Domeniile considerate traditionale in lumea afacerilor - ca, de exemplu, finantele, bancile, avocatura si consultanta juridica sau de alta natura, expertiza contabila etc., precum si pozitiile de nivel inalt, reclama o tinuta profesionala protocolara (Business Attire). Pe scurt, aceasta presupune o vestimentatie clasica, sobra, atat in ceea ce priveste culoarea, cat si croiala, iar mesajul pe care trebuie sa il transmita este : persoana cu autoritate, competenta si de bun gust, in sensul clasic.
Domeniile considerate traditionale in lumea afacerilor – ca, de exemplu, finantele, bancile, avocatura si consultanta juridica sau de alta natura, expertiza contabila etc., precum si pozitiile de nivel inalt, reclama o tinuta profesionala protocolara (Business Attire). Pe scurt, aceasta presupune o vestimentatie clasica, sobra, atat in ceea ce priveste culoarea, cat si croiala, iar mesajul pe care trebuie sa il transmita este : persoana cu autoritate, competenta si de bun gust, in sensul clasic.
Domenii precum afacerile imobiliare, vanzarile, serviciile medicale, educatia, asistenta sociala etc. se preteaza la o tinuta mai putin rigida, dar care ramane, totusi, in linia clasica, atat prin design, prin bunul gust cromatic, cat si prin calitatea materialelor. tinuta profesionala lejera (Business Casual) admite combinatiile deux-pieces (pantalon cu sacou pentru barbati, de pilda, insa niciodata pantalon cu sweater de lana sau cu jacheta sport). Mesajul transmis este: persoana educata, credibila, accesibila. Profesionistii din domenii caracterizate prin creativitate si substanta artistica – cum sunt: publicitatea, designul vestimentar, divertismentul, decoratiunile, arta etc. – pot si chiar trebuie sa incerce formule mai expresive. Lor le sunt ingaduite imbracamintea din trei piese, accesoriile (de la esarfa la bijuterii), culorile in tonuri, nuante si chiar combinatii mai putin uzuale. Mesajul transmis este: persoana moderna, creativa, neconventionala.
Mai din instinct, mai din spirit de imitatie, mai din nevoia de a vorbi aceeasi limba cu partenerii din tarile in care economia este nu doar functionala, ci si civilizata, lumea afacerilor din Romania a inceput sa adopte standardele si codurile acestora.
Norme care in Occident s-au sedimentat in secole, iar in alte parti ale lumii s-au raspandit in decenii, la noi patrund repede, dar adesea sunt greu ori gresit intelese. Din acest motiv, oamenii de afaceri din Romania, altminteri dintre cei mai respectabili, arata mai curand a actori din clipuri publicitare ori, si mai rau, a traficanti de droguri cu piscina in curte si avion la poarta.
Nu exista a doua sansa ca sa faci o buna prima impresie
Prima lectie care se cere invatata este ca detaliile conteaza enorm si ca ti se lipeste o eticheta din secunda in care ai intrat pe usa, in functie de cateva amanunte incredibil de simple, dar teribil de graitoare :
· Dintii, parul si unghiile, care sunt relevante pentru igiena si educatia persoanei.
· Cravata, care este considerata expresiva pentru bunul gust, echilibrul, dar si pentru apartenenta sociala si statutul economic al celui in cauza.
· Pantofii si, in general, accesoriile din piele (cureaua si geanta, pentru barbati ; poseta si manusile, pentru femei), care dau o imagine de sinteza a tuturor caracteristicilor personale mentionate mai sus.
A doua lectie este ca normele de conduita nici legiferate, dar nici facultative, iar derogarile nu sunt permise, daca vrei sa fii acceptat intr-o comunitate. Pe scurt, daca vrei sa fii tratat ca om de afaceri, atunci comporta-te, vorbeste, imbraca-te ca un om de afaceri.
Iar daca este sa vorbim despre vestimentatie, asa-numita tinuta profesionala protocolara este aceea in care nu risti niciodata. Nici nu este peste masura de ceremonioasa, precum tinuta formala, este acceptabila in orice situatie si in orice moment al zilei.
Tinuta profesionala protocolara (Business Attire)
Trei elemente compun schema unei tinute protocolare: costumul, camasa – fiecare dintre ele, intr-o culoare unica – si cravata, pentru care sunt permise decoratiuni, in limitele unei decente cromatice si de imaginatie grafica.
Costumul defineste, probabil in cel mai inalt grad, acest gen de vestimentatie. Insa nu orice fel de costum poate fi considerat potrivit, ci doar cele cu croiala clasica si in culori inchise, dintr-o gama care se intinde de la albastru Navy la gri inchis. Cea mai frecvent folosita culoare este albastrul inchis. Negrul nu este considerat potrivit in acest context, fiind in schimb uzual pentru ceremonii cu caracter familial sau social.
Camasa trebuie sa aiba maneca lunga si sa fie bine calcata, iar pantalonii trebuie sa fie suficient de lungi pentru a acoperi complet gambele, chiar si atunci cand se sta picior peste picior. Un pantalon suficient de lung este acela care face o cuta deasupra pantofului, atunci cand barbatul sta in picioare.
Accesoriile standard (obligatorii) sunt : curea si pantofi din piele, cravata, ciorapi inalti de culoare inchisa. sosetele scurte, care lasa sa se vada diverse portiuni de piele, sunt o alegere nefericita, la fel ca si culoarea alba pentru acest accesoriu. Culoarea ciorapilor poate fi aceeasi cu a costumului ori – si mai simplu, si infailibil – negri.
Calitatea si conditia accesoriilor din piele au o semnificatie speciala, ele reflecta statutul social-economic al persoanei. Cureaua trebuie sa fie totdeauna din piele de calitate; cele din material sintetic lasa o impresie deplorabila. Bretelele sunt de evitat.
Cat priveste pantofii, acestia sunt considerati, mai mult decat alte obiecte de vestimentatie, un mod de a-ti declina identitatea; in judecata multor sefi, incaltamintea este considerata un detaliu foarte relevant in privinta angajatilor, in lipsa altor informatii. Alegeti negru, maro sau culoarea pielii de Cordoba pentru pantofii dumneavoastra, care trebuie sa straluceasca prin eleganta, in sensul clasic al cuvantului, si prin curatenie.
Cravata trebuie sa fie astfel legata incat sa ajunga la nivelul curelei pantalonilor ; daca este mai scurta, sugestia este ca purtatorul ei nu o foloseste decat la ocazii cu totul speciale. Acele de cravata sunt considerate prea sofisticate, pretentioase, deci nu se recomanda la tinuta profesionala. Folositi cravate in culori si cu desene cuminti, din matase ori amestecuri de buna calitate. Evitati efectele speciale in acest domeniu (culori tari, efecte de stralucire etc.). Culoarea cea mai frecvent folosita este bordo (visina putreda) ; cele mai putin recomandate sunt galben si roz. Standardul cere limitarea numarului de culori la trei. Desenele mici indica apartenenta la o categorie sociala superioara (in privinta veniturilor). Cravatele cu dungi, in schimb, nu au o conotatie speciala in acest sens, sunt mai democrate.
Ce nu se poarta
· Pantofi fara ciorapi.
· Orice este prea scurt sau nu acopera bine partile corpului (mansete de pantalon, de camasa, guler prea stramt, camasa cu maneca scurta etc.).
· Materiale sintetice sau de calitate indoielnica.
· Pantofi din piele intoarsa, tip sport, cizme sau ghete.
· Palarii sau alte obiecte similare (in incinte).
· Costume stramte, sifonate, lustruite de purtare, cu urme de murdarie.
Ce nu se potriveste
· Inscriptii sau desene marcate pe vestimentatie.
· Insemne ale apartenentei religioase, politice, sexuale etc.
· Barba sau simulacru de barba, mustati sau barbison netuns.
· Bijuterii (altele decat un inel sau o verigheta).
· Cercei ori alte artificii de body-piercing, bratari din piele, tatuaje vizibile.
· Par peste ureche, peste gulerul camasii sau cazut in ochi, excesiv aranjat, vopsit, peruca ori mesa.
· Fumatul, mestecatul gumei, al bomboanelor.
· Parfum sau deodorant puternic, insistent.
· Buzunare pline, atarnand sau zornaind.
· Telefoane mobile si pagere setate pe semnal sonor puternic.