Este decizia momentului luată de către Guvernul României! Ce persoane vor primi bani de la stat?
Sprijin acordat pentru românii angajaţi ai firmelor afectate direct de războiul din Ucraina
Guvernul a decis miercuri, 6 aprilie, ca aceşti angajaţi să primească o indemnizație ce va reprezenta 75% din salariul de bază. Banii vor fi acordaţi doar până la sfârșitul acestui an.
Sunt noi măsuri de protecție socială pentru salariații angajatorilor a căror activitate este afectată de criza din Ucraina, Federația Rusă și Belarus.
„Prin Ordonanță de Urgență, Executivul a reglementat ca salariaţii cărora angajatorii le suspendă temporar contractul individual de muncă potrivit art. 52 alin. 1 lit.c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, să beneficieze de o indemnizație de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.
Această măsură se va acorda până la 31 decembrie 2022 pentru salariații angajatorilor afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă şi Belarus ca urmare a efectelor generate de agresiunea militară rusă asupra Ucrainei, precum şi pentru salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale şi care au instituite măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei.
Măsura va fi suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj”, a transmis Guvernul României.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea noii măsuri de susținere a locurilor de muncă și de prevenire a creșterii șomajului este de aproximativ 736 milioane lei pentru anul 2022.
Ce angajatori vor putea solicita această formă de sprijin şi cum trebuie să procedeze?
Este vorba despre angajatorii care înregistrează în luna pentru care cer măsura o diminuare a încasărilor cu minimum 20% față de veniturile realizate în luna ianuarie 2022 sau față de veniturile realizate în luna similară a anului 2021, precum și cei care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele ANAF.
„Pentru acordarea indemnizației, angajatorii depun prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de agresiunea militară rusă asupra Ucrainei.
Alături de cerere și declarație se anexează balanța de venituri și cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizația, precum și balanța de venituri și cheltuieli la care se raportează diminuarea, sau, după caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale, emis de președintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului”, se mai arată în comunicatul Guvernului.
Modelul documentelor urmează să fie aprobat, în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, prin ordin al ministrului Muncii, la propunerea ANOFM.