Piata bauturilor spirtoase din import se mentine de cativa ani la niveluri constante, principalele marci avand pozitii clar determinate in topul preferintelor consumatorilor, releva un studiu realizat de AC Nielsen la nivel national, in mediul urban.
Pe piata de whisky de import, ierarhia celor patru principale marci vandute in Romania a ramas neschimbata de mai multi ani, trei dintre branduri fiind distribuite de Allied Domecq Spirits & Wine. Cea mai populara marca ramane Ballantine’s, care, cu o cota de piata de 21%, indica clar preferinta romanilor pentru whiskyul scotian. Acest brand a inregistrat, numai in perioada sarbatorilor de iarna, vanzari de aproape 30.000 litri. Pe locul al doilea se situeaza Teacher’s, de asemenea o marca Allied Domecq si tot un whisky scotian. Se pare ca Romania este una dintre tarile in care aceasta marca inregistreaza performante notabile nu numai la nivelul regiunii, ci si la nivel european. Pozitia a patra este ocupata de Jack Daniel’s, un brand originar din Tennessee si distribuit de aceeasi firma, in timp ce locul al treilea ii revine marcii Johnnie Walker (GFS Distribution – distribuitor Diageo).
„Pe piata bauturilor spirtoase de import, pe langa problema legata de gust, care orienteaza clar consumatorii catre anumite marci, conteaza foarte mult si sustinerea marcii prin activitati de marketing. Ca nume, poate ca foarte multi dintre noi cunoastem principalele marci de whisky de pe piata, dar pentru a te atasa de un anumit brand este nevoie de mai mult decat notorietate. In plus, prezenta materialelor promotionale la punctele de vanzare (magazine sau restaurante) este si ea extrem de importanta atunci cand faci o alegere”, este de parere Vesna Fuiorea, Marketing Manager la Allied Domecq Spirits & Wine.

In anul 2002, piata va creste cu 5%

Studiile realizate asupra pietei din Romania au evidentiat doua tipuri de cumparatori ai bauturilor spirtoase de calitate: cei care le consuma si cei care le cumpara pentru a le face cadou. Pentru acestia din urma, valoarea marcii este si mai importanta, ea trebuind sa-l reprezinte corect atat pe cel care face cadoul, cat si pe cel care-l primeste. Din aceasta perspectiva ne apropiem cumva de piata parfumurilor sau a altor produse de lux unde, practic, orice strategie de marketing trebuie sa fie relevanta simultan pentru doua tipuri de public, foarte diferite.
„Pe de alta parte, acest fenomen ne spune si ca bauturile spirtoase sunt produse pe care consumatorii le doresc si le-ar cumpara mai des, daca nivelul venitului disponibil individual ar fi mai mare sau nivelul taxelor vamale ar fi mai mic. In prezent, nivelul taxelor vamale la produsele pe care le distribuim este de 90%”, explica Vesna Fuiorea.
In ceea ce priveste ginul, preferintele romanilor se indreapta in primul rand spre Beefeater, o alta marca Allied Domecq, care a inregistrat performante deosebite atat la nivel de imagine, cat si ca nivel al vanzarilor. Distanta dintre Beefeater si cel de-al doilea clasat, Gordon’s (GFS Distribution), se mentine, de ani de zile, destul de mare.
Piata de vodca a inregistrat o usoara scadere in ultimul an, desi unele marci internationale, cum ar fi Absolut, au beneficiat de activitati sustinute de promovare. Liderul pietei este, in continuare, vodca Smirnoff (GFS Distribution), urmata de Finlandia Vodka (Allied Domecq) si Absolut (Cristalex – distribuitor Maxximum Grup). Efectul activitatilor promotionale ale marcii Absolut, ca si portofoliul divers de variante, s-a manifestat printr-o prezenta mai accentuata la punctele de vanzare, dar mai putin printr-o crestere la nivel de cota de piata.
In ceea ce priveste tipurile de magazine care distribuie bauturile spirtoase, o usoara crestere au inregistrat-o magazinele mici sau cele de cartier. Alaturi de acestea, supermarketurile sunt principalele puncte de desfacere a bauturilor spirtoase importate si locurile unde se desfasoara cea mai mare parte a activitatilor promotionale. Marile marci isi disputa acolo spatiul pe raft, dar de multe ori reprezentarea la punctele de vanzare nu reflecta cotele de piata.
La nivel regional, Bucurestiul ramane in continuare lider ca volum de vanzari, beneficiind nu numai de o populatie mai afluenta si mai numeroasa decat alte orase, dar si de un numar mai mare de puncte de distributie, in special de supermarketuri si hipermarketuri. Lanturile de benzinarii incep si ele sa creasca in importanta, ca puncte de desfacere pentru aceste produse.
Piata spirtoaselor din import nu a cunoscut, in ultimii doi – trei ani, o dezvoltare spectaculoasa. Producatorii internationali estimeaza, totusi, pentru anul acesta, o crestere de 5%, crestere ce se va datora, in mare parte, activitatilor promotionale.    

Principalele marci de bauturi alcoolice tari din import cote de piata – magazine

whisky
Marca    Ponderea (%)
Ballantine’s    22
Teacher’s    16
Johnnie Walker    12
Queen Anne    7
J&B        5
Jack Daniel’s    5
Chivas        2
Jim Beam    1
Altele        30

gin
Marca    Ponderea (%)
Beefeater    59
Gordon’s    27
Seagram        11
Altele        3

vodcA
Marca    Ponderea (%)
Smirnoff    50
Finlandia    33
Absolut        9
Altele        8