Deparazitari interne si externe, vaccinuri periodice, medicamente, vitamine, alimentatie speciala pentru prevenirea afectiunilor digestive sau de alta natura, o anumita mincare pentru mofturosi, rase pretentioase care au nevoie de un tratament aparte, nevoi specifice i functie de virsta, greutate, marime, stil de viata… Cu alte cuvinte, animalele de companie presupun sacrificii financiare pe care putini romini si le pot permite. Totusi, numarul detinatorilor de animale de casa este unul dintre cele mai mari din Europa de Est.
Compania Daedalus Consulting a efectuat recent un studiu cu privire la animalele de companie si hrana administrata acestora, bazat pe un esantion reprezentativ de 2.841 persoane rezidente i orase cu peste 50.000 de locuitori. Conform acestuia, itr-una din patru gospodarii urbane exista un animal de companie, zonele cu cea mai mare incidenta fiind vestul tarii (Banat, Crisana, Maramures) si Bucurestiul.
Cele mai populare animale de companie sunt ciinii (57,7%) si pisicile (33,8%), urmate la mare distanta de papagali (12%), pesti (2,5%), broaste testoase (2,1), hamsteri (1,7%) si canari (1,7%).
„Se pare ca animalele de companie sunt mai degraba un atribut al stilului de viata, decit al pozitiei sociale”, sesizeaza Daniel Enescu, directorul companie Daedalus Consulting. „in general, persoanele cu venituri mai mici se orienteaza catre animale de companie mai mici, cum ar fi pasarile de colivie, care sunt mai putin costisitoare din punctul de vedere al hranei. Ciinii par a fi preferatii persoanelor cu venituri mari, i timp ce pisicile se regasesc i mod egal i gospodarii din toate categoriile de venit”.
Alimentele industriale, care acum se gasesc din belsug i magazinele obisnuite sau de profil, i farmaciile veterinare si supermarketurile din Rominia, constituie o solutie rapida si comoda a problemei legate de hrana. Dar si destul de costisitoare, dupa parerea unor posesori de animale. Un calcul sumar demonstreaza isa ca daca nu este vorba de diete speciale, aceasta opinie este usor nefondata. Specialistii sustin ca un ciine adult de 40 kilograme, de exemplu, consuma zilnic 530 grame de hrana, ceea ce iseamna mai putin de 20.000 lei, daca ne referim la un produs premium. De asemenea, o pisica are nevoie de 95 grame de hrana, cantitate care costa 5.700 lei zilnic (cel mai scump dintre produsele comercializate pe piata), respectiv 170.000 lei/luna. Este discutabil daca sumele respective sunt mari sau pot fi apreciate ca rezonabile, mai ales ca acestora li se adauga si alte cheltuieli. Cert este faptul ca destul de multa lume considera mincarea gatita i casa ca fiind si mai sanatoasa, si mai ieftina. De aceea, i 54,2% din cazuri, animalele de companie sunt hranite i acest mod, chiar daca mincarea speciala nu lipseste cu desavirsire din alimentatia lor.
Meniuri speciale pentru prieteni speciali
Tipul de hrana este puternic corelat cu veniturile. Astfel, incidenta utilizarii mincarii preambalate este de aproape doua ori mai mare i gospodariile cu venituri mari (peste 150 USD pe membru de familie – 57,6%) fata de cele cu venituri mici (sub 75 USD pe membru de familie – 31,9%). Locurile preferate pentru achizitionarea mincarii speciale pentru animale – fie preambalata, fie varsata – sunt magazinele specializate (53,9%), urmate de pietele agroalimentare (24,7%), farmacii veterinare (21,7%) si supermarketuri (17,1%).
Mincarea speciala preambalata este mai populara i orasele mari, cu peste 200.000 locuitori, i timp ce i Bucuresti se prefera, mai ales pentru pisici, mincarea speciala varsata.
Daca facem o comparatie cu ceea ce se itimpla i urma cu cinci – sase ani, putem spune ca aceasta piata s-a dezvoltat puternic, chiar daca potentialul este mult mai mare. Astfel, i anul 2000, importurile de alimente pentru ciini si pisici au ajuns la 8.700 tone, fata de numai 1.278, i 1994. in schimb, piata hranei speciale pentru pasarile de colivie se mentine la un nivel extrem de mic, posesorii acestora preferind sa le administreze mei sau diverse seminte care se gasesc pe plan local.
Cele mai populare marci de mincare pentru ciini sunt Pedigree si Chappi, iar pentru pisici, KiteKat si Whiskas. Aceste produse – dar si altele, cum ar fi Trill pentru pasarile de colivie – apartin companiei Master Foods, care comercializeaza i Rominia hrana gata preparata pentru animale icepind din anul 1994. Conform firmei de cercetare de piata MEMRB, la sfirsitul anului trecut, Master Foods detinea prin marcile sale de alimente pentru ciini si pisici cote de piata care ii confereau pozitia de lider i reteaua „Groceries”, adica i reteaua de magazine generale, care nu include unitatile farmaceutice veterinare si pet-shop-urile.
Este evident faptul ca acest tip de hrana a cistigat teren si i Rominia. Explicatia consta i faptul ca iubitorii de ciini si pisici au iceput sa constientizeze din ce i ce mai mult faptul ca mincarea facuta i casa nu asigura o alimentatie suficienta, ca prietenii necuvintatori au nevoie de o dieta echilibrata si adaptata, care sa contina elementele nutritive cele mai potrivite si suficiente calorii.