Destul de rar, pe la Eurosport, ESPN sau alte canale străine vedem turnee de golf. Despre desfășurarea unor astfel de competiții de top în România nici nu poate fi vorba. De altfel, nici jucători nu sunt prea mulți, iar cei existenți preferă anonimatul. Așa se face că acest sport care, simplist vorbind, presupune trimiterea de la mare distanță a unei mingii într-o gaură minusculă semnalizată cu un steag este destul de puțin cunoscut pe la noi. Cu toate acestea avem o federație de specialitate și chiar jucători înrăiți precum Ana Coman, campioană națională în mai mulți ani la rând sau Laurențiu Coman, Alexandru Vlăduți sau Alexandru Bărbat. Alături de aceștia, alți circa 500 de români pasionați de acest sport participă la turnee pe cât de anonime pe atât de spectaculoase. Acestea se desfășoară fie pe terenurile de la „Lac de Verde” din Breaza, la Clubul Diplomatic din București, la Transilvania Golf Club din Sânpaul, la Paul Tomiță Golf Club din Pianu de Jos, la SunGarden Resort de lângă Cluj sau la Tite Golfresort din Recaș. Totodată, la doar o lovitură de crosă se află câteva terenuri din Bulgaria, la Balcic sau Sofia.
Că golful nu este un sport pentru oricine se poate observa rapid aflând costurile unui abonament anual la unul dintre cluburile menționate. Cu un preț cuprins, de cele mai multe ori, între 700 și 1.000 de euro, acestea se adaugă echipamentului care poate însemna încă pe atât sau chiar mai mult. De exemplu, doar pantofii de golf costă între 50 și 100 de euro, în timp ce o geantă pentru crose înseamnă încă 100 sau chiar 150 de euro, iar un set complet de crose ajunge și la 500 de euro.
Hipismul este un alt sport rezervat celor care își permit cheltuirea unor sume impresionante pentru a-și susține pasiunea. În acest caz totul pornește de la achiziționarea unui cal de rasă pregătit pentru concursuri. Iar prețul acestora nu este deloc mic, putând ajunge și la 100.000 de euro pentru un exemplar. Acest preț este însă influențat în special de rezultatele exemplarelor în competiţiile sportive, similar cu modul în care se calculează valoarea de transfer a fotbaliştilor. În cazul în care nu vă puteți permite achiziționarea unui cal cu care să participați mai apoi la competiții, există tot mai multe cluburi în țară unde echitația poate fi practicată contra cost. La clubul Equestria din Tâncăbești, de exemplu, plimbările călare costă 55 de lei pentru 30 de minute, iar lecțiile individuale pentru începători – grupate obligatoriu în pachete de câte 10 ședințe – au un preț de 60 de lei/ședința de 30 de minute. Pentru avansați aceleași pachete costă cu 10 lei mai mult. Mai aproape de București, în Pipera, se află clubul Palomino. Având în grajduri cai dintr-o mulțime de rase precum Andaluz, Anglo-Arab, American Warmblood sau Thoroughbred, clubul solicită 45 de lei pentru 30 de minute de echitație asigurând și abonamente de cinci sau zece ședințe cu prețuri de 370 de lei, respectiv, 700 de lei.
Dacă echitația poate fi practicată în cluburi de pe tot cuprinsul țării, iar golful în doar câteva zone cu terenuri amenajate după standarde mai mult sau mai puțin ridicate, iahtingul este un sport care înflorește doar în zonele de pe litoralul Mării Negre sau de lângă lacuri suficient de mari pentru a permite deplasarea ambarcațiunilor. Conform Federației Române de Yachting, la acest for sunt afiliate nu mai puțin de 26 de cluburi, majoritatea din București și Constanța. Pentru a naviga cu un iaht nu este nevoie de obținerea unui carnet decât dacă aveți în plan să vă asumați rolul de conducător al ambarcațiunii. Simpla prezență pe puntea unui iaht nu implică decât plăcerea de a naviga și câteva reguli de bun-simț pe care le puteți afla în câteva minute. Însă, dacă aveți planuri mai îndrăznețe, cluburi precum SetSail Nautic Club, Romanian Yachting School sau SeaFar Yachting oferă o gamă variantă de cursuri practice și teoretice de navigatie și sailing de croazieră. Prețul acestora este de ordinul a câteva sute de euro și implică săptămâni de cursuri teoretice și câteva zile de practică în timpul cărora sunt efectuate manevrele specifice de acostare, ancorare, plecare de la cheu etc.
(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)