Research am ales sa prezentam cu precadere capitolele referitoare la identificarea statiunilor balneoclimaterice si a centrelor de recuperare preferate, determinarea frecventei de vizitare a acestora, a motivelor care au condus la decizia de a petrece sau nu timpul intr-o localitate sau locatie de acest gen, precum si stabilirea gradului de multumire fata de calitatea produselor si serviciilor din statiunile vizitate. Precizam ca raportul a fost realizat pe baza datelor colectate in luna iunie 2004, iar esantionul utilizat a fost constituit din 1.122 de persoane din mediul urban care sufera de afectiuni articulare, cu varsta intre 25 si 65 de ani. De asemenea, facem mentiunea ca in structurarea esantionului s-a tinut seama de incidenta mai mare a acestor afectiuni in randul femeilor.Potrivit rezultatelor, desi 59,4% din persoanele intervievate, pe langa afectiunile articulare, se confrunta si cu alte probleme de sanatate (hipertensiune arteriala, boli cardiovasculare, afectiuni reumatologice, biliare, ale sistemului osos etc.), numai 29,8% din acestea obisnuiesc sa mearga in statiuni balneoclimaterice/centre de recuperare. Cei mai multi (55,1%) afirma ca le frecventeaza o singura data pe an, 31,7% – mai rar, iar 8,7% – o data la sase luni. Problemele de sanatate, mentinerea unui tonus adecvat si nevoia de odihna sunt principalele motive ale concediilor petrecute la bai. La polul opus, cei care nu manifesta nici un interes legat de acest aspect au invocat drept cauze lipsa banilor si a timpului liber, dar si faptul ca oferta actuala nu corespunde asteptarilor lor.
Tipul tratamentului este prioritar in alegerea statiunii
Baile Felix a fost indicata de 14,4% din respondenti ca fiind statiunea balneoclimaterica in care au fost cel mai recent, in timp ce 33,5% au specificat alte localitati sau centre de recuperare. In cazul celor din urma insa, ponderea individuala de mentionare se plaseaza sub 3%. Dintre motivele care conteaza in alegerea statiunii, enumeram primele cinci reiesite in urma sondajului: tipul tratamentului ce trebuie urmat, recomandarea medicului, apropierea de localitatea in care domiciliaza vizitatorii, frumusetea zonei si costul scazut al sejurului. In ceea ce priveste calitatea serviciilor de care au avut parte in locatiile in care s-au aflat in ultimul an la odihna sau tratament, 48,5% din intervievati s-au declarat multumiti – pe o scala de la 1 (foarte nemultumit) la 5 (foarte multumit), scorul mediu calculat pentru aprecierile facute fiind de 4,25. Un grad de multumire mai accentuat s-a manifestat fata de pregatirea personalului medical, conditiile de cazare si conditiile de tratament. Cele mai mici note au fost acordate pentru calitatea meselor servite. Pentru preturile practicate in statiunile balneoclimaterice si centrele de recuperare s-au obtinut valori in jurul notei 3, ceea ce inseamna ca mai mult de jumatate dintre vizitatori le considera ca fiind preturi medii. Aproximativ 60% din respondenti au mentionat biletele de trimitere la tratament ca principala modalitate la care recurg pentru petrecerea unui sejur intr-o statiune, in timp ce numai 27,8% aleg sa mearga pe cont propriu, iar 7,2%, sa apeleze la o agentie de turism.

MOTIVELE PENTRU CARE ROMaNII MERG SAU NU IN STATIUNI BALNEOCLIMATERICE
1. Cei care mergbaza: 334 respondenti    (%)Probleme de sanatate    57,8Mentinerea starii de sanatate    49,4Nevoia de odihna/relaxare    45,8Cantonamente    0,3Non raspuns    2,41. Cei care nu mergbaza: 788 respondenti    (%)Lipsa banilor    67,0Lipsa timpului    30,1Oferta nu corespunde asteptarilor    3,4Altele    9,7Non raspuns     7,4