Cum se poate transforma imaginea unui candidat la președinție în cea de predicator din amvon? Poate fi eficientă o asemenea imagine în campania electorală? E greu de spus, pentru că în general sunt folosite cercetări calitative pentru asemenea găselnițe, dar văzând graba și improvizația care a marcat campania ACL sunt convins că nu au mai testa nimic. Unele surse din zona liberală mi-au indicat o posibilă influență a primarului Aradului, Gheorghe Falcă, asupra imagisticii campaniei lui Klaus Iohannis, în special prin componenta religioasă. Alte surse spun că cei care au realizat portofoliul de imagini au avut în vedere o apropiere a imaginii lui Klaus Iohannis de ce a lui Traian Băsescu. O parte din speculații țin cont de faptul că Falcă, un apropiat al Președintelui ACL, este cunoscut pentru relația cu Biserica Penticostală: "Falcă a luat lecții de oratorie și acum îl învață și pe Iohannis". Cei din PDL mi-au confirmat parțial informațiile, dar spun că echipa de campanie (coordonată de Felix Tătaru) îi recomandă candidatului ACL să deschidă brațele cât mai larg sau să țină degetul arătător în jos, gesturi cu care poate convinge electoratul. Aura de care vă vorbeam la început ar fi de fapt un efect în Photoshop prin care s-a dorit atenuarea contrastului dat de tenul candidatului Iohannis.
 
Pe voi v-a convins? Trebuie spus un lucru: sloganul ales de Iohannis este net superior imaginilor asociate. "România lucrului bine făcut" este o formulă care, chiar și lipsită de verb, transmite ceva despre Klaus Iohannis, în concordanță cu profilul personajului. De aici până la gestul de tipul "Lăsați copiii să vină la mine…", sau la inaugurarea unui loc de joacă ca element de debut a campaniei prezidențiale, s-a străbătut o cale lungă și intrăm în zona tentativelor disperate de a acoperi punctele slabe. Dar, măcar nu este singurul…
 
Victor Ponta a scos de la naftalină campania de la europarlamentare. Sloganul Victor Ponta Președinte este total neinspirat, a mai fost folosit și refolosit în diverse campanii, de fapt neputând considerat un slogan, ci eventual enunțarea unei calități (încă nedobândită). O calitate de care 98 la sută din alegători erau conștienți, dar în sensul în care știau că Victor Ponta VREA să ajungă președinte, nu că ESTE președinte. Nu vă sună cam rupt de realitate? Chiar greu de înțeles, mai ales că au folosit în pre-campanie "Marea Unire", "Schimbare până la capăt", "România puternică". S-au pierdut pe drum sau urmează alte dezvoltări? Elementul de continuitate cu campania de la europarlamentare este dat de motivul național și de compoziția grafică. Cam sărăcuță, iar în privința zonei grafice nici nu avem prea multe lucruri de comentat. Rămîne de văzut dacă echipa de campanie a lui Victor Ponta (coordonată de Bogdan Teodorescu) se va concentra pe un singur mesaj, sau vom avea și alte elemente, mai spectaculoase.
 
În zona doamnelor-candidat, Elena Udrea și Monica Macovei , asistăm la un fenomen interesant. Campania Monicăi Macovei începe să semene izbitor de mult cu cea a Elenei Udrea. Ultimul element: lansarea oficială a campaniei într-o fabrică dezafectată a fost făcută de Udrea cu două zile înaintea lui Macovei. Udrea la București în 2 noiembrie, Macovei la Timișoara în 4 noiembrie. Mai vreți? S-a dus Elena Udrea în emisiune la "Teo", Monica Macovei a criticat-o. După care s-a dus și ea la "Teo Show". Pe motocicletă. Mai lipsește să sară cu parașuta și să-și pună tocuri de 12 cm. Pană de idei, sau tentativă de captare a unui electorat similar? Greu de spus fără informații din interior, dar campania Monicăi Macovei mi se pare că a intrat într-o fază de zăpăceală. Sondajele o indică ca fiind pe Macovei ca fiind candidatul cu cele mai puține șanse, fiind blocată într-o zonă de 4-5 la sută. De aici poate veni și tentativa de schimbare a tonului, prin care să se treacă de la imaginea Justițiarului Încruntat la cea a Candidatului Anti-Sistem Cool. Numai că ceea ce poate Elena Udrea, nu va merge niciodată la Monica Macovei. Și invers. Dacă Elena Udrea a ales ca slogan "România Frumoasă" și "Bună pentru România" cu argumente clare, Monica Macovei s-a dus în aceeași zonă facilă: "Macovei Președinte". Seamănă 100% cu cel al lui Victor Ponta (dar o asemenea alăturare X-Președinte nu poate fi revendicată de nimeni, deci nu ne putem grăbi să spunem că s-au copiat unul pe altul), mai mult avem și elementul național – o poză cu adolescenta Macovei în costum popular. Ce urmează?
 
Ultimii doi candidați cu rezultate notabile în cercetările de până acum sunt Călin Popescu Tăriceanu și Teodor Meleșcanu. O să încep cu ultimul. Meleșcanu n-are campanie. Sau cel puțin eu n-am găsit nimic. Decât o pagină de FB cu câteva sute de prieteni. Teodor Meleșcanu pare să aibă cel mai ciudat debut electoral. Sau cum se întreba cineva: oare mai candidează? Sper să aflăm ceva în plus până la primul tur de scrutin. Campania lui Călin Popescu-Tăriceanu se bazează pe un slogan clasic pentru un asemenea personaj: Bunăstare și Respect. Două atribute ce sunt clar croite pe imaginea lui Tăriceanu de fost prim-ministru într-o perioadă de creștere economică. Ce i se poate reproșa? Lipsa elementului dinamic. Este un slogan care nu naște discuții, controverse, ceea ce-l face ușor nefolositor.
 
Din punctul de vedere al debutului de campanie, singurii candidați care au dovedit că s-au străduit să ofere ceva interesant și original electoratului sunt (echipele) Klaus Iohannis și Elena Udrea. De aici cred că vor veni și alte elementele de interesante. Dar poate vom vedea în următoarele zile vreo izbucnire spectaculoasă a unei campanii electorale.