Acum cercetătorii au descoperit că o creștere a tensiunii arteriale are loc indiferent de factorii de stres externi și ar putea fi cauzată de poluarea aerului cauzată de trafic.

Cercetătorii de la Universitatea din Washington au făcut un studiu randomizat încrucișat. Ei au fost surprinși să constate că statul în trafic și respirarea aerului nefiltrat a fost legată de o creștere de 4,5 mm Hg a tensiunii arteriale. Aceasta a atins vârful la aproximativ 60 de minute de expunere și a rămas așa timp de 24 de ore, scrie New Atlas.

„Corpul are un set complex de sisteme pentru a încerca să mențină tensiunea arterială la fel tot timpul”, a declarat cercetătorul principal Joel Kaufman, profesor la Universitatea din Washington. „Este un sistem foarte complex și se pare că undeva, într-unul dintre aceste mecanisme, poluarea aerului cauzată de trafic interferează cu tensiunea arterială”, a subliniat el.

Valoarea tensiunii, comparabilă cu efectul unei diete bogate în sodiu

În cadrul studiului, 16 participanți cu vârsta cuprinsă între 22 și 45 de ani au fost conduși ca pasageri prin traficul la oră de vârf din Seattle pentru perioade de trei zile, pentru a măsura impactul poluării asupra tensiunii arteriale. Două zile, aerul a ajuns în vehicul în mod normal, pentru a oglindi modul în care cei mai mulți conduc, iar într-o altă zi mașina a fost echipată cu un filtru de particule de aer de înaltă eficiență (HEPA), care a blocat 86% din poluarea cu particule.

Tensiunea arterială au fost măsurată cu o zi înainte, în timpul șofatului și după, cu 14 teste de trei minute colectate. Echivalentele arteriolare centrale ale retinei (CRAE) bazate pe imagini au fost, de asemenea, măsurate înainte și după. S-au luat, de asemenea, diametrul arterei brahiale și expresia genei.

Valoarea medie ajustată a tensiunii arteriale sistolice, cu 4,5 mm Hg mai mare decât valoarea inițială, este comparabilă cu efectul unei diete bogate în sodiu.

poluare
SURSA FOTO: Dreamstime

Particulele ultrafine, importante pentru tensiunea arterială

„Știm că astfel de creșteri modeste ale tensiunii arteriale, la nivelul populației, sunt asociate cu o creștere semnificativă a bolilor cardiovasculare”, a spus Kaufman. „Există o conștientizare tot mai mare că poluarea aerului contribuie la problemele cardiace.

Ideea că poluarea aerului rutieră la niveluri relativ scăzute poate afecta atât de mult tensiunea arterială este o piesă importantă a puzzle-ului pe care încercăm să-l rezolvăm”, a afirmat profesorul Kaufman.

Poluarea aerului cauzată de trafic (TRAP) este cauza principală a variației calității aerului în orașele metropolitane din SUA. Conține, de asemenea, niveluri ridicate de particule ultrafine. Acestea au mai puțin de 100 de nanometri în diametru.

Ele au fost implicate în mod repetat într-o serie de rezultate legate de calitatea aerului. Aici, nivelul particulelor ultrafine a fost scăzut sau echivalent cu un indice de calitate a aerului de 36 (un scor sub 100 este considerat satisfăcător). Totuși filtrele au putut elimina aproape toate urmele înainte de ajunge în mașină.

„Particulele ultrafine sunt poluanții care au fost filtrați cel mai eficient în experimentul nostru – cu alte cuvinte, acolo unde nivelurile sunt cel mai dramatic ridicate pe drum și scăzute în mediul filtrat”, a spus Kaufman.

„Deci, aceste particule pot fi deosebit de importante pentru tensiunea arterială. Pentru a demonstra acest lucru va fi nevoie de cercetări suplimentare, dar acest studiu oferă un indiciu foarte puternic cu privire la ceea ce se întâmplă”, a precizat el.

Vehiculele cu poluare ridicată continuă să crească în popularitate

Emisiile de CO2 ale mașinilor mici sunt cu mult sub cele ale SUV-urilor și ale mașinilor sport. Cu toate acestea, la nivel mondial, vehiculele cu poluare ridicată, cum sunt SUV-urile, continuă să crească în popularitate. Dar producătorii de SUV-uri sunt supuși unei presiuni tot mai mari. UE a impus limite mai stricte pentru emisiile generate de înmatriculările noi.

Conform sursei citate, la nivel global, o mașină mică emite anual cu 2.040 kilograme mai puțin CO2 decât o camionetă. SUV-urile mari și mașinile sport emit niveluri deosebit de ridicate de CO2. Cu toate acestea, SUV-urile se bucură de o popularitate tot mai mare la nivel mondial. De exemplu, în patria automobilelor, Germania, cele mai multe înmatriculări noi din 2021 au fost pe acest segment.