Astfel, vor fi reduse livrările de permise pe piaţa de carbon mai repede decât s-a planificat, retrăgându-se permisele gratuite pentru industrii până în 2034, şi aducând gradual sectorul maritim pe piaţa carbonului, începând din 2024.
Ritmul de reducere a cotelor propuse se va accelera
Primul mare sistem global de comercializare a cotelor de emisii de CO2 a forţat din 2005 fabricile şi centralele electrice să cumpere permise când emit CO2, iar reglementarea a dus la reducerea emisiilor din acele sectoare cu 43%, conform informațiilor publicate de reuters.com
De asemenea, ritmul de reducere a cotelor propuse se va accelera, urmând să ajungă până în 2030 la o scădere cu 62% faţă de 2005, ceea ce ar permite îndeplinirea obiectivelor UE de reducere a emisiilor, conform acordului la care s-a ajuns.
24 de state membre UE au votat în favoarea reformei
Potrivit sursei menționate, din cele 27 state membre UE, 24 au votat în favoarea reformei, Polonia şi Ungaria s-au opus, iar Belgia şi Bulgaria s-au abţinut.
Polonia, care anterior ceruse suspendarea pieţei carbonului sau o plafonare a preţurilor pentru a atenua povara asupra industriei, susţine că politicile climatice ale UE stabilesc obiective nerealiste.
Reforma ar urma să majoreze costurile legate de poluare pentru producătorii de ciment, aviaţie şi transport maritim, iar în urma vânzărilor de permise pe piaţa de carbon vor fi obţinute miliarde de euro, bani care vor fi investiţi de guvernele naţionale în măsuri ecologice.
Cotele de emisii gratuite distribuite industriei grele nu vor fi mai fi acordate din 2034, companiile aeriene le vor pierde din 2026, iar emisiile navelor vor fi adăugate schemei din 2024.
Parlamentul European a adoptat mai multe reforme
Amintim că Parlamentul European a adoptat anterior mai multe acte legislative cheie care fac parte din pachetul „Pregătiţi pentru 55 în 2030”, precum reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii al UE, inclusiv pentru sectorul aerian şi maritim, un nou instrument de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon şi un fond pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice care va combate sărăcia energetică.
Reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) a fost adoptată cu 413 de voturi pentru, 167 împotrivă şi 57 abţineri. Ea creşte nivelul de ambiţie al ETS. Astfel, emisiile de gaze cu efect de seră din sectoarele acoperite de ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 2005.