 544 mil. lei, mai mari cu 8,6% față de primul semestru din 2023.
Profitabilitatea s-a îmbunătățit, de asemenea, în mod semnificativ, EBITDA având un trend puternic ascendent, la 78,9 mil. lei în prima jumătate a anului 2024, o majorare cu 50,7%.
Aceasta se datorează în principal performanței KFC România, cu o EBITDA de 70,3 mil. lei, un plus de 50,7% comparativ cu semestrul I din 2023. KFC Moldova a avut, de asemenea, o creștere de două cifre (+57,3%), în timp ce Taco Bell și-a dublat EBITDA (+110,2%).
Toate brandurile au înregistrat creșteri, cu excepția Pizza Hut
Această îmbunătățire a fost în principal rezultatul măsurilor eficiente de control al costurilor puse în aplicare la nivelul întregului Grup. Ca urmare, ponderea cheltuielilor în restaurante în totalul vânzărilor a scăzut cu 3 puncte procentuale. Per total, toate brandurile au înregistrat creșteri de două cifre ale profitului operațional al restaurantelor, cu excepția Pizza Hut.
Marja EBITDA la nivel de Grup este foarte bună, de 10,7%, și variază de la un brand la altul.
Astfel, KFC Moldova are o cifră excelentă, de 22,4%, urmată de KFC România, cu 12,9%. Taco Bell, cel mai tânăr brand din portofoliul Sphera, a continuat să își îmbunătățească marja, care a ajuns la 7,8% în prima jumătate a anului.
Profitul net al Grupului în semestrul I a crescut cu 109,4% față de aceeași perioadă din 2023, ajungând la 40,7 mil. lei. Această dublare a profitabilității a fost susținută de expansiunea la nivel operațional și de continuarea măsurilor de eficientizare. KFC România a fost motorul principal, obținând un profit de 45,9 mil. lei, mai mare cu 74,4% față de perioada similară a anului trecut. KFC Moldova a consemnat, de asemenea, o îmbunătățire considerabilă a profitului net, de 68,3%, până la 1,9 mil. lei, în timp ce Taco Bell a marcat prima sa jumătate de an profitabilă. Pizza Hut a făcut progrese în procesul de reorganizare, reducându-și pierderile nete la 5,7 mil. lei, cu 6% mai mici decât în S1 2023.
Performanța din primul semestru se datorează atât extinderii rețelei, cât și creșterii vânzărilor în restaurantele existente. Grupul a deschis 7 noi restaurante KFC între 30 iunie 2023 și 30 iunie 2024, toate în România, în timp ce două deschideri suplimentare au avut loc în iulie 2024. În ceea ce privește raportul dintre datoria netă și EBITDA, acesta s-a menținut la un nivel redus, de 0,4.
Performanță îmbunătățită în al doilea trimestru 2024
Al doilea trimestru a continuat seria recordurilor înregistrate de Sphera Group, fiind cel mai bun al doilea trimestru al anului din istorie în ceea ce privește vânzările, EBITDA și profitul net.
Vânzările totale s-au situat la 374,1 mil. lei, susținute de majorări pe toate cele trei piețe, trend ce semnalează un an promițător. Istoric, Sphera înregistrează creșteri ale vânzărilor de la un trimestru la altul, iar ultimele trei luni ale anului au de obicei cele mai bune rezultate. Pentru 2024 se așteaptă ca această tendință să persiste.
„Rezultatele obținute în această perioadă reflectă hotărârea noastră de a ne respecta angajamentele față de toți stakeholderii. Am eficientizat activitatea, continuând managementul judicios al costurilor, realizând ajustări la nivelul rețelei de restaurante și capitalizând oportunități de optimizare. Aceste eforturi ne-au permis să ne consolidăm poziția pe piață și să creștem profitabilitatea, menținând în același timp un echilibru sănătos între investiții și costurile de operare.
Creșterea valorii acțiunilor este o dovadă clară a încrederii și sprijinului de care ne bucurăm din partea comunității noastre de investitori în ceea ce privește măsurile pe care le luăm și vom ne continua demersurile care s-au dovedit de succes”, a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.
În T2 2024, EBITDA a urmat o evoluție pozitivă, ajungând la 39,1 mil. lei, o majorare de 35,7% față de perioada similară a anului anterior, în timp ce profitul net al Grupului a înregistrat o creștere anuală remarcabilă, de 59,1%, ajungând la 19,2 mil. lei. Toate brandurile, cu excepția Pizza Hut, au încheiat trimestrul al doilea cu rezultat net pozitiv.
Evoluție pozitivă pe piața de capital și dividend suplimentar în 2024
Prețul acțiunilor SFG s-a aflat pe un trend puternic ascendent în primul semestru din 2024, înregistrând o apreciere de 47,1%, comparativ cu 18,7% pentru indicele BET. Randamentul total al acțiunilor SFG în S1 2024, inclusiv dividendul plătit la 6 iunie, a fost de 51,2%, față de creșterea de 25,2% a indicelui BET-TR din aceeași perioadă.
Pentru a crea cele mai bune condiții de tranzacționare pentru acționarii companiei și pentru a susține lichiditatea acțiunilor, Sphera Group a semnat, în această perioadă, un parteneriat pentru un al doilea market maker.
De asemenea, pentru a recompensa încrederea acționarilor în companie, Sphera intenționează să realizeze o nouă distribuție de dividende anul acesta. În acest sens, a fost convocată Adunarea Generală a Acționarilor pentru data de 7 octombrie. Consiliul de Administrație propune un dividend brut de 1,05 lei/acțiune, din profitul neredistribuit al anului 2023.