Cel putin pentru indivizii tineri, cu venituri medii sau superioare, care provin din mediul urban sau care au avut experienta internationala. Potrivit companiilor din domeniu, romanii consuma anual peste 100.000 de cutii a cate noua sticle de whisky fiecare. In ultimii cinci ani cele mai cautate marci de whisky s-au dovedit a fi Teachers, Ballantines si Jack Daniels. Peste 360.000 de sticle de Ballantines si Teachers se vand intr-un an fiscal. Marcile mai nou intrate pe piata trebuie sa re
Cel putin pentru indivizii tineri, cu venituri medii sau superioare, care provin din mediul urban sau care au avut experienta internationala. Potrivit companiilor din domeniu, romanii consuma anual peste 100.000 de cutii a cate noua sticle de whisky fiecare. In ultimii cinci ani cele mai cautate marci de whisky s-au dovedit a fi Teachers, Ballantines si Jack Daniels. Peste 360.000 de sticle de Ballantines si Teachers se vand intr-un an fiscal. Marcile mai nou intrate pe piata trebuie sa recupereze atat la capitolul vanzari, cat si la cel care tine de recunoastere din partea consumatorilor autohtoni. Marca Jack Daniels, de exemplu, se orienteaza foarte mult spre clientii mai pretentiosi. Pentru Jim Beam, pozitionarea este catre zona mai populara. Jack Daniels, asa cum arata si clipul publicitar, merge pe traditie.
Oricare ar fi valoarea vanzarilor de bauturi spirtoase in Romania (gin, whisky sau tequila), un lucru este totusi cat se poate de clar: astfel de bauturi fac parte din categoria celor care inspira respect.
Cunoscatorii stiu deja ca exista mai multe categorii de astfel de bauturi spirtoase. Este vorba de bourbon, scotch si whisky. Acest lucru este insa important mai degraba pentru cunoscatori si mai putin pentru cei dornici sa incerce un whisky. Companiile din domeniu recunosc, de altfel, ca o cantitate importanta de whisky este cumparata anual de persoanele care intentioneaza sa ofere cadouri sau, de ce nu, spaga.
Intrebati, in cadrul unui studiu realizat de Mercury Omnibus, ce categorie de bauturi spirtoase prefera cel mai mult, 3,6% din romanii intervievati au indicat whisky, iar 3,1% au mers pe varianta ginului. Lucrurile stau putin mai bine in cazul vodcii, dar deosebit de prost pentru tequila, care a fost preferata de doar 1,8% din itervievati. Coniacul, in schimb, are priza la consumatorul roman: aproape 10% din indivizii care au facut parte din acest esantion au indicat aceasta varianta drept bautura lor preferata.
Numarul pub-urilor si al barurilor din Bucuresti si din principalele orase de provincie s-a inmultit in ultimul an, astfel incat consumatorilor li se ofera o posibilitate variata de alegere: de la localurile cu specific britanic, la cele cu influente frantuzesti. Sunt locuri in Bucuresti unde trabucul face casa buna cu whiskyul. Doar 1,9% din cele 1.536 persoane intervievate in studiul Mercury au recunoscut ca in ultima luna consumasera aceasta bautura spirtoasa in oras. Un studiu cu totul interesant arata ca 8% din persoanele de sex feminin respondente in acest studiu indicasera whiskyul drept bautura preferata atunci cand merg in oras, in timp ce procentajul barbatilor era de doar 3%.
Whiskyul atrage mai degraba persoanele din clasa sociala mai ridicata, acolo unde regasim directorii de departamente sau intreprinzatorii particulari mici si mijlocii, care, in procentaj de 3,3%, au mers pe aceasta varianta.
Functionarii cu studii superioare si personalul calificat, precum si muncitorii calificati si functionarii cu pregatire medie nu sunt prea atrasi de aceasta bautura spirtoasa. Principala problema sunt desigur banii, iar inclinatia respectivei clase sociale este catre coniac sau vodca.
Daca pana acum cativa ani coniacul Napoleon era cea mai cunoscuta si, totodata, vanduta marca de astfel de bautura, mai nou lucrurile s-au schimbat complet. Marci nationale, precum Murfatlar, Arad, Vasconi sau Ovidiu, au inceput sa recastige terenul pierdut dupa 1989. In paralel, marci internationale, cum ar fi Courvoisier, Metaxa sau Hennessy, devin din ce in ce mai importante pe aceasta piata.
Tudor Petrescu