eMAG continuă procesul de dezvoltare accelerată de la preluarea acestuia de către sud-africanii de la Naspers. Iulian Stanciu, CEO-ul companiei spune că deşi este acţionar minoritar (22,79%) deţine control în mod egal asupra companiei. Grupul eMAG a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 4,06 miliarde de lei ceea ce înseamnă aproximativ 870 de milioane de euro. Compania şi-a propus să atingă o cifră de afaceri de un miliard de euro în 2018.
„Dacă îţi propui să mergi cu paşi foarte mărunţi s-ar putea să nu reuşeşti să ajungi sus. Dacă îţi propui să ajungi sus nu înseamnă că ajungi acolo, dar ai o şansă. Eu am zis de cifra de afaceri de un miliard de euro încă din 2009 de când am investit în eMAG. Bineînţeles că oamenii mi-au zis că sunt nebun, că nu sunt realist. eMAG vindea pe atunci de 40 milioane euro”, spune Iulian Stanciu, CEO-ul companiei.
eMAG a atras 203 milioane de euro din investiţii în ultimii cinci ani, care au permis dezvoltarea accelerată. Dacă anul trecut investiţiile s-au ridicat la 63 de milioane de euro, anul acesta compania şi-a propus să investească 120 de milioane de euro. Peste 65 milioane de euro vor merge către construcţia unui depozit la km 19 al autostrăzii A1. Aceasta este faza unu care va fi încheiată în decembrie, iar la finalul celei de-a doua faze compania îşi va dubla numărul de angajaţi. În prezent 4.770 de persoane lucrează pentru magazinul online.
Showroom-uri în străinătate
eMAG nu a mai înregistrat profit din 2012, dar acest lucru nu a fost o prioritate pentru omul de afaceri, ci găsirea de oportunităţi şi zone noi de a investi. Anul trecut, afacerile din România au fost pe plus, iar Stanciu estimează că tot grupul va deveni profitabil în maximum doi ani. „În Bulgaria mergem foarte bine, dar nu ne-a ajutat creşterea consumului. Dacă în România oamenii au avut salarii mai mari, consumul a crescut. În Bulgaria acest lucru nu s-a întâmplat, piaţa nu a crescut deloc, însă cu toate acestea noi am crescut. În Ungaria lucrurile cresc.
Acolo piaţa este interesantă, dar şi competitiţia. Avem jucători din Cehia, avem un eBay foarte puternic, avem Aliexpress. Cu ei ne batem, plus jucătorii locali şi retailerii tradiţionali”, afirmă Stanciu. Compania intenţionează să deschidă şi primele showroomuri în străinătate începând de anul viitor. eMAG are 4,26 milioane de clienţi în România, 890.000 în Bulgaria, 1,41 milioane în Ungaria şi 1,01 milioane de clienţi în Polonia. Deşi este un jucător important în regiune, compania nu intenţionează să intre pe pieţele vest-europene din mai multe motive. „Noi venim dintr-o piaţa mică şi atunci când vrei să intri într-o piaţă foarte mare s-ar putea să nu ai suport suficient de la furnizori. Una e când mergem noi la furnizori şi spunem că vrem 100.000 de televizoare şi alta e când vine cineva şi zice că vrea să cumpere 10 milioane. Nu stai pe acelaşi scaun la masă cu ceilalţi şi este greu să obţii suportul furnizorilor. În plus, jucătorii existenţi au o bază mare de clienţi. De aceea preferăm zonele noastre şi aici ne putem adapta destul de repede la ce înseamnă fiecare ţară“, spune CEO-ul companiei. În Bulgaria, eMAG a reuşit să se impună, deşi companiile internaţionale existau de ceva vreme. „Am reuşit deoarece suntem mai aproape de client. Ei livrează de departe, produsele ajung în 7, 10 chiar şi 30 de zile, fără garanţii. Noi ne diferenţiem prin servicii. Avem o gamă mare de produse, sigur că mai e loc să mai adăugăm câte ceva, dar creşterea va veni din servicii. Cu cât ne ducem mai aproape, cu cât devenim mai rapizi, cu cât suntem mai predictibili în oferirea serviciului şi ne respectăm promisiunea, cu atât ecommerce-ul va creşte şi oamenii vor avea încredere mai mare,“ explică Stanciu.
Livrări mai rapide
Una dintre cele mai mari provocări pentru un magazin online este livrarea produselor. eMAG se pregăteşte de lansarea unor servicii noi şi de livrări mai rapide. „Am început de câţiva ani să măsurăm la virgulă câte produse care trebuiau să iasă din depozit au ieşit cu adevărat. Suntem foarte aproape de 99,9%. Mai sunt cazuri punctuale în care produsele nu ajung să fie preluate de curieri. Şi curierii trebuie să ajungă la 99,9% astfel încât să fim predictibili. Asta este cel mai important lucru. Dacă i-ai spus omului că ajunge mâine, să ajungă mâine. Asta îl enervează cel mai tare. Dacă vorbim de produse de care nu ai neapărat nevoie mâine, oamenii sunt înţelegători. Când vorbim de scutece, de mâncare pentru animale, acolo trebuie să fii ceas“, detaliază Iulian Stanciu. În ceea ce priveşte livrările, din data de 25 iunie, clienții din București și Ilfov pot comanda până la ora 24:00 cu livrare a doua zi, inclusiv sâmbăta și duminica. Din luna august, eMAG va extinde serviciul de livrare în aceeași zi în București și în județul Ilfov, oferind 6 intervale de câte două ore, de la 3 intervale de trei ore câte sunt în prezent. Clienții vor putea plasa comanda cu până la 1h30’ înainte de intervalul de livrare dorit, iar serviciul va fi disponibil și în weekend. O altă noutate este aceea că începând din luna octombrie, clienții eMAG vor putea să își cumpere de pe platformă cartele prepaid sau să își alimenteze conturile prepaid de pe telefoane.
Salarii mărite
Găsirea şi păstrarea de oameni buni în companie este o provocare pentru mulţi manageri, dar Stanciu a rezolvat această problemă, inclusiv în zona de logistică unde rata de retenţie era foarte mică. „Exista varianta simplă şi varianta mai complicată. Varianta simplă, creşti salariile, dar le creşti bine de tot până când oamenii vin. Noi am crescut salariile, dar ne-am pus şi la punct un proces prin care pe cei mai buni îi recompensăm. Pe cei slabi îi ducem la training şi dacă nu reuşesc îi punem pe altă poziţie şi dacă nu reuşesc nici acolo pleacă acasă. Când îţi creşte productivitatea îţi permiţi să plăteşti şi salarii mai mari“, spune antreprenorul. În zona de logistică salariile au crescut anul trecut cu peste 20%.
Celelalte afaceri
Iulian Stanciu îşi dedică cea mai mare parte din timp eMAG-ului, însă mai controlează Network One Distribution (NOD), cel mai mare distribuitor electro-IT din ţară şi retailerul electro IT Flanco. Prima afacere NOD a fost pornită de Iulian Stanciu de la zero şi în prezent este condusă de prietenul din copilărie Andrei Militaru. NOD a înregistrat anul trecut afaceri de peste 230 de milioane de euro, iar Flanco de peste 210 milioane euro. „Businessul eMag îmi aduce satisfacţie personală, învăţ lucruri noi, mă provocă, e altfel fiecare zi, iar timpul investit aici se merită, este greu să găsesc altceva, o provocare atât de mare. La NOD echipa are o vechime medie de peste 10 ani, pe unii dintre ei i-am angajat chiar eu, iar compania are 20 de ani. Am o întâlnire lunară cu ei în care analizăm toate lucrurile noi, rezultatele. Rolul meu este să păstrez direcţia şi cultura în companie. De altfel, investiţia în Pegas a fost făcută de ei (n.red NOD deţine 51,67% din Atelierele Pegas). Media a preferat să asocieze numele meu cu tranzacţia, dar ei au făcut investiţia. Bineînţeles că m-au întrebat înainte“, spune el.
Timpul liber
Iulian Stanciu, deşi deţine o avere de 260 milioane de euro, conform Top 300 Cei mai bogaţi români, duce o viaţă modestă. Nu are avioane sau maşini scumpe, iar în timpul liber aleargă, călătoreşte şi citeşte. „Încerc să ţin un echilibru între business şi pasiunile mele cu sportul, cititul, familie şi prieteni. Am o viaţă foarte simplă şi îmi place simplitatea. Lucrurile materiale te ajută să rezolvi un anumit lucru punctual. Dacă ajungi să depinzi de o chestie precum o casă cu 30 de camere sau un avion, care să îţi optimizeze jumătate de oră pe lună sau an, s-ar putea să îţi complici viaţa. Cu cât mai multă simplitate şi mai puţine decizii în afara businessului este cu atât mai bine”, spune Stanciu.
În România, nu există educaţie investiţională în Romania, în afară de achiziţia şi închirierea unui apartament
sau a unui teren speculativ. La bursă nu se investeşte foarte mult Iulian Stanciu, CEO eMAG