Statul încasează anual circa 2 miliarde de euro din accizele plătite de industria ţigărilor, a declarat joi directorul general al Philip Morris România şi Bulgaria, Roman Yazbeck. El a arătat că accizele reprezintă 69% din preţul unui pachet de ţigări, iar dacă este adăugat şi TVA-ul, nivelul total al taxelor trece de 76%.

În condiţiile în care comerţul ilicit cu tutun a trecut de 22% în România, statul pierde anual în jur de 400 de milioane de euro din cauza contrabandei, consideră oficialul  Philip Morris.

Contrabanda poate ajunge la 30%

Majorarea accizei la ţigări cu 10 euro/1.000 de ţigarete la începutul anului viitor ar putea determina o creştere fără precedent a comerţului ilicit cu tutun, consideră El a arătat că piaţa ţigărilor de contrabandă a crescut foarte mult în ultimul an, ajungând în luna iulie la 22,5% din vânzările totale de ţigări, însă riscul cel mai mare este ca aceasta să treacă de 30%.

„Pentru un pachet de ţigări din cinci care se vinde în prezent în România nu se plătesc taxe, dar s-ar putea ajunge la situaţia în care pentru două pachete din cinci să nu fie plătite accize la stat”, a afirmat Yazbeck.

Ministerul Finanţelor a majorat de două ori acciza la ţigări în acest an, în aprilie respectiv septembrie. Astfel, nivelul acesteia a crescut de la 50 de euro/1.000 de ţigarete la 64 de euro/1.000 de ţigarete. Potrivit Philip Morris, intenţia Guvernului este de a majora acciza cu încă 10 euro începând cu 1 ianuarie 2010.

„Chiar dacă înţelegem rolul Guvernului de a strânge taxe, sunt preocupat cu rapiditatea cu care acesta  creşte accizele la ţigări”, a mai spus Yazbeck.

Acciza ca business

Directorul subsidiarei locale a producătorului american de ţigări a precizat că a propus Ministerului Finanţelor să privescă colectarea accizelor la ţigări ca pe un business şi să încerce să îl administreze în mod profitabil. El consideră că Guvernul ar trebui să mărească în mai multe etape acciza şi, în acelaşi timp, să asigure un control mai eficient la graniţe pentru combaterea contrabandei.

Comparând vânzările de ţigări din regiune cu o piaţă şi fiecare ţară cu un comerciant la tarabă, Yazbeck consideră că potenţialii clienţi nu vor mai cumpăra ţigări de la taraba României, ţinând cont că în Ucraina ţigările costă de două ori mai puiţin, iar în Republica Moldova preţul acestora este şi mai mic.

Vânzări în scădere

Din cauza creşterii comerţului ilicit, Philip Morris, care are o cotă de 30% din piaţa românească a ţigărilor, estimează o scădere a volumului vânzărilor în acest an.

O altă problemă constatată de Yazbeck este şi achitarea ţigărilor de către angrosiştilor.

„Dacă în aprilie un angrosist îmi cerea să mai discutăm pe tema datoriei, eventual să o împărţim în mai multe tranşe, în septembrie mi-a spus că pot să fac ce vreau, chiar să îl dau în judecată ca să îmi recuperez banii. E un exemplu dar se întâmplă din ce în ce mai des”, a explicat Yazbeck.

Anul trecut, Philip Morris România a înregistrat o cifră de afaceri de 2,26 de miliarde de lei (615 milioane de euro), în creştere cu 26% faţă de anul precedent,  în special ca urmare a creşterii accizei. Totodată, profitul net a crescut cu 29% la 103 milioane de euro.

Grupul american a investit aproximativ 200 de milioane de euro până în prezent în România, inclusiv într-o unitate de producţie.  Situată în apropiere de Bucureşti, fabrica livrează la export peste jumătate din producţie în mai multe ţări din Europa, iar directorul Philip Morris nu întrevede oprirea producţiei în viitorul apropiat.