Firmele mici şi mijlocii care au proiecte destinate creşterii competitivităţii prin introducerea de soluţii informatice pot depune cererile pentru obţinerea de finanţare europeană.
„Când întocmeşti un astfel de proiect pentru prima dată este foarte complicat. Trebuie să ştii care sunt cheltuielile eligibile, altfel rişti să scoţi bani din buzunar. Timp de trei ani de la încheierea programului poate veni oricând un audit de la Comisia Europeană şi te poţi trezi că trebuie să returnezi banii“, afirmă Delia Oprea, coordonator de programe în cadrul Siveco. Compania a derulat un proiect cu finanţare europeană în intervalul 2005-2006, fiind una dintre puţinele firme româneşti care au accesat astfel de fonduri destinate programelor de cercetare-dezvoltare având ca suport spaţiul virtual. „Am derulat un proiect e-learning, împreună cu parteneri din Italia, Spania, Bulgaria, Franţa şi Lituania, şi am gestionat un grant de 43.000 de euro“, explică Delia Oprea.
Pentru firmele care au proiecte în acest domeniu, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei a lansat trei ghiduri ale solicitantului. Cei mai mulţi bani sunt alocaţi pentru implementarea sistemelor informatice integrate, destinate managementului afacerilor, care va beneficia de o alocare financiară de 20 de milioane de euro.
Valoarea maximă a ratei de cofinanţare este de 65% (55%, dacă proiectele sunt localizate în regiunea Bucureşti Ilfov) pentru componenta de investiţii (minimum 60% din valoarea eligibilă a proiectului), 50% pentru componenta de consultanţă (maximum 30% din valoarea eligibilă a proiectului) şi 45% pentru componenta de instruire (maximum 10% din valoarea eligibilă a proiectului). Valoarea maximă a finanţării este de circa 300.000 de euro şi cea minimă, de 10.000 de euro. Cererile de finanţare se pot depune în perioada noiembrie 2007 – martie 2008. Acestea se expediază împreună cu documentele anexe (în original, plus trei copii, precum şi pe suport electronic), într-un plic sigilat, prin poştaă recomandată, curier, sau depuse personal, la sediul Organismului Intermediar pentru Promovarea Societăţii Informaţionale, din Bulevardul Libertăţii nr. 14, Bucureşti. Pe lângă cererea de finanţare, mai sunt necesare următoarele documente: statutul sau documentele de asociere/extrasul de la Registrul Comerţului cu informaţii despre acţionari, capital social etc., declaraţia privind încadrarea în categoria IMM-uri, bilanţurile oficiale pe ultimii doi ani, adeverinţă că solicitantul nu are datorii la bugetul de stat, scrisoarea de bonitate din partea băncii (în cazul împrumuturilor), declaraţia de eligibilitate a solicitantului, planul de afaceri, proiectul tehnic, analiza cost-beneficiu,
CV-urile persoanelor implicate în managementul implementării proiectului etc.
Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru consultanţă şi studii, care nu constituie o activitate permanentă sau periodică, cheltuielile pentru achiziţia de instalaţii, utilaje şi echipamente, pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar, pentru achiziţia de aplicaţii informatice, licenţe, brevete, mărci, know-how şi cheltuielile pentru organizarea de cursuri de formare specifică.
Beneficiarul este obligat să menţină investiţiile finanţate din fondurile post-aderare pentru o perioadă minimă de trei ani după finalizarea proiectului. De asemenea, trebuie să permită pe toată durata contractului, în decurs de zece zile lucrătoare de la primirea unei notificări în acest sens, accesul reprezentanţilor Organismului Intermediar pentru Promovarea Societăţii Informaţionale, ai Ministerului Economiei şi Finanţelor şi ai Curţii de Conturi, pentru a controla documentele pe baza cărora se ţine evidenţa activităţilor derulate în cadrul contractului.
Miza
40milioane de euro reprezintă finanţarea pentru cele trei domenii de intervenţii din Programul Operaţional Creşterea Competitivităţii, pentru care Ministerul Comunicaţiilor a anunţat ghidurile solicitantului
Ce se finanţează
• Implementarea sau extinderea sistemelor Enterprise Resource Planning
• Implementarea sau extinderea de sisteme pentru relaţii cu clienţii (CRM – Customer Relationship Management)
• Implementarea de soluţii software pentru design şi/sau producţie, pentru îmbunătăţirea managementului ciclului de viaţă a produselor
• Implementarea sistemelor informatice de analiză economică şi suport decizional (business intelligence systems) şi a altor aplicaţii electronice pentru managementul afacerii.