Acesta a precizat că România va putea operaţionaliza în acest an, în baza acestui act normativ, Compania de Investiţii Rutiere.
Fostul şef de la Transporturi şi-a făcut un bilanţ al activităţii, prilej cu care a subliniat că reforma CNADNR, începută în mandatul său, a reprezentat "cea mai mare restructurare de la înfiinţarea companiei''.
Potrivit acestuia, au fost eliminate 68 de funcţii de conducere, au fost introduse departamentele de proiectare şi control (ca departamente vitale pentru noua companie de investiţii), au fost create Unităţi de Implementare a Proiectelor la nivel local, s-a asigurat tranziţia spre separare activitate investiţii/mentenanţă şi au fost scoase la concurs 60 de posturi de specialist, pentru a transparentiza procesul de angajare şi a crea un nucleu de profesionişti pentru noua companie.
La capitolul autostrăzi, Dan Costescu a menţionat Autostrada Sebeş – Turda, proiect deblocat, unde au fost realizate exproprieri şi emise ordinele de ministru şi autorizaţiile de construire pe Loturile 1, 3 şi 4.
"În acest moment, după mai bine de trei ani, au fost deblocaţi zeci de kilometri de autostradă. Mobilizarea constructorului atinge maximul în două săptămâni', a declarat Costescu.
La Autostrada Lugoj-Deva, se fac eforturi susţinute pentru revizuirea Acordului de Mediu, la Lotul 2 s-a finalizat expertiza tehnică, pe Lotul 3 s-a emis autorizaţie de construire pentru Ecoductul km 57+710 pe sectorul A, iar pe Lotul 4, din cele patru secţiuni, două sunt în execuţie şi două sunt în curs de obţinere a autorizaţiilor, termenul fiind luna iulie.
În ceea ce priveşte Autostrada Sibiu – Piteşti, în luna mai au demarat forajele/investigaţiile geotehnice, iar 15 iulie reprezintă termenul pentru predarea studiilor de fezabilitate (SF) pentru capetele autostrăzii, iar la 15 decembrie trebuie finalizat studiul de fezabilitate final. Termen final pentru predarea autostrăzii Sibiu-Piteşti este 2021, termenele fiind devansate cu circa 20 de luni.
'Este un exemplu clar de contract care, odată anulat, ar fi indus întârzieri cu noua licitaţie de până la 24 luni. CNADNR, prin monitorizare strictă a acestui proiect, iniţial eşuat, a reuşit salvarea sa, asumându-şi eventuale întârzieri maxime de 2-3 luni', a subliniat Dan Costescu.
De asemenea, CNADNR a început în luna aprilie reconstrucţia celor 200 de metri prăbuşiţi ai Autostrăzii Orăştie – Sibiu, Lot 3 (Cunţa-Sălişte), lucrările fiind realizate, în premieră, în regie proprie. Termenul pentru reluarea circulaţiei pe acest tronson este septembrie 2016. În plus, este în curs de realizare o expertiză pentru întreg Lotul 3.
Într-un comunicat remis joi AGERPRES, care cuprinde bilanţul fostului ministru al Transporturilor Dan Costescu, se face referire şi la licitaţiile care trebuie finalizate până la sfârşitul anului 2016 (Autostrada Nădăşelu – Mihăieşti – Suplacu de Barcău şi Braşov – Comarnic Loturile 1 şi 5), precum şi la investiţiile demarate în mandatul acestuia: Drum expres Ploieşti – Buzău – Bacău – Paşcani (SF+PT), Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (revizuire SF), Pod Ungheni (PT + execuţie), Bucureşti – Centura Sud (PT + execuţie) şi Varianta Ocolitoare Bacău.
În ceea ce priveşte reforma TAROM, Dan Costescu subliniază măsurile care au fost luate pentru stoparea declinului companiei, aflată în ultimii ani pe pierdere, obiectivul fiind trecerea pe profit la mijlocul anului 2017, pentru prima oară în şapte ani. Printre măsuri se numără: restructurarea echipei de conducere neperformante şi selectarea unui nou management în baza OUG 109/2011, stabilirea programului de restructurare a companie, elaborarea strategiei de marketing/zbor şi reînnoirea flotei de aeronave.
''Urmează recrutarea CEO şi membrilor CA pentru completarea boardului, de îndată ce Ministerul Finanţelor Publice va emite normele de aplicare", se spune în comunicatul MT.
De asemenea, fostul ministru menţionează o nouă premieră, respectiv Magistrala 6, un proiect demarat după cinci ani de blocaj şi neutilizare a creditului JICA.
"În condiţiile deschiderii la timp a creditelor de angajament de către MFP, în decembrie vor fi lansate licitaţiile', a declarat Dan Costescu.
În ceea ce priveşte Magistrala 5 Drumul Taberei – secţiunea Râul Doamnei – Valea Ialomiţei – Eroilor (Operă), lucrările sunt executate în proporţie de 80%, termenul de punere în funcţiune fiind primul semestru al anului 2017, devansat faţă de propunerea iniţială a constructorului care era decembrie 2017.
La Magistrala 4, cele două staţii sunt finalizate în proporţie de 90% şi vor fi funcţionale la finalul acestui an, iar până la finele lunii iulie se va deschide circulaţia rutieră în zona staţiei Străuleşti. În plus, a fost eliberată autorizaţia de construire aferentă Terminalului Multimodal Străuleşti şi au început lucrările de realizare a acestuia.
În ceea ce priveşte CFR Marfă, aici a fost selectată noua conducere pe OUG 109/2011 şi a început reorganizarea în teritoriu. Privatizarea companiei este planificată pentru anul 2018.
De asemenea, fostul ministru a amintit despre OUG 7/2016 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură, act normativ care a simplificat procesele de avizare şi eliberare a autorizaţiilor de construire, scurtând perioadele de implementare a proiectelor cu până la şase luni, dar şi OG x/2016 privind unele măsuri financiare pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură. În acest ultim caz, textul ordonanţei este finalizat şi avizat pe circuitul MT. Totodată, se află în curs de avizare la ministerele de specialitate şi este planificat pentru aprobare în Guvern în luna iulie 2016).
Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a demisionat marţi înainte ca premierul Dacian Cioloş să anunţe remanierea a patru miniştri, unul dintre aceştia fiind cel al Transporturilor, Dan Costescu, în locul căruia l-a propus pe Sorin Buşe.
Cioloş a spus că a decis să opereze aceste schimbări "pentru un suflu nou" în echipa guvernamentală, iar referitor la Ministerul Transporturilor acesta a precizat că doreşte să fie accelerată activitatea pe execuţia proiectelor de autostrăzi, dar şi reforma la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
"La Transporturi, vreau să accelerăm activitatea (…) pe execuţia proiectelor de autostrăzi, proiectele care sunt acum în execuţie şi unde lucrurile n-au evoluat suficient de bine. Reforma la Compania Naţională de Autostrăzi şi de Drumuri pe care o cer de câteva luni, unde ştiu că s-au făcut progrese, dar nu suficient de rapid, şi, totodată, pregătirea de noi proiecte. Suntem aici tocmai pentru că am preluat guvernarea fără proiecte pregătite pentru perioada bugetară 2014-2020. Sunt unele proiecte care au început să fie pregătite, dar trebuie să accelerăm aici ritmul tocmai ca în anii următori să avem ce să implementăm", a precizat Cioloş.
SURSA: Agerpres