Autorităţile de Management, care gestionează fondurile UE, au început să externalizeze anumite servicii, motivând că nu au personal suficient. Unul dintre marii câştigători, Boştină şi Asociaţii, participă la două mari contracte. «Acordul cu FMI nu ne permite să mai facem angajări», susţine Ştefan Ciobanu, directorul general al Autorităţii pentru C
Autorităţile de Management, care gestionează fondurile UE, au început să externalizeze anumite servicii, motivând că nu au personal suficient. Unul dintre marii câştigători, Boştină şi Asociaţii, participă la două mari contracte.
«Acordul cu FMI nu ne permite să mai facem angajări», susţine Ştefan Ciobanu, directorul general al Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale. Iar Cosmin Meleca, director în cadrul Autorităţii de Management (AM) al Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU), explică de ce aceste posturi, chiar dacă ar fi disponibile, nu sunt atractive: salariile nu sunt mari, iar orele suplimentare nu se plătesc. De aceea, soluţia este încheierea unor contracte de prestări servicii, în valoare de câteva milioane de euro, sume acoperite din fondurile europene destinate asistenţei tehnice. În replică, Ilyes Szabolcs, country manager al PNO Consultans, spune că „în statele membre din Vest sunt gestionate fonduri mai mari şi un număr mai mare de proiecte cu personal mai redus. Explicaţia: există o planificare, nu apar ordine politice aberante prin care se deschid sesiuni de la o zi la alta şi sunt îngheţate sesiuni luni de zile“.
Topul contractelor
Cel mai mare consumator de servicii externalizate este AM al Programului Operaţional Regional, care are un buget total de circa 12,88 milioane de lei (aproximativ trei milioane de euro), pe anii 2010 şi 2011, pentru contractele de prestări servicii ale evaluatorilor. În prezent, de evaluarea şi contractarea proiectelor se ocupă 41 de angajaţi. Evaluarea tehnică şi financiară a cererilor de finanţare se face de către experţi independenţi, în baza unor contracte de prestări servicii. La începutul acestui an, a fost încheiat un acord cu trei consorţii pentru evaluarea tehnică şi financiară a cererilor de finanţare. Este vorba de consorţiul format din SC Ernst&Young SRL şi Agriconsulting Europe SA, de cel format din Louis Berger SAS (Franţa) cu PricewaterhouseCoopers Management Consultants. Al treilea este compus din SC Interdevelopment SRL, SC Fichtner Environment şi Fichtner Water & Transportation GmbH. În derulare se află un contract de peste 345.000 de euro încheiat cu primul consorţiu.
Cea de-a doua poziţie este ocupată de către AM POS DRU, care a semnat două contracte, în valoare totală de 2,17 milioane de euro: unul cu consorţiul format din SC European Profiles şi Archidata (singurul participant la licitaţie), pentru evaluare şi alte servicii, şi altul cu casa de avocatură Boştină şi Asociaţii, pentru asistenţă în procesul de contractare. Valoarea primului contract este de 2,1 milioane de euro, iar a celui de-al doilea, de circa 71.400 euro. În cadrul AM POS DRU, de evaluare şi contractare se ocupă opt angajaţi.
Şi Autoritatea de Management al Programului Operaţional Sectorial Transport, în cadrul căreia de evaluare şi contractare se ocupă zece angajaţi şi care în luna martie a acestui an înregistra un grad de absorţie sub 2%, va externaliza o parte din servicii. Pentru acest an, bugetul alocat în acest sens este de 1,78 milioane de euro.
AM al POS Creşterea Competitivităţii Economice a decis să externalizeze verificarea eligibilităţii şi evaluarea cererilor de finanţare şi a proiectelor depuse în cadrul operaţiunii de investiţii destinate întreprinderilor mari. Contractul a fost semnat anul trecut cu un consorţiu condus de Boştină şi Asociaţii. Valoarea este de circa 382.000 de euro.
Ilyes Szabolcs, country manager, PNO Consultants
8,22% reprezintă gradul de absorbţie a instrumentelor structurale, înregistrat la sfârşitul lunii martie a acestui an