O veche disputa se reaprinde in aceste zile. Este vorba despre subventionarea utilajelor agricole. La inceputul anului a fost emis un ordin al Ministerului Agriculturii (Ordinul nr. 97/2001) care spunea ca 55% din pretul utilajelor va fi subventionat din bani de la Fondul de dezvoltare a agriculturii. Reactia a fost rapida. Mai ales in randul consumatorilor, care s-au inghesuit sa cumpere utilaje subventionate. Ei au avansat 45 la suta din pretul utilajelor si au primit masinile agricole. Cel pu
O veche disputa se reaprinde in aceste zile. Este vorba despre subventionarea utilajelor agricole. La inceputul anului a fost emis un ordin al Ministerului Agriculturii (Ordinul nr. 97/2001) care spunea ca 55% din pretul utilajelor va fi subventionat din bani de la Fondul de dezvoltare a agriculturii. Reactia a fost rapida. Mai ales in randul consumatorilor, care s-au inghesuit sa cumpere utilaje subventionate. Ei au avansat 45 la suta din pretul utilajelor si au primit masinile agricole. Cel putin o parte din ei. Spre exemplu, numai la uzinele Tractorul din Brasov au fost inregistrate aproximativ 4.500 de cereri, fiind livrate 3.300 de tractoare. Trebuie spus ca aceasta cifra reprezinta echivalentul vanzarilor din anii 1999 si 2000. Unii producatori au fost mai circumspecti. Ei au incheiat un contract cu cumparatorii, prin care acestia se obligau ca in cazul in care Ministerul Agriculturii nu va plati subventia, sa achite si restul de 55% din pretul utilajului agricol. In urma cu un an, producatorii au primit banii de la minister cu multa intarziere si cu mare greutate. Era previzibil ca si anul acesta va fi la fel.
Si intr-adevar, lucrurile au stat asa cum s-au asteptat producatorii de utilaje agricole. Ministerul Agriculturii are datorii, la aceasta ora, de aproximativ 500 miliarde de lei pentru productia livrata si de 1.000 miliarde lei pentru marfa contractata. Mai intai, Ministerul Agriculturii a explicat ca nu are bani. Fondurile ar fi trebuit sa vina din privatizarea intreprinderilor agricole de stat si din incasarea redeventelor. Privatizare nu s-a facut, iar taxa de redeventa nu se prea plateste. A urmat apoi o alta scuza. Ministerul a constatat ca unele utilaje au fost revandute peste granita. Chiar daca au existat astfel de situatii, este putin probabil ca ele sa se fi extins la scara mare. In fine, acum specialistii de la minister au gasit un alt motiv: intr-o nota adresata fabricii Tractorul, ei spun ca „masinile agricole sunt de calitate slaba”. Ba chiar ministerul a hotarat unilateral sa sisteze livrarea utilajelor, uitand ca in felul acesta incalca o lege. Orice motiv este bun atunci cand incerci sa amani platile. „Decizia primului-ministru ne surprinde. Acest tip de sprijin face parte din programul de guvernare”, afirma Ionel Catrinoiu, presedintele Asociatiei Constructorilor de Tractoare si Masini Agricole (ACTMAR). Jena financiara prin care trece Ministerul Agriculturii nu ar trebui, insa, sa omoare o idee buna. Aceea a subventionarii utilajelor agricole. „Ministerul Agriculturii ar trebui sa faca o situatie clara a datornicilor, respectiv a celor care nu si-au platit taxa de redeventa”, spune Catrinoiu. Chiar daca Guvernul va hotari sa renunte la subventii, ministerul este dator. Si, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa-si plateasca datoriile.