De mai bine de cinci ani cuvântul de ordine al majorității comercianților de autoturisme noi din România este DECLIN. După ce, în 2007, piața auto atingea un record, 312.589 de unități, un an mai târziu înmatriculările de autoturisme scădeau ușor, până la 285.506 unități. Era doar începutul dezastrului. Anul 2009 a fost primul în care semnalele de alarmă anterioare deveneau adevărate urlete de sirenă: doar 116.012 unități înmatriculate. De atunci, an de an, declinul a continuat, mai mult sau mai puțin puternic, în funcție de evoluția crizei economice și, mai grav, de deciziile greșite ale guvernelor care s-au succedat la conducerea țării în privința taxării.
Conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), anul trecut au fost înmatriculate doar 66.436 de autoturisme, număr foarte apropiat de cel din anul 2000, când rezultatul de 66.000 de unități era considerat de APIA cel mai slab de la începuturile înregistrării în statistici a vânzărilor de vehicule (1996).
Stagnare, în cel mai fericit caz
Anul 2013 a început cu două luni, ianuarie și februarie, în care numărul de autoturisme înmatriculate a scăzut 12,73% față de perioada similară din anul anterior. Cele doar 9.063 de unități înregistrate în statistica DRPCIV anunță încă un an în care cuvintele unor comercianți care spuneau, încă din 2010, că „mai jos de atât nu se poate“ vor fi în cel mai bun caz subiect de glume nesărate. Cu toate acestea, există încă în industrie optimiști care consideră că noul timbru de mediu, coroborat cu potențialul demaraj al programului „Rabla“ ar putea da un impuls pieței către o creștere de până la 5%. Deocamdată, cifrele aferente primelor două luni arată cu totul altceva, iar o prognoză realistă indică cel mult o stagnare a vânzărilor la nivelul anului trecut.
Designul „germanic“ ajută
Cea mai căutată marcă de către românii dornici să achiziționeze o mașină nouă rămâne Dacia. În primele două luni ale anului au fost înmatriculate 2.030 astfel de vehicule, cu 7,35% mai puține decât în aceeași perioadă din 2012.
Cu toate acestea, dacă avem în vedere că reculul din 2013 este mult mai mic decât cel de acum un an (-30,52%), este clar că reînnoirea gamei și noul design „germanic“ au avut efecte pozitive. Cel puțin la fel de teutone sunt și mărcile aflate pe locurile doi și trei în clasamentul înmatriculărilor. Mai bine de 800 de români au înmatriculat în acest an câte o Skoda, în timp ce 787 de conaționali au preferat Volkswagen.
Începând de astăzi puteți găsi zilnic pe capital.ro articole despre cele mai importante noi modele și concepte prezentate la Geneva Motor Show, evoluția pieței auto românești, soluții de finanțare și asigurare, publicate în Suplimentul Auto Capital apărut pe 25 martie.
Citește și:
Geneva Motor Show: TRANSFORMERS
Dacia Logan MCV: Raport imbatabil