La achiziţia unui telefon mobil, românii sunt interesaţi în primul rând de durata de funcţionare a bateriei şi mai puţin de preţul aparatului. Aceasta este una dintre concluziile unui studiu care dezvăluie obiceiurile cumpărătorilor de telefonie mobilă de pe piaţa românească. În China, 38% din cumpărători consideră a fi o prioritate uşurinţa de utilizare a mobilului. În India, pentru achiziţia unui terminal, marca este un criteriu foarte important pentru 54% din res
La achiziţia unui telefon mobil, românii sunt interesaţi în primul rând de durata de funcţionare a bateriei şi mai puţin de preţul aparatului. Aceasta este una dintre concluziile unui studiu care dezvăluie obiceiurile cumpărătorilor de telefonie mobilă de pe piaţa românească.
În China, 38% din cumpărători consideră a fi o prioritate uşurinţa de utilizare a mobilului. În India, pentru achiziţia unui terminal, marca este un criteriu foarte important pentru 54% din respondenţi, potrivit unui recent sondaj. În schimb, peste 40% din francezii şi canadienii chestionaţi sunt interesaţi de preţ.
Un studiu efectuat de operatorul de telefonie mobilă Cosmote în patru mari oraşe din ţară (Bucureşti, Timişoara, Cluj şi Iaşi) arată că românii sunt mai apropiaţi de asiatici decât de francezi în privinţa criteriilor de cumpărare a telefoanelor mobile. Astfel, principalele criterii sunt durata de funcţionare a bateriei între două încărcări şi dotarea cu o cameră foto. Românii mai sunt interesaţi şi de performanţele display-ului (color), funcţiile încorporate (alarmă, agendă, calculator) şi valoarea la care poate fi revândut. Preţul mobilului ocupă abia locul opt în clasamentul criteriilor de cumpărare. Conform studiului, acest lucru trebuie însă privit ca un echilibru între dotările telefonului şi valoarea acestuia.
Tehnologia încorporată, mai importantă decât designul
În primele zece poziţii ale topului mai sunt prezente şi alte criterii: posibilitatea achiziţionării telefonului la un preţ redus în cadrul unei promoţii, existenţa Bluetooth-ului (tehnologie de transmitere de date fără să fie utilizat un cablu) şi încorporarea unei tehnologii avansate. Designul este şi el un criteriu important în decizia de cumpărare, însă nu esenţial.
În ceea ce priveşte preţul mobilelor, Roxana Cocorel, Sales Development & Support Department manager la Cosmote România, spune că telefoanele vândute în reţeaua de retail a operatorului se situează ca preţ între 30 şi 600 de euro. La nivel de piaţă, marea majoritate a telefoanelor vândute au preţuri mai mici de 100 de euro. Cum dinamica preferinţelor de cumpărare se poate modifica destul de mult în perioade scurte de timp, nu se poate face o clasificare strictă în această privinţă. „Pe piaţa românească se remarcă o uşoară dominaţie a mărcii Nokia, urmată la mică distanţă de Motorola şi Sony-Ericsson“, spune Roxana Cocorel. Urmează mărci în ascensiune, precum LG, Samsung, Sagem, Alcatel sau Philips.“ În fond, fiecare marcă are un telefon cu statut de „best-seller“.
La rândul său, Amalia Fodor, PR manager la Orange România, afirmă că „preţurile telefoanelor mobile care sunt în vânzare la Orange Shop sunt în jurul valorii medii de 230 de euro.“
Preţul unui telefon mobil din portofoliul Vodafone variază între zero şi 929 dolari, în funcţie de tipul de abonament pentru care optează clientul sau de diverse promoţii şi pachete speciale, potrivit oficialilor companiei.
Pentru un utilizator obişnuit, durata medie de folosinţă poate fi de un an-doi, pentru că operatorii de telefonie mobilă oferă românilor posibilitatea de a-şi schimba telefonul, prin intermediul ofertelor avantajoase şi programelor de fidelizare. „Situaţia din prezent diferă faţă de cea de acum câţiva ani, când perioada de utilizare a unui aparat era între doi şi trei ani, din cauza faptului că existau puţine alternative de a schimba mobilul prin intermediul unei promoţii“, precizează Roxana Cocorel.
Ce vor tinerii?
Cât despre preferinţele cumpărătorilor în funcţie de categoria de vârstă a acestora, studiul arată că adolescenţii (15-20 de ani) sunt interesaţi într-o măsură mai mare de camera foto şi de opţiunea de înregistrare video, de Bluetooth, conectare la internet, redarea melodiilor Mp3 şi preţurile mici. Tinerii cu vârste cuprinse în 21 şi 35 de ani consideră într-o măsură mai mare că marca telefonului, bateria, valoarea de revânzare, dimensiunea şi posibilitatea de sincronizare cu calculatorul sunt mai importante în alegerea telefonului mobil. Românii cu vârste cuprinse între 36 şi 40 de ani sunt mai interesaţi de durata convorbirilor şi de stand by a terminalului, precum şi de un meniu uşor navigabil. Cei cu vârste între 41 şi 45 de ani sunt interesaţi într-o măsură mai mare de perioada de garanţie acordată pentru un telefon, meniul uşor navigabil şi de durata convorbirilor.
Conform aceluiaşi studiu, cea mai utilizată funcţie a telefonului mobil de către români rămâne în continuare vocea, urmată de serviciile SMS, muzică (Mp3 sau radio), fotografierea şi stocarea de imagini.
Telefonul se cumpără „la pachet“ cu abonamentul
SHOPPING Deşi o valoare a pieţei de telefoane mobile este destul de greu de stabilit, conform estimărilor, anul trecut, peste patru milioane de români şi-au achiziţionat un telefon mobil nou.
ABONAMENTE În general, românii îşi cumpără telefoanele mobile împreună cu un abonament la un operator de telefonie prin intermediul reţelelor de distribuţie ale acestora. Decizia de achiziţionare a unui telefon mobil depinde în mare măsură de expertiza reprezentatului de vânzări şi de asistenţa pe care acesta o furnizează.
LUX Utilizatorii telefoanelor mobile de serie limită şi de lux se încadrează într-un grup social cu putere ridicată de cumpărare, care are posibilitatea de a schimba oricând terminalele mobile şi astfel timpul dintre achiziţia a două mobile se micşorează semnificativ până la ordinul câtorva luni.
Schimbăm des mobilul
«Operatorii de telefonie mobilă oferă românilor posibilitatea de a-şi schimba telefonul mai des prin intermediul ofertelor avantajoase şi programelor de loializare.»
Roxana Cocorel, Sales Development & Support Department Manager la Cosmote