Cum se înregistrează cheltuielile cu mărfuri donate pentru sinistraţii de la inundaţiile din ţară? Sunt acestea cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit?
Floarea Cocoş – Medgidia

Din punct de vedere contabil, mărfurile donate reprezintă o cheltuială şi se înregistrează în contabilitate după cum urmează:

6582 „Donaţii şi subvenţii acordate“ = 371 „Mărfuri“

La întrebarea dumneavoastră, aţi ataşat o copie de pe un Proces Verbal de predare-primire încheiat între societatea dumneavoastră şi primărie, având ca obiect donarea de bunuri şi produse. Pornind de la acest fapt, vă supunem atenţiei următoarele:
  
Din punct de vedere fiscal, donaţiile şi subvenţiile acordate nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. În schimb, conform art. 21, alin. 3, pct. p) din Codul Fiscal, contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea şi ale legii bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
• sunt în limita a 0,3 % din cifra de afaceri;
• nu depăşesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
Deducerea sumei din impozitul pe profit nu se înregistrează din punct de vedere contabil. Calculul are loc extracontabil, în registrul de evidenţă fiscală, iar în contabilitate se înregistrează numai cheltuiala cu impozitul pe profit (contul 691) diminuată cu sumele stabilite conform limitelor menţionate mai sus. Aşa cum am menţionat anterior, condiţia pentru a beneficia de aceste prevederi este aceea ca sponsorizările efectuate de contribuabili să fie confome cu legea privind sponsorizarea.

În primul rând, potrivit Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, sponsorizarea se realizează pe bază de contract încheiat în formă scrisă între sponsor şi beneficiar, cu specificarea obiectului, valorii şi duratei sponsorizării, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor părţilor. Conform legii, sponsorizarea este actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de către una dintre părţi, denumită beneficiarul sponsorizării.

De o sponsorizare poate beneficia orice persoană juridică fără scop lucrativ care desfăşoară în România sau urmează să desfăşoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învăţământ, ştiinţific – cercetare fundamentală şi aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenţă şi servicii sociale, de protecţia mediului, social şi comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum şi de întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor istorice. Pentru aceste activităţi, pot fi beneficiare ale sponsorizării şi instituţiile şi autorităţile publice, inclusiv organele de specialitate ale administraţiei publice.
  
În concluzie, dacă pe lângă Procesul Verbal de predare-primire încheiat între societatea dumneavoastră şi primărie având ca obiect donarea de bunuri şi produse, aveţi încheiat în acest sens şi un contract potrivit prevederilor legale menţionate mai sus, puteţi deduce suma din impozitul pe profit datorat, potrivit art. 21, alin. 3, pct. p) din Codul fiscal, întrucât operaţiunea este de fapt o sponsorizare către un organ al administraţiei publice în scop umanitar.