Ministerul Finanţelor Publice a programat, pe 23 ianuarie, un împrumut de 200 de milioane de euro de la băncile locale, printr-o emisiune de obligaţiuni pe cinci ani, denominate în euro, cu o rată a dobânzii de 3,4%.
De asemenea, MFP a programat împrumuturi de 4,03 miliarde lei de la bănci, în luna ianuarie. Aşadar, dacă reuşeşte să atragă banii, în chiar prima lună a anului România se va împrumuta de aproximativ 1,2 miliarde de euro.
În 2013, MFP a împrumutat în total de la bănci circa 48,5 miliarde de lei, prin titluri de stat în lei. Mai mult, MFP a împrumutat de pe piaţa externă şi de pe cea internă peste 3,5 miliarde euro, prin obligaţiuni denominate în euro.
Dacă tragem linie, aflăm că statul s-a împrumutat cu peste 14 miliarde de euro în anul care tocmai se încheie, echivalentul a aproximativ 40 de milioane de euro pe zi, ceea ce înseamnă că, în medie, în fiecare oră din 2013 România s-a împrumutat cu peste 1,6 milioane de euro.
Dacă statul nu s-ar fi împrumutat de toţi aceşti bani ca să finanţeze deficicitul ci, de exempplu, să facă autostrăzi, ar fi însemnat că, la un standard de cost de 5 milioane de euro pe km, statul ar fi putut construi 8 km de autostradă pe zi, echivalentul a aproape 3.000 de km de autostradă. Calculul este pur orientativ.