Numeroasele schimbări din legislaţia fiscală complică viaţa tuturor. Cei mai afectaţi sunt profesioniştii din domeniu, care, într-un termen foarte scurt, trebuie să se pună la punct nu doar cu noile măsuri, ci şi cu multe speţe dificile care sigur  vor apărea în practică. Cu alte cuvinte, o misiune imposibilă.

Reguli noi

Modificările Codului fiscal și ale Codului de procedură fiscală, publicate în Monitorul Oficial din data de 31 august 2017, dar mai ales controversata Ordonanţă de Guvern nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, nu sunt lucruri care îi afectează doar pe angajaţii departamentelor economice ale companiilor sau pe contabili. Prin impactul pe care acestea îl au, administratorii companiilor şi chiar acţionarii trebuie să-şi regândească planurile de afaceri. Astfel, prin modificarea Codului fiscal (O.G. 25/2017), cheltuielile reprezentând valoarea creanțelor înstrăinate sunt deductibile limitat, într-un procent de 30% din valoarea creanțelor înstrăinate, la calculul impozitului pe profit. Iar acesta este doar un exemplu. Un impact şi mai mare îl are modificarea Codului de procedură fiscală (O.G. 30/2017), unde se schimbă răspunderea pentru plata obligațiilor fiscale. Astfel, se prevede posibilitatea organului fiscal de a trage la răspundere, în mod direct, împreună cu debitorul, şi alte persoane despre care apreciază că au acţionat cu „rea-credinţă”.

Epopeea Split TVA

Deşi schimbările sunt importante, impactul acestora nu se poate compara cu apariţia plăţii defalcate a TVA. Motivele apariţiei O.G. nr. 23/2017, conform notei de fundamentare publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe, sunt reducerea evaziunii în domeniul TVA, creșterea gradului de conformare voluntară și asigurarea unui mediu concurențial corect. Tot aici, Guvernul susţine că efectele asupra mediului de afaceri vor fi pozitive şi că măsura nu are niciun impact social şi niciun impact asupra întreprinderilor mici şi mijlocii. În schimb, mediul de afaceri este extrem de sceptic cu privire la noua măsură. Toată lumea se aşteaptă la blocaje majore din cauza efectului pe care Split TVA îl va avea asupra cash flow-ului, precum şi la costuri suplimentare din cauza necesităţii schimbării politicii de  personal şi a modificării soft-urilor. Până la 1 ianuarie 2018, când Split TVA va fi obligatoriu, companiile vor putea, de la 1 octombrie, să aleagă noua filosofie de plată a TVA. Dacă o fac, primesc o  reducere cu 5% a impozitului pe profit aferent trimestrului IV şi anularea penalităţilor de întârziere pentru restanţele la plata TVA. Beneficiile sunt însă prea mici să tenteze multe companii. Asta mai ales în contextul în care aleşii vin cu noi şi noi surprize. De exemplu, senatorii din Comisia de Buget-Finanţe au adoptat săptămâna trecută proiectul legii de aprobare a Ordonanţei 23/2017 privind plata defalcată a TVA, cu amendamentul că măsura se va aplica obligatoriu numai de către companiile care au relaţii comerciale cu statul, celelalte companii urmând să o aplice opţional. „Merg pe ideea să fie obligatoriu numai pentru firmele care au relaţii cu statul, apoi pentru restul să fie opţională această măsură, cu sau fără un termen anume. Dacă măsura este bună, celelalte firme se vor înghesui să o aplice”, a declarat Eugen Teodorovici, preşedintele Comisiei. Logica este corectă, dar decizia senatorilor nu prea are valoare. Pe traseul de avizare, proiectul urmează să fie dezbătut în plenul Senatului, apoi să fie trimis la Camera Deputaţilor, care este cameră decizională. „O să avem o discuţie şi în Comitetul executiv (al PSD) şi săptămana viitoare în grupuri să ne aducem aminte că majoritatea parlamentară e constituită să susţină un guvern, nu să îl blocheze”, a declarat Liviu Dragnea, preşedintele PSD. Cu alte cuvinte, sunt şanse mici ca plata defalcată a TVA să fie votată în altă formă decât cea care a ieşit de la Guvern.

 

Un seminar Capital

Revista Capital a venit în întâmpinarea profesioniştilor cu un seminar interactiv. Organizat împreună cu reputaţii specialişti în fiscalitate Adrian Benţa şi Dragoş Pătroi, workshop-ul a oferit multe răspunsuri cu privire la toate modificările fiscale din ultima perioadă. Lectorii au prezentat legislaţia şi au oferit opinii avizate cu privire la aplicarea acesteia. De asemenea, au identificat lacunele noilor măsuri  şi au rezolvat o serie de speţe complicate. Un alt modul al seminarului a fost susţinut de către Iulia Butnaru şi Lavinia Bartoş, managing partneri Tax Wise. Acestea au oferit o perspectivă inedită cu privire la inspecțiile fiscale privind prețurile de transfer şi au arătat direcţia în care se îndreaptă legislaţia europeană din domeniu.