Cine poate să acceseze banii?
Pentru accesarea programului România Startup Nation, firmele solicitante trebuie să îndeplinească mai multe condiţii, dintre care, pe cele mai importante le enumărăm mai jos:
– Sunt SRL-D, SRL sau cooperații
– Sunt înființate după data intrării în vigoare a OUG-ului 10/30.01.2017
– Nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale
– Au codul CAEN autorizat la ONRC in momentul depunerii primei cereri de tragere.
– Creează minim 1 loc de muncă (deci nu mai există obligația de minim 2 locuri) și îl menține pe o perioadă de cel putin 2 (nu mai sunt 3 cum se anunțase inițial) ani după implementarea proiectului.
– Acționarul/acționarii nu au sau nu au avut calitatea de acționar sau asociat într-un alt IMM (SRL, SA sau SRLD) care desfășoară sau a desfășurat aceeași activitate autorizată pentru care aplică în cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere.
Pentru a verifica eligibilitatea codului CAEN, puteți verifica fișierul de mai jos dedicat. În același timp, puteți verifica și punctajul pe care îl va primi codul CAEN cu care doriți să aplicați. Atenția însă, lista de coduri CAEN este una propusă, este posibil ca în varianta finală să existe mai multe sau mai puține coduri eligibile, deci trebuie verificată iar în momentul afișării unor condiții finale de participare.
Câţi bani pot să iau?
200.000 de lei (sau aproximativ 44.000 de euro) este suma primită maximum în cadrul programului. Aceasta reprezintă o contribuţie de maximum 100% din valoarea proiectului.
Atenție însă, chiar dacă intreprinzătorul trebuie să vină cu o contribuție proprie de 0% în ceea ce privește cheltuielile eligibile, este posibil să existe cheltuieli neeligibile necesare, cheltuieli neprevăzute și diferențe de cheltuieli la decontare care dacă nu pot fi acoperite de întreprinzător din alte surse pot duce la blocarea întregului proiect. De asemenea, având în vedere că se vorbește de nu număr maxim de 3 cereri de tragere pe an, e posibil ca întreprinzătorul să trebuiască să suporte câteva cheltuieli operaționale chiar și până la 4 luni, pentru a fi ulterior decontate.
Cum pot cheltui aceşti bani?
Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de:
- echipamente și utilaje
- spații de lucru
- autoutilitare
- autoturismele limitate însă la 36.000 și doar unul singur pe sociectate. Limitările acestea nu sunt valabile pentru activitățile de taxi, școala de șoferi, rent-a-car
- echipamente de climatizare/încălzire
- echipamente de obținere a unei economii de energie
- echipamente IT
- mobilier
- birotică
- chirii doar pentru spații care nu au destinație locativă
- cheltuială salarială completă în limita salariului mediu pe economie
- realizare pagini web de prezentare – limita 8.000 lei
- francize
- licențe
- cursuri de antreprenoriat
- software
- consultanță (limitata la ultimele discutii la 4%).
- În ceea ce privește TVA-ul, aceasta este eligibilă pentru firmele care nu sunt plătitoare de TVA.
Bunurile achizitionate în cadrul programului trebuie să fie noi, nu se acceptă second hand precum nici variantele de finanțare prin leasing.
Cum mă înscriu?
Înscrierea se face online (varianta offline nu mai este disponibilă), pe o perioada de 30 de zile calendaristice.
Cum se face evaluarea?
Evaluarea se face în ordinea punctajului, pe următoarea grilă de punctaj (persoane defavorizate conform HG 799/2014):