Impozitul de 2% pe veniturile din agricultură este prima tentativă a Finanţelor de a fiscaliza acest sector. În lipsa procedurilor de aplicare, dar şi a reglementării pieţei, impozitul va fi aproape imposibil de colectat. Cu toate că a prevăzut majorarea de o sută de ori a încasărilor bugetare din impozitele pe veniturile din activităţile agricole, datorită introducerii, începând din acest an, a cotei de 2% pe valorificarea produselor, Finanţele nu au întocmit până în prez
Impozitul de 2% pe veniturile din agricultură este prima tentativă a Finanţelor de a fiscaliza acest sector. În lipsa procedurilor de aplicare, dar şi a reglementării pieţei, impozitul va fi aproape imposibil de colectat.
Cu toate că a prevăzut majorarea de o sută de ori a încasărilor bugetare din impozitele pe veniturile din activităţile agricole, datorită introducerii, începând din acest an, a cotei de 2% pe valorificarea produselor, Finanţele nu au întocmit până în prezent, împreună cu Ministerul Agriculturii, normele de aplicare.
Impozitarea a fost gândită încă de acum trei ani ca o modalitate de fiscalizare a agriculturii – un sector cu o contribuţie semnificativă la formarea PIB şi în care plata taxelor este aproape inexistentă. Guvernul nu a creat însă, în tot acest interval, nici mecanismele de reglementare a pieţei agricole, nici normele privind baza impozabilă.
Impozitul de 2% asupra „veniturilor din valorificarea produselor agricole după recoltare, în stare naturală, de pe terenurile în proprietate privată sau în arendă, către unităţi specializate de colectare, unităţi de procesare“ a fost propus prima dată de Finanţe în 2007 şi a fost amânat succesiv pentru 2008 şi 2009 din cauza nemulţumirii exprimate de asociaţiile din agricultură. Acestea au susţinut că taxarea veniturilor va falimenta exploataţiile agricole. Prevederea are mai multe deficienţe care o fac inaplicabilă. În primul rând, vizează sute de mii de persoane, ceea ce ar însemna că un control al Fiscului privind respectarea legii este utopic. Totodată, unităţile specializate de colectare a produselor sunt foarte puţine, în timp ce piaţa neagră este dominantă. Impozitul ar urma să fie reţinut şi virat la buget de către unităţile de colectare, dar nu sunt stabilite preţurile medii de vânzare către acestea. În plus, impozitarea veniturilor, şi nu a profitului, este discutabilă, pentru că, în acest mod, cheltuielile realizate pentru obţinerea veniturilor respective nu sunt recunoscute fiscal.
Prevedere inaplicabilă
„Este o măsură absurdă care nu ţine cont de realitatea din România şi nu va putea fi pusă în practică“, spune secretarul general al Agrostar, Tudor Dorobanţu, argumentând că nu există informaţii precise referitoare la suprafaţa cultivată în România, nivelul producţiei agricole sau unde sunt livrate produsele şi la ce preţuri.
„Nu se cunosc criteriile în funcţie de care se va calcula impozitul. Suntem de acord ca, mai devreme sau mai târziu, fiecare ţăran să plătească la stat, dar mai întâi trebuie reglementat mecanismul de impozitare şi să fie acordate măsuri de sprijin pentru a produce“, afirmă reprezentantul Agrostar.
Conform bugetului pe anul în curs, statul va cheltui 4,22 miliarde de lei pe programele de sprijin al producţiei agricole, cu 1,2 miliarde de lei mai mult decât în 2008. În acelaşi timp, Guvernul estimează că va încasa 50,8 milioane de lei din impozitele pe veniturile din activităţi agricole, faţă de numai 500 de mii de lei anul trecut. Suma ar urma să se majoreze datorită introducerii impozitului de 2%. Până în 2009, au fost impozitate veniturile obţinute din valorificarea şi cultivarea florilor şi legumelor în sere şi solarii, a ciupercilor, arbuştilor, plantelor decorative şi a pepinierelor.
Modalitatea de impozitare a acestor venituri este diferită de cea a produselor agricole. Producătorii plătesc cota de 16% asupra venitului net determinat pe baza normelor de venit care, la rândul lor, se stabilesc pe unităţi de suprafaţă.
Introducerea noului impozit în agricultură a fost fundamentat, potrivit Finanţelor, pe o serie de indicatori, cum ar fi indicele de volum al valorii adăugate brute pentru agricultură, producţia agricolă, numărul gospodăriilor individuale şi procentul din producţia individuală ce va fi livrat către bazele de colectare.
«Este o măsură absurdă care nu ţine cont de realitatea din România şi nu va putea fi pusă în practică.»
Tudor Dorobanţu, secretar general al Agrostar
Statul speră că la majorarea spectaculoasă a încasărilor bugetare din agricultură, până la 50,8 milioane de lei, va contribui în special noul impozit de 2%