Sportul si poantele iau fata filmelor artistice

Potrivit monitorizarilor puse la dispozitie de compania AGB Data Research, cotele de piata ale posturilor tv i luna septembrie, masurate i "urbanul mare" (orase cu peste 200.000 de locuitori, inclusiv Bucuresti) nu au cunoscut variatii spectaculoase. (Cota de piata reprezinta numarul celor care au urmarit programul tv respectiv raportat la totalul telespectatorilor i acel interval de timp.) Putem remarca o usoara scadere a cotei de piata a Antenei 1, de la 20,3% i august la 19,1% i septembrie. O

Potrivit monitorizarilor puse la dispozitie de compania AGB Data Research, cotele de piata ale posturilor tv i luna septembrie, masurate i „urbanul mare” (orase cu peste 200.000 de locuitori, inclusiv Bucuresti) nu au cunoscut variatii spectaculoase. (Cota de piata reprezinta numarul celor care au urmarit programul tv respectiv raportat la totalul telespectatorilor i acel interval de timp.) Putem remarca o usoara scadere a cotei de piata a Antenei 1, de la 20,3% i august la 19,1% i septembrie. O scadere pe care, din pacate, n-o putem explica. De asemenea, cifrele arata o crestere i septembrie a cotei de piata pentru TV Rominia 1. O crestere pe care, de aceasta data, o putem explica pe seama transmisiunilor Jocurilor Olimpice de la Sydney.
Programul olimpic a ocupat aproape 32% din timpul de emisie al canalului TV Rominia 1. Transmisiunile i direct au reprezentat 77,4% din programul rezervat acestui eveniment. Olimpiada nu a adus recorduri de audienta principalului canal al televiziunii publice, dar a contribuit substantial la imbunatatirea indicilor de audienta pe parcursul unei zile.
Gimnastica si atletismul au fost i centrul atentiei
Astfel, potrivit masuratorilor realizate de AGB Data Research, furnizate de ARBO Media, gimnastica feminina si atletismul au fost sporturile care s-au bucurat de cea mai mare atentie din partea telespectatorilor din tara noastra. Finala de 5.000 de metri cistigata de Gabriela Szabo a iregistrat o audienta (rating) de 10,7% si o cota de piata de 67,3% i mediul „urbanul mare”. Un alt virf de audienta de 7,6% (pentru intervalul orar 12,25 – 14, 35) a fost iregistrat pe 19 septembrie cind s-a desfasurat finala concursului de gimnastica feminina pe echipe. Fireste, aceste „virfuri” nu concureaza cu audientele altor programe din intervalul de „maxima audienta”, dar sunt itr-adevar virfuri pentru tronsoanele orare amintite. Conform ARBO Media, TV Rominia 1 a difuzat i perioada 15 septembrie – 1 octombrie un volum brut de publicitate de 419.000 dolari. (in acest volum nu au fost luate i calcul disconturile.) Cei mai mari investitori i pachetele publicitare oferite pentru J.O. Sydney 2000 au fost Mobifon, cu un volum brut de 45.700 dolari, Coca-Cola, 43.050 dolari, Mobil Rom, 24.425 dolari, Shell, 14.900 si Johnson Wax cu 8.800 dolari. Acestia sunt cei mai mari, dar lista investitorilor i publicitate interesati de acest eveniment mai cuprinde ica sapte nume.
Cum aminteam, putine lucruri spectaculoase pot fi remarcate i cotele de piata ale televiziunilor din luna septembrie. Mult mai interesant, sau cel putin asa ni s-a parut, este monitorizarea AGB Data Research pe intervalul orar 19,00 – 23,00, al lunii septembrie. Aici, sare i ochi cresterea cotei de piata a Pro TV de la 21 procente i luna august la 24,1 procente i luna septembrie. O asemenea crestere de trei procente (si un pic) nu poate fi trecuta cu vederea. Asta i timp ce Antena 1, principalul sau rival, a batut pasul (cota de piata) pe loc: 23,6% i august, 23,3% i septembrie. Pro TV a predat iarasi o lectie de marketing concurentei, vinzindu-si programele din noua grila cu mai mare eficienta, dovada fiind aceasta crestere a cotei de vizionare. Performanta e cu atit mai pretioasa cu cit i august, Antena 1 era i frunte i prime-time cu o cota de 23,6%. Dar ce a cistigat Pro TV, a pierdut Acasa TV. De la 10,1% i august, cota de piata a postului a ajuns la 8,2% i septembrie.
Prima TV, i ciuda surprizelor anuntate de conducerea postului cind a semnat i primavara parteneriatul cu SBS Broadcasting, nu a iregistrat vreo miscare notabila i cota sa de piata. De la 5,7% i august, cota Primei i intervalul de maxima audienta (prime-time) a urcat la doar 6,1% i septembrie.
Bingo nu a spalat mintile rominilor
Sa raminem i curtea Primei pentru a nota lansarea programului „Vrei sa fii miliardar?”, care este singura sa surpriza. Dupa mai putin de trei saptamini de la lansare, programul a atins, pe 2 octombrie, un rating de 7,2%. E adevarat, dupa un iceput care s-a ivirtit i jurul valorilor de 3-4%. Atingerea acestui prag (psihologic?) este neasteptat pentru producatori. Nora Marcovici, director marketing si vinzari la Prima TV, ne-a declarat ca acest prag de 7% era proiectat sa fie atins dupa sase saptamini de la lansare programului.
De fapt, tinta principala a producatorilor „Vrei sa fii miliardar?” este atingerea si stabilizarea audientei la 10 procente i mediul urban. Premisele sunt bune, mai cu seama ca acest gen de concurs, care iti cere si minte si cultura generala, vine dupa „explozia Bingo”. Este o dovada ca jocurile de Bingo nu le-au spalat mintile rominilor. Potrivit Norei Marcovici, investitia proiectata pina la sfirsitul anului se ridica la 1,5 milioane de dolari.
Topul primelor zece programe cu cea mai mare audienta i luna septembrie, i „urbanul mare”, releva citeva surprize. TV Rominia 1 detine i acest clasament patru pozitii, la fel cit Pro TV. Antena 1 ocupa doua pozitii cu un meci de fotbal si un program de stiri. Ce sa itelegem de aici.
in primul rind, Antena 1 si-a optimizat grila asa icit mizeaza pe o uniformizare a audientei pe mai toate tronsoanele orare. De aici si lipsa unor recorduri. in al doilea rind, se observa ca din acest top lipsesc editiile jocurilor de Bingo. Asta iseamna ca aceste jocuri si-au fidelizat telespectatorii. in al treilea rind, judecind numai dupa acest clasament, putem spune ca fotbalul si productiile proprii de genul Surprize…, Steaua ta…, Iarta-ma si Vacanta mare au mai mare priza la public decit filmele de box-office. in al patrulea rind…Nu, nu mai avem nici un rind la dispozitie.