Cum îi pot împiedica autorităţile pe români să-şi ţină banii ascunşi faţă de stat? Autoritățile doresc să introducă CNP-ul fiscal pentru a combate evaziunea fiscală, însă experții spun că acesta ar îngreuna mai mult comerțul. De asemenea, ei au mai precizat că nu ar avea niciun efect asupra celora care ar practica evaziunea fiscală.
CNP-ul fiscal ar fi o povară pentru comercianți
Experții consultați de Digi24.ro consideră că introducerea „CNP-ului fiscal”, o propunere avansată de Ministerul de Finanțe, ar complica activitatea comercianților. Ei mai spus că nu ar aduce beneficii concrete în combaterea evaziunii fiscale, care depășește 30 de miliarde de euro anual. Acestă măsură este văzută ca o „struțo-cămilă economică” fără efecte reale.
În majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, există un identificator fiscal pentru persoane fizice sau juridice, care este utilizat în principal pentru interacțiunile cu autoritățile statului.
În România, identificatorii fiscali actuali sunt Codul Numeric Personal (CNP) pentru persoanele fizice și Codul Unic de Înregistrare (CUI) pentru entitățile comerciale.
Măsura avansată de Ministerul de Finanțe, denumită „Număr de Identificare Digitală”, ar trebui să constituie un cod distinct de Codul Numeric Personal (CNP). Ministrul afirmă că acest nou cod, cunoscut ca „CNP fiscal”, ar contribui la protejarea datelor personale și ar sprijini eforturile statului în combaterea evaziunii fiscale.
Ce este CNP-ul fiscal?
Orice persoană va avea posibilitatea să solicite „Numărul de Identificare Digitală” de la ANAF, pe care îl va putea folosi în locul CNP-ului în interacțiunile cu statul, dacă preferă. Codul va fi transmis prin Spațiul Privat Virtual sau prin telefon de către reprezentanții ANAF. Detaliile privind implementarea și gestionarea acestui sistem vor fi stabilite ulterior printr-un ordin emis de președintele ANAF.
Conform ministrului Marcel Boloș, „CNP-ul fiscal” va trebui, de asemenea, furnizat la achiziționarea diferitelor bunuri și servicii. De exemplu, la cumpărarea de produse dintr-un magazin, clientului i se va solicita acest număr, care va fi inclus pe bon și trimis ulterior către ANAF.
Instituția va centraliza informațiile privind „cumpărăturile efectuate în sectoare pe care statul le consideră a fi cu risc mare de evaziune fiscală”, afirmă Boloș.
Măsura nu s-ar lupta cu evaziunea fiscală
Principala motivație pentru introducerea „CNP-ului fiscal” este combaterea evaziunii fiscale, care, conform estimărilor Guvernului, depășește 30 de miliarde de euro anual.
„Introducerea acestui CNP fiscal fiind ca o frecție la un picior de lemn. Cum adoptarea acestuia nu este obligatorie, evazioniștii nu vor avea nicio problemă. Dacă statul ar vrea, cu adevărat, să dea de urma tranzacțiilor ilicite, ar face anchete fiscale serioase, cum face, de exemplu, Fiscul american (IRS), nu încercând din pix, prin astfel de măsuri administrative, să pescuiască în apele tulburi ale evaziunii – poate prinde ceva (…)
Chiar și ideea că, prin adoptarea CNP-ului fiscal, statul va oferi discounturi la plata taxelor, în tentativa de a stimula populația să ceară bon la frizer, la băcănie, la service-ul auto, nu ține cont de realitatea din economie”, a declarat Adrian Negrescu.
Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM), a declarat pentru Digi24.ro că „persoanele implicate în evaziune fiscală nu emit facturi sau bonuri” și a sugerat că problema ar putea fi rezolvată prin reducerea impozitelor pe muncă, nu neapărat prin măsuri precum introducerea „CNP-ului fiscal”.
„Digitalizarea cu forța a populației, pe principiul heirupist implementat în relația cu firmele (e-Factura, e-TV, e-Transport etc.), s-ar putea să nu poată fi pusă în practică atât de ușor, iar efectele s-ar putea să fie total pe dos – să ducă la o accentuare a evaziunii fiscale”, a adăugat consultantul fiscal Adrian Negrescu.
Comerțul va fi îngreunat
Feliciu Paraschiv, reprezentantul comercianților mici și mijlocii, a declarat că această măsură „va complica semnificativ activitatea comercială”.
„La fiecare casă de marcat de oprești, mai spui codul ăla, trebuie să îl bată, codul trebuie validat la Ministerul de Finanțe, pentru că poate să vină cineva să dea un cod care nu există – acel cod trebuie validat în timp real, așa cum se validează acum în timp real în momentul în care se emite la casa de marcat o factură către o companie (…)
Persoana fizică va spune codul de identificare fiscală, softul caută în baza ANAF, vor fi milioane de interogări, mii de interogări de secundă, nu știu dacă va face sistemul informatic al ANAF-ului față la atâtea interogări”, a declarat Feliciu Paraschiv, care subliniază că este „încă o cărămidă pusă pe spinarea” micilor afaceriști.
Reprezentanții Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) au declarat recent că implementarea „CNP-ului fiscal” ar aduce „o complexitate birocratică suplimentară fără avantaje concrete”.
„Lipsa de conformare fiscală, fie că vorbim de vânzările de produse pe rețelele sociale, fie de platforme din state terțe care exploatează lacune legislative, afectează comercianții români cinstiți. ARMO subliniază că orice măsuri de combatere a zonelor nefiscalizate trebuie adoptate prin consultarea tuturor părților interesate și să nu impună obligații discriminatorii comercianților români conformi cu legislația fiscală”, potrivit unui comunicat transmis de ARMO.