in comunicarea cu diverse categorii de public tinta. Raspunsurile acestora sunt cat se poate de sincere, pentru ca sunt anonime. Singura identificare este insiruirea companiilor participante de la inceputul cartii. Sponsorizarea, ca parte a responsabilitatii sociale, nu mai este definita ca un act filantropic prin care dai ceva inapoi comunitatii in care iti desfasori activitatea, fara sa astepti nimic, ci este o afacere care iti aduce reclama mai credibila si uneori mai ieftina. Managerii celor 34 de companii considera sponsorizarea o tehnica de comunicare importanta, care ii atrage chiar si pe cei mai exigenti clienti si parteneri de afaceri. Sponsorizarea este o tehnica de comunicare comerciala si corporativa in acelasi timp. Pe de o parte, ajuta la atingerea anumitor obiective de marketing si comunicare, iar, pe de alta parte, creeaza imaginea de bun vecin al comunitatii. Aspectul cu care nu suntem inca familiari este legat de pachetul de beneficii, la care sponsorul sau donatorul trebuie sa se astepte. A sponsoriza nu inseamna sa arunci banii pe fereastra, ci sa platesti pentru a obtine o imagine pozitiva, care la randul ei sa se reflecte in vanzari. Asa ca primul lucru care ar trebui sa ii intereseze pe managerii carora li se solicita o sponsorizare ar fi serviciile oferite la schimb. Aceia care se implica deja in astfel de actiuni afirma ca de multe ori sponsorizarea le aduce publicitate mai avantajoasa decat daca ar fi cumparat timp de antena. In plus, „sponsorizarile sensibilizeaza mult mai mult publicul decat publicitatea clasica”, considera un alt participant la studiul Add. Partea mai dificila a procesului de sponsorizare este alegerea proiectului sau evenimentului. Este nevoie de un timp suplimentar de munca pentru desemnarea unui proiect potrivit profilului companiei si pentru evaluarea acestuia. De aceea, este util ca organizatia solicitanta sa prezinte companiei argumente solide in favoarea parteneriatului pe care vrea sa il stabileasca si sa se angajeze sa monitorizeze intreaga activitate. Conform studiului Add, evaluarea eficientei sponsorizarii se face prin monitorizarea presei, observarea directa, cercetari si studii de perceptie, analiza audientei, monitorizarea vanzarilor si feedback-ul direct. Un alt factor care cantareste greu in luarea unei decizii de sponsorizare este publicul tinta. In functie de acesta, se poate alege intre concertele la care vin tinerii, programele sociale care ajuta anumite categorii de persoane sau programele culturale. Sponsorizarea acestor proiecte este un mijloc eficient de a transmite mesaje unor categorii de public asupra carora impactul altor tehnici de comunicare este mai redus. In general, bancile prefera parteneriatele in proiecte culturale. Raiffeisen Art Proiect, ABN AMRO Valori Europene, expozitia Qu-Arta. sustinuta de HVB, si Muzeul rezistentei anticomuniste in tara Fagarasului, sustinut de BRD, reprezinta forme prin care sectorul bancar din Romania isi dovedeste responsabilitatea sociala fata de clienti si actionari. „Raiffeisen este o banca ce promoveaza valoarea si subtilitatea, iar aceasta este foarte des regasita in arta”, afirma Crenguta Rosu, Managing Partner laDC Communication. Studiul poate fi comandat la adresa de Internet infoadd@rdslink.ro