Airlines. Compania elena, aflata si asa intr-o situatie dificila, trebuie sa returneze un ajutor de stat de 200 de milioane de euro, pe care l-a primit acum zece ani, intr-un moment de criza financiara. Comisia de Transport a UE a deschis deja o ancheta, acuzand statul elen ca refuza sa-i transmita documente financiare importante. Intr-o situatie similara se gaseste operatorul low-cost Ryanair, suspectat ca a beneficiat de sprijin ilegal de la statul belgian.Intr-o situatie neplacuta s-ar putea gasi si transportatorul roman Tarom, mai ales ca nu este foarte clar pentru ce anume au fost acordate cele 600 milioane de euro, reprezentantii companiei refuzand sa comenteze. „Compania Tarom este afectata de cresterea concurentei pe toate pietele pe care opereaza. La data autorizarii ajutorului, societatea se afla in dificultate, inregistrand pierderi constante si un nivel ridicat al datoriilor”, au explicat reprezentantii Consiliului Concurentei motivele acordarii ajutorului. Acesta consta in garantii acordate de stat pentru contractarea unor credite, valoarea ajutorului fiind egala cu valoarea creditelor contractate. Imprumuturile au fost contractate pentru plata avioanelor din flota Tarom, precum si pentru achizitia echipamentelor si pieselor aferente. Toate acestea, bineinteles, in speranta ca Tarom ar putea fi „maritata” in viitorul apropiat sau macar primita in exclusivistul club denumit Sky Team. Daca s-au gasit pretendenti pentru Malev si Bulgaria Air, care au si ele destule „bube”, de ce nu s-ar gasi si pentru Tarom?!”Ajutorul de stat autorizat acum reprezinta creditele contractate de Tarom pe urmatorii 20 de ani pentru reinnoirea flotei. De fapt, suma respectiva reprezinta o majorare de capital, statul fiind actionarul majoritar al Tarom”, spune Sorin Stoicescu, directorul Directiei Aviatiei Civile din ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. De ce a fost ales acest moment pentru acordarea ajutorului? Intrucat de anul viitor Romania ar putea aplica politica de „Open sky”, la presiunile UE, care ar permite oricarei companii sa intre fara restrictii pe piata noastra, lucru acum imposibil.Ajutorul de stat acordat Tarom nu intra sub incidenta legislatiei europene, Romania nefiind inca membra UE. „Totusi, recent, Comisia pentru Transport a fost autorizata de Consiliul European al Ministrilor de Transport sa actioneze impotriva statelor din afara UE care acorda ajutoare de stat propriilor companii aeriene, in cazul in care aceste ajutoare au ca rezultat actiuni de piata prin care companiile aeriene din statele membre UE sunt dezavantajate”, precizeaza Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene din Europa.In Uniunea Europeana, ajutoarele de stat se acorda in conditii extrem de stricte, principiul de baza fiind acela ca o companie poate beneficia o data in viata de un astfel de ajutor. Politica generala promovata de Comisarul European pentru Transport, Loyola de Palacio, este interzicerea ajutorului de stat, care poate fi acordat in circumstante exceptionale. Ajutorul poate fi acordat pentru restructurarea companiei, asa cum este cazul companiei Alitalia. Alitalia a primit recent de la statul italian un credit de 500 de milioane de euro, care trebuie rambursat in sase luni. Creditul va fi folosit pentru implementarea planului de restructurare a companiei, care presupune concedierea a cateva mii de angajati.In ultimii ani, ajutorul de stat a fost utilizat de mai multe state europene pentru injectii de capital inainte de integrarea in UE. Printre companiile care au beneficiat de astfel de ajutoare pentru a deveni competitive se numara liniile aeriene din Irlanda, Portugalia si Ungaria.Aceasta este ultima data cand statul intinde o mana de ajutor Tarom inainte de 2007, termen la care compania ar trebui sa devina competitiva. Altfel, risca sa se inscrie pe lista rasunatoarelor falimente din industria aviatica, lista deschisa de compania belgiana Sabena si de cea elvetiana, Swiss Airlines.

Olympic Airways
Dupa mai multe ajutoare de stat, administrare deficienta si incercari de privatizare esuate, guvernul elen a scos din nou la vanzare compania Olympic Airlines. Disperarea guvernului elen este atat de mare, incat se pare ca exista chiar si posibilitatea ca Olympic Airlines sa fie oferita gratis unui investitor care poate asigura mentinerea in viata a companiei si pastrarea angajatilor, conform declaratiilor presedintelui companiei, Petros Papageorgiou.Asta in conditiile in care, in primavara, UE a deschis o ancheta legata de subventiile acordate de statul elen precedentei companii nationale de transport, Olympic Airways, care a fost lichidata la sfarsitul lui 2003, cu pierderi de 600 de milioane de dolari. Dupa lichidare, activele companiei si o treime din cei 6.000 de angajati au fost utilizati pentru a crea noul operator aerian, iar Comisia de Transport a UE ancheteaza in prezent daca aceasta operatiune financiara corespunde reglementarilor Uniunii. De asemenea, un alt obiectiv al anchetei este clarificarea ajutorului de stat de 207 milioane de dolari acordat acum zece ani companiei elene, pe care reprezentantii UE il considera nejustificat. In acel moment, Olympic avea datorii de doua miliarde de dolari.

Malev
In iulie 2004, guvernul maghiar a scos la vanzare pachetul majoritar de actiuni pe care il detine la compania Malev, iar pana acum are o singura oferta, de la Austrian Airlines. Guvernul a anuntat ca noul proprietar va trebui sa majoreze capitalul companiei si sa garanteze rascumpararea datoriilor Malev, care se ridica la 152 de milioane de dolari. In decembrie 2003, Malev a primit de la stat o injectie de capital de 47 de milioane de dolari, in conditiile in care pierderile au atins anul trecut aproape 41 de milioane de dolari. In 1992, Malev a fost partial vanduta companiei Alitalia, dar pachetul respectiv a fost cumparat in 1997 de doua banci maghiare si revandut statului in 1999.

Bulgaria Air
Dupa falimentul din 2002 al Balkan Airlines, statul bulgar a creat o noua companie aeriana, Bulgaria Air. Aceasta a fost scoasa recent la privatizare si are deja patru pretendenti: doua companii private italiene, Volare si Air One, plus Austrian Airlines si grupul aerian suedez SAS. Cumparatorul va fi obligat sa dubleze capitalul social, pana la 12,7 milioane de dolari.

Situatia financiara a companiei Tarom (2003)
· Anul trecut, Tarom a inregistrat pierderi de 15 milioane de dolari. Estimarile arata ca, in 2004, nivelul pierderilor se va reduce la 9 milioane de euro.
Nr. angajati    2.675
Cifra de afaceri    200 mil. USD
Pierderi    15 mil. USD
Datorii    300 mil. USD
Curse pe saptamana    258
Nr. pasageri    1.100.000
Gradul de incarcare a avioanelor    58%
Flota    20 aeronave