de pregatire, doar o parte au finalizat un plan de afaceri. La finalul selectiei, au fost considerate eligibile.. patru. Conform rezultatelor programului „START in afaceri pentru tinerii intreprinzatori”, numai unul din 22 de tineri romani este capabil sa gandeasca un plan de afaceri. Conform datelor furnizate de organizatori, numarul celor care s-au inscris la cursurile oferite de Agentia Nationala pentru IMM si Cooperatie (ANIMMC) pentru a invata cum sa administreze o afacere a fost de 745. In urma cursurilor, acestia ar fi trebuit sa realizeze un plan de afaceri care sa fie finantat cu 5.000 de euro de catre Banca Comerciala Romana. Creditul beneficiaza de dobanda, garantii si perioada de gratie mai avantajoase decat cele practicate pe piata.Dupa evaluarea proiectelor si afisarea rezultatelor, au inceput sa curga la redactie mesaje de nemultumire din partea participantilor. Acestia s-au plans de continutul si felul cum s-au desfasurat cursurile, de anumite criterii de evaluare despre care, spun ei, nu au stiut si, desigur, de rezultatele selectiei. „Eu sunt unul dintre participantii care a depus un plan de afaceri realizat cu ajutorul unui institut de consultanta. Nu stiu de ce nu am fost eligibil, pentru ca nu am primit explicatii referitoare la criteriile de selectie”, spune unul din tinerii care au participat la program. ANIMMC raspunde intr-o maniera cel putin suprinzatoare: „Ca la orice examen, nu se prezinta concurentilor grila de control, pentru ca altfel nu ar mai fi examen”. Alta cursanta, Claudia Catana, spune s-a straduit sa conceapa un plan de afaceri axat pe confectionarea de coliere si decoratiuni interioare realizate din materiale reciclate. „Am explicat in proiect ca voi folosi banii din credit pentru investitii initiale si am demonstrat ca dupa trei luni ma voi autosustine”, spune Claudia. Aceasta nu pretinde ca planul ei a fost foarte bun, dar „tocmai aici este problema, ca dupa participarea la aceste cursuri nu am simtit ca am invatat ceva”, adauga Claudia. Ea mai spune ca multi dintre colegi au renuntat pe parcurs, fiind extrem de nemultumiti de prestatia profesorilor. „Profesorii dictau pur si simplu teorie si, in plus, n-au luat in considerare nivelul de pregatire al cursantilor. Nici ordinea materiilor predate nu a fost bine aleasa: s-a inceput cu negociere si comunicare, in loc de aspecte mai simple si mai practice”, spune Claudia Catana. Daca aceasta este situatia din Bucuresti, nici in Brasov situatia nu a fost mai fericita: „Din saizeci de persoane, doar trei aveau studii economice. Profesorii au considerat ca numai cu ei pot discuta. In plus, abia la finalul cursurilor ni s-a spus ca planurile de afaceri axate pe servicii nu sunt acceptate pentru finantare”, spune Iulia Edmond, o profesoara de limbi straine. Asa cum aflam de la ANIMMC, cele mai multe planuri de afaceri respinse au ca domeniu de activitate comertul si serviciile de publicitate, „care erau excluse de la finantare”. De asemenea, printre cauzele frecvente de respingere a unor proiecte se numara „documentatia incompleta. Adica era omisa chiar informatia care permitea evaluarea planurilor, fiind vorba despre fluxul de numerar, contul de profit si pierderi, anexa care prezenta conducerea societatii etc.”, transmite ANIMMC. O alta ciudatenie consemnata de tineri: multe planuri de afaceri au fost respinse fiindca „din planul de afaceri reiesea cresterea firmei, pe termen mediu, si trecerea ei in alta categorie decat cea de microintreprindere. Nu cred ca vreuna din institutiile participante la program poate considera ca firma mea trebuie sa ramana vesnic o microintreprindere”, explica un cursant care se lupta pentru finantarea unei mici companii de curierat rapid. Faptul ca firmele protagoniste isi schimbau categoria de functionare dupa un timp a fost confirmat de catre ANIMMC ca fiind un motiv de respingere a planurilor de afaceri, cu toate ca, in momentul solicitarii creditului, acestea erau microintreprinderi. Bogdan Buta, din Iasi, se plange in primul rand de conditiile impuse de catre BCR, dar si de faptul ca „domeniile de realizare a investitiei sunt reduse – fiind eliminate publicitatea, franciza sau alte oportunitati atragatoare. Sentimentul pe care il avem acum, noi, cei care am frecventat cu entuziasm aceste cursuri, este ca am fost pacaliti”. ANIMMC transmite ca „acesta a fost programul-pilot si, ca in orice inceput, apar situatii neprevazute. Oricum, consideram ca a fost un succes, deoarece si-a atins principala tinta, anume aceea de a oferi tinerilor posibilitatea instruirii in spiritul antreprenorial”,