CULTURA Valorile organizatiei in care esti angajat sunt deseori mult mai importante decat salariul pe care-l primesti

Firma in care lucram este, pentru multi dintre noi, locul in care petrecem cel mai mult timp. Uneori, mai mult timp decat acasa, cu familia, cu prietenii sau cu noi insine. Munca pe care o facem ne preocupa, ne marcheaza si dincolo de locul propriu-zis in care o desfasuram si ne afecteaza, adesea profund, viata personala. De aceea este bine, cand cautam un loc de munca, sa ne gandim la ultimul serviciu sau chiar la toate locurile de munca pe care le-am avut anterior si sa gasim raspunsuri la cateva intrebari:



• De ce am schimbat ultimul loc de munca? Dar pe cel de
dinainte?



• Ce mi-a placut cel mai mult si ce mi-a displacut cel mai mult in companiile in care am lucrat, in decursul timpului?



• Cate satisfactii am avut in functie de obiectivele pe care
le-am urmarit?




De-abia dupa ce descoperiti raspunsurile si le analizati cu obiectivitate, incercati sa apreciati ofertele pe care le-ati primit. Pentru ca nu se poate vorbi, in abstract, despre firme bune sau rele, ci despre firme care corespund comportamentului si asteptarilor dumneavoastra sau nu.
Cand faceti analiza, este bine sa puneti fata in fata “fotografia” dvs. si a companiei in care ati lucrat sau in care doriti sa lucrati.

Reusita intr-un loc de munca depinde de gradul de autocunoastere

Constientizarea mobilurilor, identificarea talentelor personale si a competentelor, dar si relevarea minusurilor, sunt elemente utile pentru o apreciere corecta a sanselor, dar si a riscurilor care pot aparea in functie de optiunea pentru un anumit loc de munca sau pentru o anumita companie.
Factorii cei mai importanti care trebuie luati in considerare cand se face o optiune in cariera vizeaza:

DORINTA DE DEZVOLTARE

Aspectul cel mai important este intensitatea cu care fiecare isi doreste sau isi propune sa se dezvolte pe plan profesional. De intensitatea acestei dorinte depinde energia cu care se va trece la actiune. Pentru a pune in discutie dezvoltarea profesionala, trebuie sa ne facem o auto-analiza si sa raspundem la cateva intrebari:




• Care este filosofia mea de viata?


• Care sunt valorile mele fundamentale?


– statutul profesional


– reusita sociala


– banii


– puterea


– aprobarea altora


– independenta


– interesul pentru munca


– prietenia si camaraderia


– indrazneala si aventura


– cunoasterea


– dezvoltarea spirituala


– onestitatea


– a fi util altora


– viata sanatoasa si sportiva


– pragmatismul


– creativitatea


– familia etc.




Ordinea importantei acordate fiecarui element in parte este utila in conturarea traseului dorit in cariera si alegerea celui mai potrivit post.




• Coincid valorile mele cu rolul pe care mi-l asum in viata personala si in viata profesionala?


• Care sunt cele mai puternice aspiratii sau dorinte? Personale si profesionale.


• Care sunt obiectivele mele? In viata personala, familiala si in cea profesionala?


• Care sunt talentele mele? Competentele profesionale ?


• Ce ma caracterizeaza fundamental si ce ma diferentiaza de ceilalti din jurul meu?

CAPACITATEA DE A ACTIONA

Prin cunoasterea propriilor limite, se pot stabili obiective realiste, care pot duce la succes. Intrebari strict obligatorii la care trebuie sa raspundem:




• In ce directie vreau sa ma indrept?


• Ce vreau sa realizez?


• Unde ma aflu acum si unde vreau sa ajung?


• Care sunt obiectivele mele pe termen lung?


• Ce rezultate vreau sa obtin?


• Cum masor aceste rezultate?


Inventarul personal, cu punctele tari si punctele slabe, ar putea oferi raspunsuri la aceste intrebari. Cu o conditie: fiecare afirmatie sa se sprijine pe fapte concrete.

Lista de verificare a punctelor tari si a celor slabe

– Calitati de lider


– Aptitudini de conducere


– Abilitati de organizare si planificare


– Orientare spre obiective


– Initiativa


– Motivatie


– Capacitate analitica


– Orientare spre detalii


– Capacitatea de a lucra independent


– Disponibilitate de a lucra sub presiune


– Lucrul in echipa


– Capacitate de comunicare


– Empatie


– Distributia sarcinilor etc.

Inventarul se bazeaza pe analiza experientei acumulate de-a lungul anilor in cariera.

POSIBILITATEA DE A FACE

Demersul depinde nu numai de factorii interni, ci si de cei externi, cum sunt familia, mediul social si cel economic. Organizatia este un factor extrem de important, pentru ca ea poate asigura, prin cultura pe care o promoveaza, suportul pentru a realiza obiectivele personale propuse.

Organizatia, in obiectivul
camerei ascunse

Cea mai facila cale de a descoperi daca organizatia se potriveste cu profilul personal este aceea de a-i analiza cultura sau aspecte care configureaza cultura ei.



Cultura ilustreaza modul in care se desfasoara munca si sunt tratati oamenii intr-o organizatie. Ea nu este vizibila sau explicabila cu precizia cu care, spre exemplu, este schitata pe hartie organigrama intreprinderii. Cultura este un amalgam de factori interni, care au un mare impact asupra angajatilor. In mod paradoxal, cultura este mai vizibila pentru cei din afara organizatiei sau in momentul in care angajatul paraseste organizatia si are posibilitatea sa compare un mediu de lucru cu altul.


Fiecare organizatie are propria sa cultura, adica un ansamblu de valori sau de credinte, mai mult sau mai putin explicite si impartasite de membrii sai. Aceste valori sau credinte dominante, chiar daca nu sunt intotdeauna pozitive, pun in evidenta ceea ce toata lumea si fiecare angajat in parte considera ca fiind intr-adevar important, ceea ce, in mod inevitabil, ghideaza comportamentul tuturor membrilor organizatiei. Aceste valori sau credinte se manifesta in forme foarte concrete intr-o organizatie. Ele se regasesc mai ales in limbajul cotidian folosit, in codul comportamental mai mult sau mai putin explicit care ii ghideaza pe angajati, ca si in ritualurile sau ceremoniile care se desfasoara in organizatie.

Ghid de identificare a culturii intr-o organizatie

Aspecte relevante pentru o persoana care ar putea sa petreaca, fara sa fie observata, cateva zile in aceasta organizatie:

LIMBAJUL

Care sunt cuvintele, sloganurile, metaforele, devizele, temele, formulele etc. mai frecvent folosite in organizatie?




• Ce evidentiaza limbajul din ceea ce este cu adevarat important in organizatie?


• Ce valori scoate la lumina limbajul folosit in organizatie?

CODUL COMPORTAMENTAL

Care sunt principalele reguli si regulamente care trebuie respectate in organizatie, chiar daca ele nu sunt spuse de management in mod explicit?


• Ce trebuie si ce nu trebuie sa faci in cadrul organizatiei?


• Exista comportamente sau atitudini permise in organizatie, dar care nu ar fi, spre exemplu, tolerate in alte organizatii? Sau care nu se mai intalnesc in alte organizatii?


• Ce valori sau credinte evidentiaza aceste elemente specifice ale codului comportamental?

RITUALURILE SAU CEREMONIILE

Care sunt principalele ritualuri sau ceremonii care se desfasoara in organizatie? Aprecierea se face in functie de cele mai diferite circumstante:


– angajarea, respectiv plecarea unui angajat


– diverse evenimente aniversare


– sarbatori


– consemnarea unei performante notabile


– promovare


– pensionare etc.


• Ce semnificatie se atribuie existentei acestor ritualuri sau ceremonii?


• Ce valori sau credinte scot ele in evidenta?

ALTE SIMBOLURI

Pe langa regulile comportamentale, ritualuri sau ceremonii, exista si alte elemente care evidentiaza valori sau credinte specifice organizatiei:




• Simboluri:


– obiecte


– modul de amenajare a spatiilor


– recompense oferite etc.


• Modalitati de lucru:


– stil de conducere


– maniera de a lua deciziile


– mod de rezolvare a unui conflict.

CARACTERISTICILE
ANGAJATILOR

Pentru a fi considerat un angajat model in organizatie, ce caracteristici trebuie sa aveti?
• care sunt principalele caracteristici ale angajatilor care au cea mai mare valoare in ochii managerilor?


• Ce valori sau credinte importante ale organizatiei evidentiaza aceste caracteristici?

IDEI DIRECTOARE

Care sunt ideile directoare sau criteriile la care se face apel in situatii dificile, in cazul unor crize sau ale unor decizii cruciale ce trebuie luate?

Daca puteti obtine informatii cu privire la aceste aspecte, inseamna ca tocmai ati facut poza companiei si aveti posibilitatea sa faceti o comparatie cu propria “poza”. Desigur, este dificil sa obtineti atat de multe informatii despre o companie. Ideal ar fi sa gasiti o cale prin care, timp de cateva zile, sa lucrati in compania respectiva pentru a lua informatiile direct de la sursa. Voluntariatul este una dintre caile de “investigare” a companiilor. Dar sunt si alte cai.
Incercati, spre exemplu, sa vorbiti cu oamenii care lucreaza in compania respectiva. Sa va imprieteniti cu ei pentru a afla detalii care nu se spun intr-o simpla discutie.



Analizati fiecare incident legat de companie. Inclusiv modul in care va intampina portarul sau ce se intampla in… parcarea intreprinderii. Din fiecare amanunt se poate compune o imagine a organizatiei. Analizandu-le, puteti lua decizia daca merita sau nu sa lucrati in organizatia respectiva. Repet: in functie de valorile personale si de obiectivele propuse.





vitrina cartii

Planul de afaceri, de Dumitru Porojan si Cristian Bisa, editura IRECSON este una dintre cartile recent tiparite, care ar trebui sa stea in atentia intreprinzatorilor, consultantilor in afaceri, institutiilor de finantare, dar si studentilor sau somerilor care vor sa obtina credite pentru initierea unei afaceri. Autorii pun la dispozitia acestora toate secretele planificarii unei afaceri de succes si caile care trebuie urmate pentru obtinerea unei finantari.



Totodata, sunt dezvaluite cele mai frecvente greseli care pot pune in pericol soarta unui plan de afaceri si sunt oferite recomandari pentru elaborarea unui plan de afaceri asa cum il vor finantatorii. Pentru a completa si fixa cunostintele, cartea este insotita de un CD care cuprinde aplicatii practice prin care sunt generate automat toate situatiile financiare necesare unui plan de afaceri “bilant, cash-flow, cont de rezultate”, calculeaza indicatorii de analiza ai afaceri pe perioada previzionata si evalueaza proiectul de investitii vizat. Pentru achizitionare:

Tel.: 021.315.62.63; 313.20.92;


e-mail: office@irecson.ro;


site: www.irecson.ro

Se Pregateste Vanatoarea de posturi in UE

Institutul European din Romania organizeaza, in parteneriat cu Centrul de Studii Europene din Strasbourg, un seminar destinat pregatirii specialistilor vorbitori de limba franceza pentru concursurile de angajare in institutiile europene. Seminarul se va desfasura in zilele
de 3, 4 si 5 aprilie, la Bucuresti si va oferi participantilor ocazia de a afla amanunte legate de regulile de concurs, de a intelege mecanismul de evaluare, de a-si testa si exersa abilitatile necesare concursului.



Fara sa se substituie efortului de pregatire individuala a fiecarui candidat, seminarul ofera participantilor posibilitatea sa isi concentreze atentia asupra temelor care apar cu preponderenta in testele grila de concurs si sa dobandeasca cunostinte legate de metodologia de abordare a testelor grila, a probei scrise si a interviurilor. Primii beneficiari ai acestor cursuri sunt functionarii publici din Romania, insa Institutul European urmeaza sa continue seria de seminarii si pentru un public mai larg.