După investiţii de zeci de milioane de euro în reţelele de fibră optică, Telecomunicaţii CFR şi Teletrans, operatori aflaţi în proprietatea statului, atacă o piaţă extrem de disputată: cea a serviciilor de internet.

Desprinse din companii cu rol central în economia românească (CFR Infrastructură şi Transelectrica), cei doi operatori au intrat în etapa în care pregătesc oferte concurenţiale menite să atragă clienţi din sectorul privat. Dacă în prezent firmele care le-au dat naştere acoperă circa 70% din veniturile fiecărei entităţi, atât Horia Hăhăianu, director general al Teletrans, cât şi Ciprian Vrânceanu, directorul Telecomunicaţii CFR, spun că doresc să crească ponderea veniturilor generate de clienţii privaţi pentru a echilibra portofoliile undeva la 50% – 50%. Şi asta pentru că reţelele construite cu scopul de a asigura nevoile de telecomunicaţii ale Transelectrica, respectiv CFR, suportă un volum mult mai mare de trafic.

Deocamdată, pentru anul acesta, cei doi directori nu au planuri ambiţioase de creştere a cifrelor de afaceri, din cauza condiţiilor mai dificile din piaţă. Busines­sul Teletrans a crescut, în primele şase luni ale acestui an, cu 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar obiectivul companiei este de a încheia 2009 cu o creştere de 10%, peste cele 9,8 milioane de euro din 2008. Tot în primele şase luni, profitul s-a majorat cu 50%, în urma tăierii unor costuri.

La Telecomunicaţii CFR, situaţia este un pic diferită. Compania este mult mai mare, dar, cel puţin pe hârtie, profitul se lasă aşteptat. Anul trecut, cifra de afaceri a fost de 18,25 milioane de euro, dar anul acesta veniturile vor stagna. În schimb, pierderile înregistrate în 2008 au fost de 2,7 milioane de euro, iar anul acesta compania se confruntă cu o serie de întârzieri la plata facturilor: circa 30% sunt plătite cu întârzieri de ordinul lunilor. Astfel că, spune Vrânceanu, dacă n-ar fi aceste pierderi generate de neachitarea la timp a facturilor, compania ar fi pe profit.

Traficul de date creşte puternic

La nivelul investiţiilor în reţelele de fibră optică, mai sunt doar câteva lucruri de pus la punct. În momentul de faţă, şeful Teletrans doreşte accesarea unor fonduri europene pentru a implementa un soft de monitorizare a traficului în reţea şi pentru  securitate. „Discutăm şi cu Ministerul Comunicaţiilor despre Strategia Naţională de Broadband. Ne gândim şi la nişte proiecte pentru in­­te­grarea comunicaţiilor fer­­melor eoliene, pe parte de sistem Scada“, spune oficialul, referindu-se la siste­mul folosit de furnizorii de energie electrică. În ce priveşte Teletrans, în 2008, 70% din activitate o reprezenta reţeaua de fibră optică, în timp ce restul de 30% era generată de serviciile IT furnizate către Transelectrica şi de informatica de proces (Scada). „Între timp, am crescut mai mult pe partea de fibră optică“, mai spune Hăhăianu. Cifra de afaceri generată de activitatea pe fibră optică a crescut cu 38%, şi traficul a avut un ritm de creştere de aproape 80%. Iar capacitate excedentară încă există. Prin urmare, o echipă de vânzări de 11 oameni caută constant posibili clienţi în mediul privat şi, în acelaşi timp, se încearcă implicarea în mai multe proiecte guvernamentale şi cu autorităţi locale.

Avantaje competitive

Echipa de marketing şi vânzări a Tele­co­municaţii CFR numără 100 de oameni, majoritatea localizaţi în cele opt sucursale regionale ale companiei. Concurează cele două companii? Şi da, şi nu. Deşi teoretic da, în practică mai mult colaborează, cele două reţele completându-se în multe zone. Ce motiv ar putea determina un furnizor privat de internet să apeleze la una dintre cele două companii deţinătoare de infrastructură de date? În primul rând, calitatea reţelelor, securitatea oferită, şi apoi ceea ce specialiştii numesc redundanţă, adică continuitatea oferirii serviciului în cazul în care o porţiune din reţea este avariată.

Teletrans
Horia Hăhăianu, director general

Reţea fibră optică: 5.000 km
Număr angajaţi: 250
Salariu mediu: 4.300 lei
Estimare afaceri 2009: 10,8 mil. euro
Obiectiv: Transformarea Teletrans ­într-o companie cu adevărat privată; creş­terea competitivităţii şi a satisfacţiei clienţilor

183-40893-15_ciprianvalcean_cc_44.jpgTelecomunicaţii CFR
Ciprian Vrânceanu, director general

Reţea fibră optică: 4.400 km
Număr angajaţi: 1.200
Salariu mediu: 2.400 lei
Estimare afaceri 2009: 18,25 mil. euro
Obiectiv: să intre în zona operatorilor de top, loc pe care managerul spune că îl merită în raport cu resursele pe care le are: infrastructură şi specialişti