Fiscul din România a început să acorde o atenție deosebită influencerilor care generează venituri prin intermediul rețelelor sociale. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat modul în care influencerii trebuie să trateze aceste câștiguri inclusiv produsele, serviciile sau sumele de bani primite în schimbul promovării brandurilor.
ANAF a clarificat cum trebuie influencerii să trateze activitatea
În ultimii ani, influencerii români au început să colaboreze tot mai des cu branduri, promovând produse sau servicii pe platformele sociale. Aceștia primesc diverse forme de compensație, de la bani la produse gratuite sau călătorii sponsorizate.
ANAF a subliniat că toate aceste forme de remunerare sunt considerate venituri impozabile, indiferent dacă este vorba despre bani, servicii sau produse.
Pentru a stabili clar regimul fiscal, ANAF a specificat o serie de criterii pe care influencerii trebuie să le îndeplinească. Dacă activitatea lor de promovare se desfășoară regulat și urmărește obținerea de venituri constante, atunci aceasta va fi considerată o activitate independentă.
Influencerii trebuie să îndeplinească următoarele criterii
În acest caz, se vor aplica reglementările din Codul fiscal, iar influencerii trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
1.Libertatea locului și a modului de desfășurare a activității
- Influencerii au libertatea de a alege unde și cum își desfășoară activitatea
- Au posibilitatea de a colabora cu mai mulți clienți
- Își asumă riscurile activității și utilizează resursele proprii în promovarea produselor sau serviciilor.
2.Desfășurarea activității pe baza capacităților proprii, fizice sau intelectuale.
- Influencerii care obțin venituri din rețelele sociale trebuie să se înregistreze fiscal conform legii, optând pentru una dintre următoarele forme: persoane fizice autorizate (PFA), întreprinzători individuali sau membri ai unei întreprinderi familiale.
- Aceste reglementări sunt stabilite în Ordonanța de Urgență nr. 44/2008. În cazul în care influencerii se înregistrează ca PFA, impozitul pe venit aplicabil este de 10%. Acesta poate fi calculat fie pe baza normelor anuale de venit, fie în sistem real, utilizând evidențele contabile.
3.Veniturile ocazionale: Impozitul reținut la sursă
- În situația în care activitatea de promovare nu este desfășurată în mod constant, veniturile obținute de influenceri sunt încadrate la categoria „venituri din alte surse”. În acest caz, impozitul de 10% se reține direct la sursă în momentul plății și reprezintă un impozit final. Obligația de a reține și de a vira impozitul revine plătitorului, fie el o companie, fie o agenție de marketing, care trebuie să efectueze plata până pe data de 25 a lunii următoare.
- Pentru influencerii care câștigă ocazional din aceste activități, înregistrarea ca PFA nu este obligatorie, însă aceștia trebuie să depună Declarația Unică pentru a-și raporta veniturile.
4.Contribuțiile sociale și TVA-ul pentru Influenceri
- Dacă veniturile anuale ale unui influencer depășesc echivalentul a 12 salarii minime brute pe economie, acesta devine obligat să contribuie la asigurările sociale și de sănătate. Contribuția este calculată pe baza Declarației Unice, care trebuie completată și depusă la termen.
- Totodată, influencerii ale căror venituri depășesc pragul anual de 300.000 de lei trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA și să respecte obligațiile legale aferente.
5.Contracte între persoane juridice
Pentru influencerii care își desfășoară activitatea de promovare prin intermediul unei companii, veniturile sunt impozitate în funcție de natura acestora. Astfel, aceste sume pot fi considerate salarii sau dividende, în funcție de structura contractuală stabilită.