Problema însă rămâne: nu avem autostrada care să ne lege de vestul Europei. De fapt, aici a fost și marea problemă a contractului cu Bechtel. Pe de o parte cerșeam bani de la Uniunea Europeană pentru construcția unei autostrăzi care să ducă până în Ungaria, pe cealaltă ne apucăm să construim o a doua autostradă cu aceeași destinație finală, dar cu o firmă americană și în niște condiții pe care le-ar fi putut negocia mai bine chiar și Dorel, cel ce sprijină lopata pe marginea șanțului. În condițiile astea, au trecut opt ani și noi tot mai depășim căruțe și camioane pe un drum cu o singură bandă pe sens spre Budapesta.
Cred că găsirea vinovaților pentru situația actuală nu trebuie să fie prioritatea numărul unu decât a organelor de anchetă. Important ar fi ca pentru investițiile în infrastructură să existe un plan de priorități acceptat de toate forțele politice ale țării. Nu înțeleg de ce partidele nu se pot înțelege asupra unui plan multianual care să fie respectat independent de alternanța la putere. Un protocol de asemenea natură ar fi benefic pentru țară și pentru noi toți. Până la urmă, sărac sau bogat, de dreapta sau de stânga, fiecare dintre noi ar avea câte ceva de câștigat din asta.
M-am întors de curând din Sicilia, ținutul considerat cel mai sărac din întreaga Italie. Patria mafiei, și a crimei organizate, se spune. Acolo există sute și sute de kilometri de autostradă, iar turismul înflorește, aducând importante venituri localnicilor. Orașele mari au centuri ocolitoare iar parcările din aeroporturi sunt pline de parcuri de mașini ale firmelor de "rent-a-car". Sunt convins că o infrastructură rutieră bine dezvoltată ar pune o pâine dulce pe masa multora dintre conaționalii noștri, indiferent în ce domeniu ar activa ei. Trebuie doar să vrem.
Revenind la Autostrada Transilvania, faptul că ambasadorul american Mark Gitenstein a apreciat ca pozitiv rezultatul negocierilor dintre Guvern și Bechtel mi se pare de bun augur. Este semnalul cel mai bun că demersul a fost un succes. Nu cunosc detaliile din spatele negocierii și nici nu știu dacă există undeva un cost ascuns. Posibil. Dar mă bucur că avem șansa de a construi autostrada asta într-un termen cât de cât apropiat și la un preț rezonabil. Poate reușim să ajungem într-o singură zi cu mașina la schi în Austria în iarna lui 2014.