Firmele care au sprijinit campaniile electorale de anul trecut au uitat de generozitate. Sub impactul crizei, ele se vor gândi de două ori înainte de a-i finanţa pe candidaţii la preşedinţie.
În 2008, General Beton România din Timişoara a sponsorizat cu câte 150.000 de lei Partidul Social Democrat şi Partidul Democrat Liberal. „Anul acesta este, însă, altceva. Acum încercăm să supravieţuim pe piaţa construcţiilor, nu ne mai gândim la donaţii“, spune Jurgen Stockl, directorul general adjunct al firmei.
Venus Stones din Ilfov a donat, tot anul trecut, peste 182.000 de lei pentru campania prin care Sorin Oprescu i-a convins pe bucureşteni să-l aleagă primar general. Deşi favoritul lor şi-a anunţat intenţia de a candida în această toamnă pentru preşedinţie, cei de la Venus Stones nu par tocmai decişi să-l susţină financiar. „Deocamdată, nu am primit nicio solicitare şi nici nu s-a luat vreo decizie în acest sens. Însă, luând în calcul modul în care au mers afacerile anul acesta comparativ cu 2008 şi situaţia de pe piaţa pe care activăm noi, probabil că sunt şanse de 80% ca răspunsul să fie nu“, declară Elena Preda, directorul de vânzări al societăţii.
Viorel Cocian, administratorul companiei Dootz Development SRL din Alba, care figurează, anul trecut, pe lista donatorilor PD-L cu un total de 180.000 de lei, e mai tranşant şi refuză orice idee de sponsorizare electorală. „Nu mai e de unde. Afacerile au mers foarte rău. Sincer, ne-ar fi părut bine să avem de unde să donăm – erau semne bune pentru economie dacă ne permiteam să sprijinim campania“, afirmă acesta.
Şi avocata Simona Popescu, din Sibiu, care a virat anul trecut aproape 8.000 de lei pentru susţinerea financiară a Partidului Naţional Liberal, este reticentă. „Să vedem cum ne ies socotelile. Anul acesta nu a mers la fel ca 2008, aşa că trebuie să vedem ce bani ne rămân după ce ne plătim impozitele către stat. Oricum, dacă voi reuşi să donez ceva, îmi păstrez opţiunea de anul trecut“, dezvăluie ea.
Politicienii şi soluţiile alternative
Reprezentanţii partidelor nu par prea miraţi de această atitudine. „Multe din firmele care ne-au ajutat în anii trecuţi au, în această perioadă, diverse probleme. Unele nu mai au comenzi, altele lucrează, dar îşi încasează cu greutate facturile. Nu în ultimul rând, unii dintre sponsorii noştri tradiţionali au început să aibă datorii la stat din cauza blocajului financiar, ceea ce le interzice să facă donaţii către partide. Aşa că ne aşteptăm desigur să nu mai existe acelaşi aflux ca în 2008, de exemplu“, spune trezorierul PD-L, Gheorghe Albu.
El ţine să sublinieze şi că există un anumit grad de saturaţie la nivelul mediului de afaceri, având în vedere că alegerile prezidenţiale din noiembrie vor fi al patrulea scrutin organizat în România în numai 18 luni.„Soluţia este să ne încadrăm în fondurile pe care le vom avea la dispoziţie. Noi am mai trecut prin asta, o alternativă ar fi să găsim înţelegere de la firmele care ne furnizează diverse servicii şi produse să lucreze pe datorie, însă, în contextul actual, va fi greu“, explică Albu.
Unii observatori ai scenei politice spun, însă, că sunt mici şansele ca partidele să se mulţumească doar cu puţinul oferit de firme, mai ales având în vedere miza mare a scrutinului din noiembrie. Formaţiunile aflate la putere au la îndemână, ca soluţie de urgenţă, resursele publice – cazuri de utilizare a acestora în folosul partidelor şi candidaţilor au fost semnalate în fiecare campanie electorală de până acum. Nu în ultimul rând, dacă nu mai vor să dea bani de bunăvoie, companiile pot fi şantajate – ameninţarea unui control amănunţit din partea Gărzii Financiare sau a OPC poate schimba imediat atitudinea unui patron faţă de un partid.
Multe companii nu au comenzi, îşi încasează cu greutate facturile sau au început să aibă datorii la stat.
Gheorghe Albu, trezorierul PD-L
Cele mai „convingătoare“ partide
Donaţiile primite în 2008 (de la persoane fizice şi juridice) de principalele patru forţe politice au totalizat peste 80 de milioane de lei