Statisticienii cheamă companiile la raport

Institutul Naţional de Statistică tinde să devină o nouă „sperietoare“ pentru firmele care se ocupă de achiziţii şi livrări intracomunitare. Aceasta, întrucât INS capătă, prin lege, „abilitatea“ de a „tăia“ amenzi destul de piperate - între 7.500 şi 15.000 de lei pentru firmele „neascultătoare“. Aproape 100 de oameni au fost angajaţi de Institutul Naţional de Statistică pentru a putea face faţă noilor prevederi legale: de

Institutul Naţional de Statistică tinde să devină o nouă „sperietoare“ pentru firmele care se ocupă de achiziţii şi livrări intracomunitare. Aceasta, întrucât INS capătă, prin lege, „abilitatea“ de a „tăia“ amenzi destul de piperate – între 7.500 şi 15.000 de lei pentru firmele „neascultătoare“.

Aproape 100 de oameni au fost angajaţi de Institutul Naţional de Statistică pentru a putea face faţă noilor prevederi legale: de a supraveghea mişcarea intracomunitară (între ţările membre UE) de bunuri şi de a gestiona datele pe care le vor aduna pe baza unei declaraţii noi, numită Intrastat. „Marea majoritate sunt tineri şi au fost pregătiţi pentru sarcinile noi cu care se vor confrunta“, spune Vergil Voineagu, preşedintele INS. Deşi spune că în istoria Statisticii s-au dat foarte puţine amenzi şi că angajaţii săi nu îşi doresc să devină un fel de bau-bau pentru firme, Voineagu afirmă că INS poate să dea amenzi consistente companiilor care refuză să transmită datele solicitate sau întârzie trimiterea lor, care comunică date incorecte şi incomplete sau care refuză să prezinte persoanelor autorizate de către conducerea INS documentele şi evidenţele necesare verificării datelor statistice. „Vă daţi seama, vorbim despre nişte informaţii foarte importante. În cazul în care raportările sunt incorecte, este afectată calitatea datelor pe care noi le colectăm, deci şi calitatea datelor raportate la Bruxelles. Putem avea mari probleme“, explică Voineagu.

De ce se face atâta caz? Pentru că declaraţia Intrastat va prelua funcţiile statistice ale declaraţiei vamale de import/export în cadrul relaţiilor comerciale cu alte state membre şi va adopta mai multe câmpuri din această declaraţie. În plus, Statistica va raporta la Eurostat, pe baza declaraţiilor reunite, care este volumul tranzacţiilor comerciale cu ţările UE şi va contura imaginea comerţului internaţional al României.

„Declaraţia Intrastat va conţine date de identificare a declarantului, codurile tarifare din nomenclatorul combinat a bunurilor raportate, ţări partenere, valoarea facturată, valoarea statistică, greutatea netă, unităţi de măsură suplientare, tipul tranzacţiei, condiţia de livrare şi tipul transportului“, arată Daniel Anghel, director, Tax & Legal Services PriceWaterhouseCoopers.

În plus, este bine de ştiut că declaraţia Intrastat se va depune lunar, separat pe fluxuri de bunuri: expedieri, adică livrări intracomunitare, şi introduceri, adică achiziţii. Prima declaraţie Intrastat trebuie depusă la 15 februarie 2007. Cei care trebuie să depună această declaraţie sunt operatorii economici înregistraţi în scopuri de TVA, care efectuează transferuri de bunuri depăşind anumite praguri valorice: 900.000 de RON pentru expedieri şi 300.000 de RON pentru introduceri de bunuri. „Deşi aceste informaţii sunt colectate doar de la persoanele înregistrate în scopuri de TVA, scopul declaraţiei este unul strict statistic şi nu are implicaţii fiscale“, lămureşte problema Nicolae Done, tax partner KPMG. „Companiile înregistrate în scopuri de TVA în România se vor vedea nevoite să îşi supravegheze foarte atent operaţiunile care presupun mişcarea de bunuri din România în alt stat membru şi invers, pentru a putea şti când vor fi obligate să raporteze informaţii statistice“, mai arată Daniel Anghel.

Declaraţia Intrastat se va face online

Potrivit preşedintelui INS, declaraţia nu va presupune nici un moment hârtia. Ea se va face online. Statistica va pune la dispoziţie firmelor mai multe posibilităţi pentru a-şi îndeplini obligaţiile. De asemenea, INS se angajează să avertizeze companiile în cazul în care uită să îşi îndeplinească obligaţiile sau depun informaţii incorecte, dar şi în cazul în care noi firme depăşesc plafoanele.

Şi ca să vezi unde dai şi unde crapă: noile declaraţii „dezvoltă“ piaţa de consultanţă. „În ultima perioadă, se remarcă o foarte mare cerere de servicii din partea noastră, a consultanţilor, de a prezenta pentru departamentele financiar-contabile ale firmelor cum funcţionează acest sistem şi ce e de făcut pentru a nu porni cu stângul“, spune Gabriel Sincu, senior tax manager, RSM Hemmelrath. „Senzaţia mea este că cel puţin 90% din agenţii economici ce vor trebui să folosească acest sistem nu au cunoştinţele necesare pentru a se descurca“, mai spune Sincu. În plus, companiile cu volum mare de operaţiuni intracomunitare au posibilitatea să încheie contracte cu unităţi specializate pentru completarea şi depunerea declaraţiei Intrastat. Declaraţiile specialiştilor intră în contradicţie cu cele ale angajaţilor INS, care spun că, în urma unui sondaj la care au participat peste 600 de firme, marea lor majoritate au spus că este foarte uşor să lucrezi cu programul Intrastat. 

IMM-urile scapă de declaraţii

«15.089 de firme vor trebui să depună declaraţia Intrastat. Acestea sunt firme mari, care realizează 97,5% din comerţul cu ţările europene. Nu vor mai depune nici un fel de declaraţie IMM-urile.»

Vergil Voineagu, preşedinte INS

 

 

Consultanţa, în floare

«Senzaţia mea este că cel puţin 90% din agenţii economici care vor trebui să folosească acest sistem nu au cunoştinţele necesare pentru a-l putea opera. Consultanţii sunt foarte solicitaţi în ultima perioadă.»

Gabriel Sincu, senior tax manager RSM Hemmeralth