Split TVA și implicațiile sale nu diferă mult în cazul avocaților de situația altor contribuabili plătitori de TVA, potrivit avocat.net.
Începând de la 1 octombrie 2017, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA pot alege să implementeze sistemul split TVA, însă OUG nr. 23/2017 prevede, în forma sa actuală, ca sistemul să fie aplicat obligatoriu de toți cei înregistrați în scopuri de TVA, de la 1 ianuarie 2018.
Ordonanța se află, la acest moment, pe masa Senatului, pentru a fi adoptată. Momentan, în comisiile de specialitate ale Senatului s-au adus ceva amendamente, care propun ca sistemul să se aplice obligatoriu, din 2019, doar de către cei care au contracte cu statul. Dar votul pe care îl vor da senatorii săptămâna viitoare nu este definitiv pe această problemă. Ultimul cuvânt îl vor avea deputații, pentru că ordonanța va intra apoi în dezbaterea lor, iar Camera Deputaților este decizională aici.
Aplicarea split TVA le revine, așa cum spuneam, și avocaților (și firmelor de avocatură) înregistrați în scopuri de TVA.
În opinia Marianei Bora, proprietara unei firme de contabilitate pentru cabinetele de avocatură, societățile de avocatură, cele care aplică TVA la facturare, vor avea o problemă destul de mare când vor avea de încasat facturile emise în luna respectivă.
„Din experiența mea, de când se aplică sistemul de tva la facturare, niciodată facturile emise nu sunt încasate în termen. Deci, vom ajunge ca, în fiecare lună, să alimentăm contul de split TVA, în fiecare lună să depunem la ANAF cerere pentru aprobarea transferului către contul curent – procedura va fi complicată, se vor solicita toate documentele din care să reiasă că restituirea solicitată este justificată, existând posibilitatea să ne blocăm financiar”, a precizat contabilul.
Cabinetele de avocați care prestează servicii juridice către clienți persoane fizice încasează, de obiecei, onorariile cash. Sistemul split TVA va fi destul de obositor de aplicat pentru aceștia, consideră Mariana Bora.
Cât despre avocații colaboratori, contabilul punctează următoarele:
„Ei încasează de la angajator onorariul «splituit», iar majoritatea nu au cheltuieli cu TVA. Până acum, acest TVA era folosit trei luni, era un avantaj, îl plăteau trimestrial. Nu avem situații de avocați colaboratori cu restanțe la stat. În noul sistem, acest TVA o să rămână în cont. Fără niciun avantaj, nici pentru stat, nici pentru avocat. Dimpotrivă, vor exista costuri și complicații”.