Departe de a avea popularitatea fotbalului, sporturi precum handbalul sau hocheiul încep să‑şi mărească listele de sponsori şi să-şi scrie bugetele cu cifre din şase zerouri.
Sportul rege, fotbalul, continuă să primească partea leului la capitolul sponsorizări. De departe, în Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) se învârt cei mai mulţi bani din sportul românesc. Din cele peste o sută de milioane de euro, cât reprezintă bugetele cumulate ale cluburilor, doar 20% vin de la sponsori, spun surse din FRF şi LPF. Cea mai mare parte a banilor vine din drepturile de televizare, încasări de bilete, donaţiile patronilor ori alte activităţi comerciale. În plus, echipele performante iau sume bune de la forurile internaţionale. În acest an, parcursul campioanei Unirea Urziceni în Liga Campionilor a fost recompensat de UEFA cu 9,5 milioane de euro. Aşadar, cele 18 cluburi din Liga I adună, numai din sponsorizări oficiale, aproximativ 20 de milioane de euro, media fiind de puţin peste un milion de euro.
Lider la sponsorizări, CFR Cluj este lider şi în clasament, după 27 de etape.
CFR Cluj ia 2,3 mil. euro de la 23 sponsori
Formaţia patronată de omul de afaceri Arpad Paszkany primeşte sponsorizări de peste două milioane de euro. Sergiu Penciu, directorul de marketing al clubului, afirmă că suma totală pe care CFR o strânge anual este de 2,3 milioane de euro, de la 23 de sponsori. Acum un an, clujenii au încheiat un acord şi cu Cosmote. Un alt club care strânge circa două milioane de euro de la sponsori este Dinamo. Potrivit lui Marian Albu, directorul economic al clubului, „câinii“ şi-au păstrat pentru acest campionat 17 sponsori, ca şi în 2008/2009. Un alt club, Rapid, a decis să apeleze la vechii sponsori pentru a rezolva problema banilor. „Am atacat sponsorii vechi şi cei cu anumite afinităţi“, declară Horia Manoliu, directorul de marketing al „vişiniilor“. De exemplu, pentru un „banner“ pe mâneca tricourilor timp de şase luni, Blue Air a plătit circa 100.000 de euro. Rapid are contracte de sponsorizare cu 11 companii, suma totală fiind de aproximativ 2,2 milioane de euro.
Steaua a câştigat la pariuri
Rivala Steaua are 12 sponsori, însă l-a pierdut pe Citibank, care finanţa clubul cu 1,3 milioane de euro pe an. Contractul a fost semnat în 2007 pe trei ani, dar nu a fost prelungit din cauza crizei. Steliştii au câştigat însă un nou sponsor, Sportingbet, pe o perioadă de doi ani, contractul fiind de circa două milioane de euro.
Campioana României, Unirea Urziceni, are un singur mare sponsor principal, Green City, deţinută de finanţatorul echipei, Dumitru Bucşaru.
Tot două milioane de euro atrage şi FC Vaslui. Această echipă a anunţat însă cel mai mare buget în acest campionat – 12,5 milioane de euro, mare parte din sumă fiind asigurată de patronul Adrian Porumboiu.
Milioane de euro pentru handbal
În acest an, o performanţă deosebită a fost înregistrată de echipa feminină de handbal Oltchim Râmnicu-Vâlcea. Sponsorul principal, combinatul chimic Oltchim, a asigurat cea mai mare sumă către un alt sport decât fotbalul. „Bugetul prevăzut este de 1,4 milioane de euro în 2010“, afirmă preşedintele Oltchim, Constantin Roibu. Clubul are şi alţi sponsori, iar recent lista s-a îmbogăţit cu Astra Asigurări. „Cu Oltchim avem legături mai strânse, ei au şi asigurările la noi“, spune Radu Mustăţea, directorul general al Astra Asigurări. Şi Federaţia Română de Handbal (FRH) a reuşit să-şi mărească numărul de sponsori în 2009. Potrivit Marianei Cătuţi, contabila federaţiei, anul trecut FRH a avut zece sponsori de la care a primit peste 500.000 de euro, în timp ce în 2008 suma a depăşit 650.000 de euro. Anul trecut, organizaţia a primit cele mai mari sponsorizări de la Bet-at-home, Henkel şi Loteria Naţională. Sponsorizările se realizează şi sub forma unor servicii: FRH a semnat, recent, un contract de parteneriat cu clinica Nova Vita, din Târgu-Mureş. Astfel, sportivii din loturile naţionale de handbal vor beneficia de o reducere de 50% pentru tratamentele puse la dispoziţie de noul partener al FRH.
Sportivi pe statul de plată al firmelor
Popularitatea scăzută este sinonimă cu situaţiile financiare precare. „Sponsorii nu ne dau bani, ci ne ţin sportivii angajaţi la firmele lor“, spune directorul Clubului de rugby din Baia Mare, Sorin Andrei. Nici în hochei banii n-au consistenţa celor din Liga lui Mitică. Sport Club Miercurea-Ciuc, campioana României, şi-a pierdut din cauza crizei o parte din sponsori, însă contractele s-au menţinut în jurul sumei de 200.000 de euro. Cei mai importanţi sponsori ai echipei sunt Heineken şi OTP Bank. „În 2008 am primit de la sponsori peste 250.000 de euro, iar în 2009 suma a scăzut la circa 190.000 de euro din cauza crizei“, spune Cseke Szilard, directorul clubului. Partener cu state vechi la clubul harghitean, OTP Bank este de părere că rezultatele înregistrate de bancă în urma parteneriatului în hochei justifică sponsorizarea. „Suntem alături de echipă de mai bine de cinci ani. Hocheiul este un sport foarte popular în acea regiune, iar măsurătorile noastre arată că această sponsorizare ne aduce o plusvaloare importantă, suficientă vizibilitate şi promovare a bandului“, spune directorul executiv al OTP Bank, Laszlo Diosi. Spre deosebire de echipele de club, federaţia abia poate supravieţui.
Voleiul, cel mai sărac sport
Cel mai lovit sport pare să fie voleiul, care nu prea mai atrage bani, nici la nivel de club sau federaţie. „La noi puteţi menţiona un zero mare la capitolul bani din partea oricui“, spune Alexandru Deju, vicepreşedintele executiv al Clubului CSU Metal Galaţi, campioana României. La Federaţie, situaţia e aproape identică. „Suntem săraci, nu avem sponsori. Anul acesta am încheiat un contract cu BRD, destul de subţire, dar orice ban e bine-venit“, se plânge preşedintele Federaţiei Române de Volei, Gheorghe Vişan.
1mil. euro este valoarea medie a contractelor de sponsorizare a unei echipe româneşti din Liga I de Fotbal. Cei mai mulţi sponsori îi are CFR Cluj
În vistieria LPF
– Liga I (L1): 18 echipe
– Buget 2009/2010: 111,7 mil. de euro
– Buget 2008/2009: 121,6 mil. de euro
– Sponsorizare medie ’09/’10: 1 mil. euro
Naţionala şi banii ei
Dacă sponsorizările nu sunt de bază în alcătuirea bugetelor la cluburi, când vine vorba de echipa naţională de fotbal, lucrurile se schimbă radical. Selecţionata tricoloră are încă o imagine bună, deşi a ratat ultimele calificări, primind numai de la sponsorul principal, Ursus, o treime din buget. În ianuarie 2009, producătorul de bere a semnat un contract cu FRF prin care garantează o sumă de şase milioane de euro pe o perioadă de patru ani, cel mai mare din istoria naţionalei. La bugetul de aproape 5 milioane de euro necesar în fiecare an echipei naţionale, mai contribuie şi sponsori precum Dacia, Pepsi sau Vodafone.
1,4mil. euro este bugetul alocat de Oltchim pentru sponsorizarea echipei de handbal feminin în 2010. Suma este identică cu cea din 2009
Federaţia Română de Handbal
– Nr. cluburi (seniori): 67
– Sponsorizări 2008 : 2,4 mil. lei
– Nr. sponsori în 2008: 8
– Sponsorizări 2009: 2,2 mil. lei
– Nr. sponsori 2009: 10
– Buget 2010: 1,3 mil. euro*
* FRH a solicitat statului 2,7 mil. euro
190.000 de euro este suma pe care a primit-o în 2009 de la sponsori campioana României la hochei pe gheaţă, Sport Club Miercurea Ciuc